Hej!

Vi har totalrenoverat en fastighet och anlitade en ”välrenommerad” byggfirma för det invändiga arbetet. Vi har då rivit ner allt så endast golvbjälkarna och väggstommen blev kvar.

Byggfirman har ”tabbat” sig ordentligt en en stor punkt men även en del mindre saker. Den stora tabben har dom åtgärdat en gång men resultatet är inte bra utan blev delvis värre.

Jag har påpekat detta till byggfirman och hotat med att koppla in advokat. I augusti 2023 avslutade dom sitt arbete men jag upptäckte snabbt därefter att en del saker inte var ok. Under okt-dec 2023 har vi haft mailkorrespondens då jag har påpekat att jag vill ha dessa saker avhjälpta. I dec fick jag ett Mail från byggfirmans advokat där han bl a skriver att " i övrigt från ”byggfirman” redovisas inställning om att fel och brister är åtgärdade med följd att entreprenaden därmed avses avslutad".

Kort därefter anlitade jag en advokat och under 6 månader har vi samlat på bevis och gått igenom all mailkorrespondens mellan mig och byggfirman.

I augusti lämnade vi in en skrivelse där vi kräver ekonomisk ersättning för de fel som ej är avhjälpta. Nu kommer byggfirman, efter 10 månader, och vill komma och titta på de fel som jag tidigare velat ha avhjälpt. Jag är av uppfattningen att de, i och med mailet i dec där de anser att fel och brister är åtgärdade och att entreprenaden anses avslutad att de därmed avsäger sig rätten att få avhjälpa felen och bristerna.

Tänkte om ni experter har koll på vad som kan gälla kring detta och ev rättsfall som vägledning? Har jag fog för min uppfattning eller har dom rätt att efter 10 månader få komma dit och avhjälpa felen och bristerna. Helst vill jag inte se dom i mitt hus igen.

Tack på förhand!
Mvh
 
Om jag förstår rätt så hade du inget besiktningsprotokoll när firman ansåg att entreprenaden var avslutad?

Det skulle kunna vara ett problem. Osäker på om firman är skyldig att agera på beställarens åsikt att något är fel. Finns det däremot ett besiktningsprotokoll så är det per definition ett fel. Som firman kan välja att rätta eller ignorera och ev. få stå för att ngn annan åtgärdar.

Men detta borde advokaten du anlitat ha koll på.
 
H hempularen skrev:
Om jag förstår rätt så hade du inget besiktningsprotokoll när firman ansåg att entreprenaden var avslutad?

Det skulle kunna vara ett problem. Osäker på om firman är skyldig att agera på beställarens åsikt att något är fel. Finns det däremot ett besiktningsprotokoll så är det per definition ett fel. Som firman kan välja att rätta eller ignorera och ev. få stå för att ngn annan åtgärdar.

Men detta borde advokaten du anlitat ha koll på.
Den fel som jag har påpekat är ganska självklara problem samt det ”stora” problemet som de har åtgärdat en gång finns det 2 besiktningsunderlag från besiktningsman.

Tanken var mest att problemen jag har påpekat har byggfirman ignorerat nu fram till en advokat blev inkopplad. Är nyfiken om det finns rättsfall på hur lång tid hantverkaren har på sig att ha rätt att avhjälpa ett problem innan det kan anses som att hantverkaren har försatt sin rätt att få avverka felen.
 
JAG vet inga rättsafall i frågan. Men jag tror (är rätt övertygad) att tiden räknas från det att ett besiktningsprotokoll med felen listade har skickats till firman. Jag tror inte att firman "är skyldig" att agera om det bara är beställaren som reklammrar, påstår att något är fel.

Det stora felet där det finns bes, protokoll, finns det protokoll på att felet är kvar även efter den misslyckade åtgärden?
 
H hempularen skrev:
JAG vet inga rättsafall i frågan. Men jag tror (är rätt övertygad) att tiden räknas från det att ett besiktningsprotokoll med felen listade har skickats till firman. Jag tror inte att firman "är skyldig" att agera om det bara är beställaren som reklammrar, påstår att något är fel.

Det stora felet där det finns bes, protokoll, finns det protokoll på att felet är kvar även efter den misslyckade åtgärden?
Japp där finns det även ett protokoll på. Men hur lång tid anser man är rimligt för ett företag att avhjälpa felet. De andra delen är rena monteringsfel (läste ej monteringsanvisningarna) och skador på dörrkarmar etc som de bara målat över så man fortfarande ser skadan osv…
 
M MrDizzy skrev:
Skälig tid för avhjälpande ser ut att vara ca 2 månader men bedöms från fall till fall.

[länk]
Tack 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.