U Utsliten och utdömd skrev:
Men då gäller det att det droppar nära eller på larmet. Vanligen rinner vattnet längsrören och ner i bjälklaget. Vattenlarm är ju bra vid större läcka eller om man har plast som vattnet samlas på och till slut når sensorn.
Okej.. Kan jag få till med en plastbricka som jag kanske kan säga såga till så att det mesta hamnar på den även om jag inte kan få till den snyggt med tätningar?
 
U
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Okej.. Kan jag få till med en plastbricka som jag kanske kan säga såga till så att det mesta hamnar på den även om jag inte kan få till den snyggt med tätningar?
Skulle säga att tätningarna runt rören är en av de viktigaste delarna. Som jag skrev ovan så rinner vattnet oftast längs med röret när det är små droppläckor.
 
  • Gilla
SvensKiwi och 1 till
  • Laddar…
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Menar du våra rör?
Jag kommer inte att genomföra det utan vi kommer att bara sätta ett vattenlarm då annars blir så kostsamt
Ja det var nog dina rör jag menade.

Om du tittar på mina före och efter bilder så ser du att det är rätt likt din röra. Jag har inte kopplat om något, bara böjt och fixerat rören annorlunda => detta är något man kan göra själv om man vill. Ett droppskydd är alltid bra att ha i diskbänken, men det förtar förstås inte vinsten med ett vattenlarm av någon sort.
 
  • Gilla
SvensKiwi och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det var nog dina rör jag menade.

Om du tittar på mina före och efter bilder så ser du att det är rätt likt din röra. Jag har inte kopplat om något, bara böjt och fixerat rören annorlunda => detta är något man kan göra själv om man vill. Ett droppskydd är alltid bra att ha i diskbänken, men det förtar förstås inte vinsten med ett vattenlarm av någon sort.
Såg dina för och efterbilder. Superfint och snyggt gjort! Jag tror det blir för krångligt och kostsamt för egen del. Förstår inte hur förra ägarna installerade det här köket 2019 och då.. struntade i att fixa med diskbänksskydd. Man undrar ju hur vanligt/ovanligt det är.

Jag kanske kan tejpa ett vattenlarm på varje rör? Fult som fasen, men jag tror inte jag har förmågan att böja rör eller installera ett sådant där droppskydd som kräver att man plockar ner alla rör, stänger av vatten osv. 😢
 
U
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Såg dina för och efterbilder. Superfint och snyggt gjort! Jag tror det blir för krångligt och kostsamt för egen del. Förstår inte hur förra ägarna installerade det här köket 2019 och då.. struntade i att fixa med diskbänksskydd. Man undrar ju hur vanligt/ovanligt det är.

Jag kanske kan tejpa ett vattenlarm på varje rör? Fult som fasen, men jag tror inte jag har förmågan att böja rör eller installera ett sådant där droppskydd som kräver att man plockar ner alla rör, stänger av vatten osv. 😢
Neje, det vattenskyddet som de flesta visat bilder på, Tollco, behöver du inte ta bort rören för. Det snittas upp och tejpas ihop igen (underifrån). Men du måste se till att rören pekar rakt genom golvet.

https://static.elongroup.se/Document/Article/228250/manual-diskmaskiner-tollco-3000026-04-010.pdf
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.