Vi behöver byta golv i köket och det är lite kallt på golvet så jag vill gärna ha trägolv parkett trots att det är i köket.

Problemet är hur jag får in plankorna en bit under köket? Jag vill att golvet går in så att Ikea metod sockeln går mot golvet och gör det tätt.

Köket ska inte stå på golvet utan gör urtag runt ben.

Men går det att få plankorna under köket utan att plocka ned köket?
 
BirgitS
Det man brukar göra när man byter golv i köket är att man lägger golvet fram till benen. Det syns ju inte sen när sockeln kommer på. Plus att man lägger golvet in under diskmaskin och andra golvstående vitvaror.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det man brukar göra när man byter golv i köket är att man lägger golvet fram till benen. Det syns ju inte sen när sockeln kommer på. Plus att man lägger golvet in under diskmaskin och andra golvstående vitvaror.
Det förstår jag men lyckas man få in parkettgolvet under sockeln? Parkett brukar ju behövas läggas i en vinkel och sockel på köket tillåter bara 8cm höjd samt att Ikeas kökssovkel går in nästan 10cm under stommen.

Osäker om jag får in parkettgolvet 10cm under stommen .
 
BirgitS
Jag vet bara att det har stått i flera trådar i forumet att folk har gjort det. Kan du börja att lägga golvet längs skåpen så att det går att skjuta in den raden för att göra det enkelt för dig?
 
Jag har L kök så ena sidan går inte.
 
Vi satte först upp köket, som står på golvspån, och sen lade vi Bjelin fiskbensparkett emot golvspånet (med lite rörelsemarginal) och det gick fint. På bilden syns hur vi gick emot skåpen och lade rätt golv under kylen. Kökssockeln hamnade sedan på det fina golvet så ingen kan ana hur det ser ut bakom.
 
  • Bilden visar en del av ett kök med Bjelin fiskbensparkett som läggs längs golvspånet och skåpen, med en vit kylenhet och en murad träklubba på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.