Kabeln som går till den första strömbrytaren behöver väl endast fas? Om man har utanpåliggande dragning, vilken kabel använder man till dessa? Tar man en EKLK kabel med endast en fas eller vad?

Och den som går till den andra strömbrytaren behöver väl endast två mellantrådar? Tar man någon sorts EKLK med en vit och en grå i sig?

Eller har jag helt fel och man använder 5G1,5 och använder vad man behöver och ignorerar resten?
 
Gör man skolkoppling så behöver första strömbrytaren fas plus två mellantrådar. Andra strömbrytaren två mellantrådar och en tändtråd. Jordledaren i den utanpåliggande kabeln får absolut inte användas till annat än just jord. Sedan får man välja kabel efter det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gör man skolkoppling så behöver första strömbrytaren fas plus två mellantrådar. Andra strömbrytaren två mellantrådar och en tändtråd. Jordledaren i den utanpåliggande kabeln får absolut inte användas till annat än just jord. Sedan får man välja kabel efter det.
Varför behöver man två mellantrådar till den första strömbrytaren? Ursäkta om det är en korkad fråga.
 
Allt beror ju helt på hur det ser ut i övrigt. Det vanligaste är ju att en strömbrytare endast har kablar från ett håll. Har man en kabel in och sen en annan ut blir det ju annorlunda såklart.
 
S Stefan1972 skrev:
Allt beror ju helt på hur det ser ut i övrigt. Det vanligaste är ju att en strömbrytare endast har kablar från ett håll. Har man en kabel in och sen en annan ut blir det ju annorlunda såklart.
Right, det låter logiskt nu när jag tänker på det utanför ett kopplingsschema. Så tre ledare går till den första strömbrytaren eftersom två av dom är de som sedan går till den andra strömbrytaren tillsammans med tändtråden. Jag försökte se det som en ledare till strömbrytaren, två från den till den andra strömbrytaren, och en tändtråd till lampan men det var nog lite överdrivet förenklat.
 
Ja du tänker logiskt hur det kopplas. Om man sen ska omsätta det i praktiken och det bara är en "kabel" ner från en dosa tex så får man ju tänka i andra banor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.