Finns det några riktlinjer kring hur tät/otät en spiskassett kan vara. Obs det gäller inte själva anslutningen.
Placerade nämligen en "rökpuff" och blev förskräckt över att själva kassetten läcker en hel del.

Den som säljer kassetten säger att detta är fullt normalt, då det inte bildas någon värme och således ett lätt övertryck skapas.
 
Tycker man ser in i rätt många kassetter så att de är helt täta är nog ovanligt
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Om den var helt tät skulle det ju inte gå att elda i den. Att göra allt annat än spjället för luftintag helt tätt känns nog som en lite onödig ansträngning.
 
G g.kraft skrev:
Om den var helt tät skulle det ju inte gå att elda i den. Att göra allt annat än spjället för luftintag helt tätt känns nog som en lite onödig ansträngning.
Absolut, men när det kommer rök från delar som inte är runt fönster/dörr utan mer från runt bultar och runt skarvar av metallplattor, blir i vart fall jag lite tveksam.
Iom. att det inte är fel på utförandet så blir det genast en leverantör man får ta diskussionen med isf.

Jag vet allt för väl från andra saker hur deras inställning kan vara... "Allt är bra, vår produkt är det inget fel på isf får du bevisa detta..."

Tur det finns kunniga att ta hjälp av :)
 
Ja även om rök/ventilation i sig inte är ett problem så kanske det avslöjar bristande byggkvaliten om rök sipprar ur en svetsning :). Sen ska det såklar inte vara så stora hål att glöd riskerar att skvätta ut.
 
Sommartid är det dåligt självdrag i kaminrör, utan brasa inget drag t.o.m.. kunna bli lite tilluft beroende av husets ventilation. Och beroende av tilluft till kamin och frånluft utanför kan det säkert dra ut rök. Skulle jag göra din test sommartid utan att ha eldat så skulle det säkert kunna dra ut rök vi springor i luckor och tilluftspjäll för våra kaminer.
 
Har lyckats minska ner min film på det hela för bättre förståelse.
 
Ser ut som att insatsen är lagad, påsvetsad plåtbit, mellan skorstensanslutningen och frontluckan,
Närbild på en spisinsats som tycks ha en påsvetsad plåtbit mellan skorstensanslutningen och frontluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man eldar så blir skorstenen varm fort så att röken mm åker ut genom skorstenen istället för öppningar i eldstaden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att insatsen är lagad, påsvetsad plåtbit, mellan skorstensanslutningen och frontluckan,
[bild]

När man eldar så blir skorstenen varm fort så att röken mm åker ut genom skorstenen istället för öppningar i eldstaden.
Det är spindeln till spjället som sitter under.
Närbild av en metallspindel till ett spjäll som sitter under en svart ugnsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du skrivit en bygganmälan? Finns det en teknisk ansvarig som skall göra besiktningen?
Jag skulle visar videon till honom och höra vad han tycker?

På moderna spiskassetter och kaminer brukar dörren vara planslipat eller tätat med tätningsgarn för att kunna kontrollera tillluften.

Läckage i mellan plåtarna på en my spis skulle jag inte accepterar.

Var skortstensspjället öppet eller stängd vid det tillfället?
 
H he-peter skrev:
Har du skrivit en bygganmälan? Finns det en teknisk ansvarig som skall göra besiktningen?
Jag skulle visar videon till honom och höra vad han tycker?

På moderna spiskassetter och kaminer brukar dörren vara planslipat eller tätat med tätningsgarn för att kunna kontrollera tillluften.

Läckage i mellan plåtarna på en my spis skulle jag inte accepterar.

Var skortstensspjället öppet eller stängd vid det tillfället?
Absolut, besiktningsman är på ingång.
Det finns inget externt spjäll utan spiskassetten, Dovre 2575 har det inbyggt. Dörr öppen = spjäll fullt öppet, dörr stängd=spjäll 80% stängt.

Så att det kommer rök hade jag förväntat mig, men trodde faktiskt att kassetten skulle vara lite mer tät.

Enl. leverantören så ansåg de att detta såg fullt normalt ut....
 
S SRG72 skrev:
Absolut, besiktningsman är på ingång.
Det finns inget externt spjäll utan spiskassetten, Dovre 2575 har det inbyggt. Dörr öppen = spjäll fullt öppet, dörr stängd=spjäll 80% stängt.

Så att det kommer rök hade jag förväntat mig, men trodde faktiskt att kassetten skulle vara lite mer tät.

Enl. leverantören så ansåg de att detta såg fullt normalt ut....
Kan meddela att besiktningsman inte gick med på att en kassett får vara så pass otät.
 
Konstigt.
Min gamla vedspis ryker mer än sådär när jag försöker (vilket jag inte gör) elda sommartid.
Tror din besiktningsman har fel, men jag håller med, det ser illa ut.
Jag tror det är helt okej, eller hoppas iaf.
Om några veckor när det är kallare ute har du nog drag i skorstenen, ja eller kanske redan nu.
Har du proveldat något?
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.