D
Tänkte först bygga ett kallförråd men funderar nu på att istället ha lite isolering. Skulle det fungera att bygga såhär eller missar jag något.

Det är ett pulpettak. Jag ska inte ha råspont utan plåttaket ligger direkt på läkt 34x70mm.
 
  • Tvärsnitt av takbladning för pulpettak med plåttak, luftspalt, bisonunderlag, isolering och råspont i träregelstomme, måttangivelser inkluderade.
T
Det verkar fullt rimligt. Se bara till att det finns en springa ner- och upptill för luftrörelser och glöm inte insektsnät vid springan.
 
D
Det behövs ingen vindpapp eller typ plast på varma sidan?
 
T
D Derbyboy skrev:
Det behövs ingen vindpapp eller typ plast på varma sidan?
Jo, det bör du nog ha... Jag var fokuserad på ovansidan så jag tänkte inte på det...
 
D
Illustration av takkonstruktion med yttertak, isolering från Rockwool, luftspalt och vindskydd, samt ångspärr på innerväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ligger det en ångspärr på varma sidan. Jag vete sjutton om det blir bra. Tanken är ju att bara hålla 5-6 grder på vinterhalvåret.
 
T
Det är normalt fukt från insidan som man vill stoppa från att krypa igenom isoleringen och träffa kondenseringspunkten (när luften blir så kall att fukt kondenserar) vilket skapar mögelproblem.
Man kan även använda en sk ångbroms som inte stoppar fukt helt utan mest stoppar vinddrag. Den brukar användas i samband med cellulosaisolering eller andra "naturliga" isoleringsmaterial (lin/ull/etc) som kan ta upp fukt och släppa den till skillnad från glasfiber.

Om du har -20 ute och +5 i förrådet så är det stor skillnad på temperaturen som kan skapa fuktproblem, å andra sidan har du kanske inget som genererar fukt i förrådet så problemet kanske är litet...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.