Har ett hus byggt -57. I ett kontor på 15 kvm så låg ekparkett som var så pass förstörd att jag valt att riva ut det för att lägga nytt (samt spånskiva under). 57 cm cc. Parketten var lagd direkt mot reglar. Hur som blev jag lite fundersam över järn "beslag" som sitter lite här o var. Det var även tunna remsor mest på en regel av vad jag antar är distanser mellan regel o parkett.
 
Råkade trycka iväg inlägget före det var klart.. Jo frågan är om det med dessa beslag blir ojämt för spånskivorna? Vad är de till? Samt sen att några av reglarna inte är "raka" upptill utan lite avrundade av plankans naturliga rundning (ytter mot bark). frågan är om jag får plats med skarvarna på spånskivorna..
 
  • En närbild av en träregel med ett beslag, omgiven av träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träregel med metallbeslag omgiven av träspån och sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suzy-Q Suzy-Q skrev:
Vad är de till
det är bandjärn som håller reglarna fast i undergolvet
 
  • Gilla
Suzy-Q
  • Laddar…
Kan det hänga nått under golvregeln i plåtbanden? Ett expansionskärl eller kristallkrona kanske.

Om du har spånskiva som inte får skarvas utan underlag kan du sätta en regel bit på sidan av befintlig golvregel.

Knacka ner plåten och spiken ordentligt med hammaren så går det att lägga golv ovanpå.
 
  • Gilla
Suzy-Q
  • Laddar…
T tergo skrev:
det är bandjärn som håller reglarna fast i undergolvet
Aha! Ja det är ca 20 cm spån och sen betong (huset har även källarvåning). Men då går de mao direkt ned till betongtaket i källaren.
 
  • Gilla
Dexter64
  • Laddar…
Suzy-Q Suzy-Q skrev:
Aha! Ja det är ca 20 cm spån och sen betong (huset har även källarvåning). Men då går de mao direkt ned till betongtaket i källaren.
de är nog fästa ovanpå i betongen

ta bort spånet vid ett bandjärn o kolla
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan det hänga nått under golvregeln i plåtbanden? Ett expansionskärl eller kristallkrona kanske.

Om du har spånskiva som inte får skarvas utan underlag kan du sätta en regel bit på sidan av befintlig golvregel.

Knacka ner plåten och spiken ordentligt med hammaren så går det att lägga golv ovanpå.
F fribygg skrev:
Tror inte det hänger något under då de är lite överallt. Men om de stödjer golvet på underliggande betongtak så kanske man inte ska banka så mycket? Gammalt hus antar jag alltid kommer komma med överraskningar. Jo blir det för snävt med skarvarna så får jag skruva fast extra reglar på sidan. Står ju även att man ska limma spånskivorna mot reglarna, men då måste jag väl limma distanserna också?
 
T
Det finns golvspånskivor som är spontade i kortänden som inte behöver skarvas på en regel så det är inga problem med att reglarna inte är helt plana. Se bara till att limma skarvarna ordentligt och förskjuta dem enligt monteringsanvisningen.
 
  • Gilla
Suzy-Q
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det finns golvspånskivor som är spontade i kortänden som inte behöver skarvas på en regel så det är inga problem med att reglarna inte är helt plana. Se bara till att limma skarvarna ordentligt och förskjuta dem enligt monteringsanvisningen.
Bor nära Byggmax, men där har de bara 22 mm golvspånskivor. Vet inte hur de funkar. Dock stötte jag på annan patrull idag. En vägg är uppsatt på golvet mot angränsande vardagsrum. Och sen vi kapat parketten såg jag att det saknades regel närmast väggen.. En bit gick ut från en dörr på samma vägg, men hålskive fästning i all ära, men andra fästpunkten är murstock.. Mao inte så enkelt som "gör det själv" guiderna. Tror väl knappast nån golvfirma vill komma ut bara för att lägg spånskiva o fixa lite underlag..
 
T
De bör kunna ta hem spontat golvspån om deras standard produkt inte har det.

Om det saknas en regel nära vägg så kan ni alltid sätta in en ny. Inga problem.
 
Jag köpte spånskivor som inte krävde att de skarvades på regel på Byggmax i våras. Brukar vara väldokumenterat på deras hemsida.
Jag fick kortla vid väggarna så att jag hade ngt att fäst golvspånet i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.