Håller på och försöker få lite ordning i garage/snickeri.

Kom nu till punkten där det står ett stort och tungt matarverk som en gång köptes då det dök upp "ett bra tillfälle"

Står en del tillbehör till snickerimaskinen (Luna W59) på opraktiska ställen. Så som anhåll till vertikalfräsen och långhålsborr-tillsatsen.

Tänkte först jag skulle göra en bänk/skåp med MFT-hål och i samma längd som arbetsbänken i garaget som "förlängare" men efter att tänkt en gång till kunde det ju vara smidigt att även få bort matarverket.

Har lite gammalt spill från ek-bänkskivor ~55x70cm 4cm tjock (och säkert en del andra dimensioner)

Tänker ungefär denna storlek med fräsanhåll och långhålsborr-tillsats i botten i kombination med vertikalfräs-stål och övriga tillbehör till maskinen.

Långhålsborren skruvas med 4st M10 i snickerimaskinen (som sitter med höjdjusteringen av planhyveln. Är det stabilt nog att förankra ett rullbord i denna?

Min tanke är att ställa matarverket "centrerat" på vagnen vid förvaring och förankring och sen skjuta ut armen vid användning. Känns det för riskabelt? Börjar man bara skjuta ut armen utan att förankrat vagnen först lär den väl välta med besked.


Lite svårt att se var jag skruvar matarverket i en snickerimaskin annars utan att kollidera med andra funktioner, dessutom aldelles för tung att lyft upp och ner annat än möjligtvis någon enstaka gång på 2-3 personer.

OverAndOut hade postat en bild på sidan av maskinen där man ser infästningen av långhålsborrs-tilbehöret:
273037-d3367635e53946dcbccd029464bc7253.jpg
Dessa hål går ju då justera i höjd med plan-hyvel-vredet för att matcha höjd med vagnen om golvet vore lite ojämt eller så.

Känns det rimligt att ställa ett matarverk på en 80-90cm hög vagn eller är det som gjort för allvarliga skador?
 
Skrev tidigare lite utläggningar i vad har du gjort med maskiner och verktyg idag-tråden. Tror jag fortsätter här. Så får vi se i förlängningen om matarverket hamnar på en rullvagn eller var det tar vägen.

Upptäckte med lite mer skruvande en låsskruv jag inte lyckats hitta tidigare med denna lös gick det lättare att separera matarverket från stativet. Med delarna separerade var det lättare att arbeta varav jag även hittade en låskon som var lätt att dela på, och ytterligare en som såg lätt ut men satt rejält. Drog på lite olja och lät verka ett par timmar. Med hammare och skyddskloss kunde jag övertyga delarna att röra på sig. efter att fått isär två delar att matarverket relativt enkelt går separera från stativet. I två kollin är de faktiskt hanterbara på egen hand, det öppnar upp alternativen lite grand.

Torkat rent med olja och scotchbrite.
810570-9b99bd5e001d6f9a8387ab3a476d9ef9.jpg

La matarverket ner och såg tre hål, pillade först ut spån med fingret, gick därefter på med dammsugaren men kom på att jag nog fick skruva loss plåten. Visade sig nog vara ett klokt val.

810572-0275b922763240fab9d3b121cd9f74d0.jpg
810571-4b68628be6105e8c80d940b6df8e49f7.jpg

Efter lite rengöring hittade jag också orsaken till att det fanns hål där, satt smörjnipplar under.

Ganska gott om nipplar över huvud taget 3st per hjul och ytterligare 3-4st på stativet, dock saknar jag påfyllare, måste nog köpa en sån av rätt sort, får leta på vad det ska vara. Trodde först det skulle vara olja i dessa men verkar som det ska vara fett. Kanske en sån här är rätt för jobbet? Visa bilaga 61aQf2DIvLL._AC_UF1000,1000_QL80_FMwebp_.webp
Pressol 4682807 stötpress stål 80 ml

Fick tips av Daniel_N att göra rent nipplarna med T-röd, hittade IPA i garaget vilket jag tyckte borde vara nära nog och också visade sig fungera bra.

Hittade ett liknande matarverk som gått på auktion med smörjplan
810575-d0a41cbe7bb8f14423ab053f5f94c153.jpg
Fett i nipplarna, antar ett standard MoS2 fett blir bra? Maskinolja för kugghjul och kedja, är symaskins olja bra nog här eller ska det vara något mer special? Något att tänka på med avseende på blandning vad som finns i idag?
Olja i växellåda, står i smörjschemat BV-specialolja 13-22 E/50
Hittar inget på detta när jag söker. Utan specifikation föreslog Daniel_N Shell Omala 150, är det ett bra alternativ? Jag tänker att kraven inte borde vara enorma för applikationen...

Kikade ner i oljepluggen idag, var nog inte olja upp till nivåfönstret men i alla fall så allt såg välsmort ut där i. Såg rätt metalliskt ut så antar det är hög tid att byta det som är kvar.
Testade att lossa fönstret för att avgöra vad för gänga jag ska ha men lyckades inte hitta någon passande hylsa. Skiftnyckel var för stort. 22mm hylsa var för litet och över det fanns bara en 30mm. Får leta vidare om det kan finnas ytterligare gömmor.

Efter lite puts för dagen och framförallt test att rengöra smörjnipplarna.
810748-a9f8738b4942940a1e5ef51389c8005d.jpg
810749-1db7a2810e2c8cb2dae48eec6f7077a4.jpg
Insåg jag inte tagit någon ny bild under luckan, efter spånen var borta och innan luckan sattes tillbaka.

Nästa steg blir nog att ta bort skruvarna för att justera fjäderkraften på hjulen då dessa känns väldigt smutsiga, sitter i vägen för att göra rent i övrigt och dessutom inte går riktigt lätt hela vägen mellan sina ändlägen.
 
Var tvungen att väga delarna, vägde ju bara in på 63kg, nu, utan sågspån, inte så mycket under min kroppsvikt, men borde ju ändå vara hjälpligt hanterligt själv. Dags att ta tag i lite träning kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.