Hej! Införskaffade förra våren en luftvärmepump, mest för kylan skull på sommaren.
Det har verkligen varit en bra kompis den här sommaren 🥵

Placerade den i trappuppgången i takhöjd på nedervåningen.
För jag tyckte i min enfald att "PERFEKT! Nu när ovanvåningen börjat bli färdiginredd så kan jag rikta ena halvan nedåt och andra halvan uppåt till ovanvåningen.
Men det var ju bara att glömma.
Som mest vinklar den kanske rakt ut. Om ens det.

Gjorde ett test medelst kartongskiva monterad som en ramp vinklad uppåt frpn pumpen. Men upplevde att pumpen började slå av/dra ner på effekt.
Förmodligen så kände väl termostaten att det var nog kallt när det inte blev samma luftflöde?!
Så till min fråga:
Är det någon som gjort något liknande och det fungerat eller är det bara bita i det sura äpplet och köpa en till lvp till ovanvåningen?

Mvh
Tobias
 
  • Väggmonterad luftvärmepump placerad i en trappuppgång på nedervåningen med vita väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att du kan nog glömma att med en att få till kyla på båda våningarna.
Vi köpte en split modell med 2 innedelar till en ute del och det fungerar perfekt
 
Vill man bara ha kyla så kan man köpa en singel-split AC och sätta på övervåningen. Kylan sprider sig med tiden även till den nedre våningen. Multi-split med fler innerdelar till en utedel är lite lyxigare men de är ofta kontinentala modeller som presterar dåligt med värme i nordiskt vinterklimat. Gäller att välja exakt modell med stor omsorg och kolla specarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Du får inte kyla att gå uppåt då kall luft är tyngre så köp en till övervåningen oxå.
 
Lite svårt att se på bilden men innerdelen ser ut att sitta mittemot trappen upp.
Ser ut som det är öppna trappsteg så om du gör dom 3-4 stegen högst upp stängda istället och har högsta fläkthastighet inställt
så kan det fungera rätt bra att få upp kylan.
Testa sätt kartongbitar provisoriskt mellan dom stegen så märker du om det fungerar hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.