Jag har en billig kina-tång för att skala optofiber, som driver mig till vansinne. Vilken är den bästa tången för att skala 900 µm och 250 µm optofiber?

Tips på en prisvärd cleaver mottages också tacksamt.
 
Gul millertång, precis som Persson88 skriver.
Valfri kap från Fujikura fungerar bra.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
thobjo thobjo skrev:
för att skala 900 µm och 250 µm optofiber
Vad används denna till? var köper man?
Hur sammanfogar du fiber?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vad används denna till? var köper man?
Hur sammanfogar du fiber?
Den används till att skala bort skyddsplasten runt fibern.
Sen har du en kap och kapar ytan och därefter behöver du en fibersvets som svetsar ihop fibern.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vad används denna till? var köper man?
Hur sammanfogar du fiber?
Som @Persson88 skriver. Kan tex se ut så här Fiberoptisk kabelanslutning monterad på vägg med en Televés-fusionsplicer placerad på golvet under för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
250 µm och 900 µm fiber verkar ovanligt tjock, är den speciell på något sätt jämfört med single-mode och multi-mode?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vad används denna till? var köper man?
Hur sammanfogar du fiber?
Användningsområdet är väl i princip vilket som helst där man behöver nätverkskommunikation. I mitt fall över 100 meter i en störkänslig miljö, och då duger inte koppar.

Direktronik har kabel, även om jag inte får min därifrån.

Precis som Persson88 skriver ovan kan man svetsa ihop fibern med en färdigkontakterad så kallad pigtail, men på grund av utrymmesbrist sätter jag dessa kontaktdon direkt på den kapade fibern.
 
spikplanka spikplanka skrev:
250 µm och 900 µm fiber verkar ovanligt tjock, är den speciell på något sätt jämfört med single-mode och multi-mode?
Som kanske märks på min fråga är jag långt ifrån expert på området, men min uppfattning är att både 250 µm och 900 µm är högst ordinära tjocklekar, där den tjockare har ett skyddande plasthölje, likt isoleringen på en vanlig kopparkabel. Anledningen till mitt behov av skaltång är just att kunna skala bort de skyddande höljena ned till den bara fibern på 125 µm.
 
Ok, fibern är 125 µm då känns det bekant ;)
Med själva kärnfibern på 9 µm ? (SMF)

Vad kostar fibersvetsen, den brukar gå på en del vilket gör att de flesta inte anskaffar en sådan?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Ok, fibern är 125 µm då känns det bekant ;)
Med själva kärnfibern på 9 µm ? (SMF)

Vad kostar fibersvetsen, den brukar gå på en del vilket gör att de flesta inte anskaffar en sådan?
Finns 2 sätt att svetsa, dels med mantellinjerande svets =billigare samt, kärnlinjerad svets=dyrare som ger optimalt resultat.

Finns nytt och begagnat utbud för amatörer på Ebay etc https://www.ebay.com/b/Fusion-Splicers-Cleavers/181856/bn_16562814.

Sumitomo, Fujikura , Fitel , Inno etc ex på hållbara tillverkare

Räkna med att en "kina svets" inte håller länge samt att ingen kan laga den. Skall man ha en ny bra svets som håller får man nog lägga upp 50-100k. En "kinasvets" kan man nog få för 10k, rentav lägre.

Numera är det vanligt med 200µm fibrer i stamkablar, fortfarande med c 9µm kärna. Kablarna blir på så sätt lättare och tunnare.
https://www.hexatronic.com/sv/fiber...da-extra-smala-tol4019035-plus-ah&cat_id=4030

200µm och 250µm kan svetsas ihop utan problem med kärnlinjerad svets. Finns äldre som inte grejar 200µm.

Bakom dörren väntar även 160µm standard, men hemma i våra bostäder kommer nog 250µm forsatt vara dominant.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.