Hej!

Jag har satt isodränskivor/duk/list mot sutterängväggen(murad) på mitt garagebygga och håller på och fyller igen. Enligt instruktionen så ska det fyllas med "jord/massor" även över listen på skivorna och mot fasaden med en svag lutning från fasaden. Dock skulle jag vilja ha singel närmast fasaden, mest av estetiska skäl då vi har det i övrigt rund huset m.m.

Dock undrar jag om man inte då skapar ett "badkar" där vatten kan bli kortvarigt stående då singlet dränerar bättre än jorden som kommer vara runtikring. Jorden som jag fyllt igen med är sandjord.

Vad tror ni, är det lugnt att ha 15cm djupt med singel närmast fasaden eller kommer jag skapa problem?

/Styrman
 
Nu vet jag inte hur huset ser ut, men närmast väggen under takfot brukar det inte bli blött. Jag har fyllt upp med sand och satt kullersten 40-50cm närmast vägg. Ser inga problem efter 35 år😉
Förr hade man rabatter och problem med att de blev torra, så även med gräs.
 
Redigerat:
S
Instruktionerna säger att man inte ska ha genomsläppligt material närmst huset för att inte leda ner ytvatten till isodränskivorna.
Se till att ha fall från huset. Sen ska plastlisten sitta 10 cm under marknivå så du kan väl fylla upp med 10-20 cm bergkross typ 0-16 som du paddar och sen lägga 5 cm singel om det är estetiskt viktigt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.