I ett av rummen i vår lägenhet kommer det då och då en stank av matos. Där sitter en ventil (200mm) som är isolerad med plast och helt strypt, men jag antar att det sipprar ut matos ändå.

Hur gör jag enklast för att helt proppa igen ventilen så ingen luft kommer ut i rummet?

Räcker det att fylla med tätningsskum eller ska jag mura eller isolera?

Tacksam för svar!!!
 
  • Ventil på vägg, cirka 200mm i diameter, isolerad med plast och strypt, orsakar matosläckage i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit, rund ventil i taket, täckt med plast, som släpper ut matos i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, nej och åter nej.
Du ska varken strypa frånluftsdonet eller täppa igen det helt.

I vilket rum sitter ditt frånluftsdon?

Prata med hyresvärden/bostadsrättsföreningen.
Högst troligt så har någon av dina grannar kopplat in en köksfläkt (med motor) till gemensamma imkanalen.
Högst troligt så får het bara vara frånluftsdon eller kökskåpa (utan fläkt) anslutet till imkanalen.

Om man vill ha en köksfläkt så är det en kolfilterfläkt med luftutsläpp i rummet som gäller.
 
T Tobias Bergman skrev:
Tack för svar! Ja det låter troligt att någon i huset har kopplat köksfläkt till det. Jag har kontaktat styrelsen men det kommer säkert ta tid innan problemet är löst…Vi har precis haft OVK och besiktningsmannen sa att denna ventilen som sitter i rummet är helt onödig och att jag borde täppa igen den. Rummet är ett litet sovrum, tidigare var rummet kök men det är flyttat. Några tips på hur jag ska täppa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.