Hej,
Bor i ett sutteränghus där övervåningen är inkopplad på kommunalt avlopp men nedervåningen går till en tvåkammarbrunn (tvätt och dusch går hit)
Men nu ska vi dränera om och tänker då koppla in även källaren på det kommunala nätet.
Pga nivåskillnaden kommer vi behöva pumpa upp avloppsvattnet men frågan är om vi behöver installera en ny brunn eller om vi kan pumpa direkt från tvåkammarbrunnen?

Tacksam för svar!
 
Rent spontant det jag inget problem med att använda tvåkammaren som pumpbrunn, särskilt som det bara är bad & tvätt (gråvatten utan större partiklar).
 
  • Gilla
Berra skiftnyckel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Går det att ta bort eventuella vägg i tvåkammarbrunnen? T ex om det är en betongbrunn, bila, diamantklinga och slägga.

Onödigt att samla slam i brunnen över åren om ni ända ska leda BDT-avloppet till det kommunala avloppet.

Eller bara använda kammare ett, d v s sätta pumpen på bottnen där och strunta i kammare två. Då sugs allt slam ut. Beror på brunnens konstruktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kolla med kommunen/företaget som driftar linan. Här där jag jobbar så står "kommunen" för LTA-pumpen men den måste monteras i en brunn som passar den med gejderrör, pumpfot, givare av olika slag etc. Den funkar inte att bara skicka ner i en vanlig brunn.
Men det kan ju vara helt annorlunda där du bor.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Går det att ta bort eventuella vägg i tvåkammarbrunnen? T ex om det är en betongbrunn, bila, diamantklinga och slägga.

Onödigt att samla slam i brunnen över åren om ni ända ska leda BDT-avloppet till det kommunala avloppet.

Eller bara använda kammare ett, d v s sätta pumpen på bottnen där och strunta i kammare två. Då sugs allt slam ut. Beror på brunnens konstruktion.
Ja det borde ju absolut fungera 😊
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Kolla med kommunen/företaget som driftar linan. Här där jag jobbar så står "kommunen" för LTA-pumpen men den måste monteras i en brunn som passar den med gejderrör, pumpfot, givare av olika slag etc. Den funkar inte att bara skicka ner i en vanlig brunn.
Men det kan ju vara helt annorlunda där du bor.
Det där ska jag kolla upp, tack!
Vet att en kompis fick pumpen av kommunen men då ligger hela fastigheten under kommunens påkopplingspunkt. Vet inte om det är samma när bara ena delen behöver pumpas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.