Har börjat fundera på hur det kommer se ut i framtiden i större städer där många inte har egna platser att parkera på.
Allt ifrån om behovet kommer finnas på det viset som idag att alla med elbil vill kunna ladda varje natt till att antalet platser vid gatuparkering kraftigt reduceras då bilar inte kan parkera lika tätt efter storlek på bil.
Med de nyare snabbladdarna finns det inte alls samma behov att ladda då man står länge utan blir det mera som att man idag åker till macken och tankar? Idag är det bara bondgårdar som har egen tank.
Att man som villaägare har egen laddare för att få bra mycket billigare EL än de publika laddarna ser jag som självklart och även för att man då kan fylla fullt.
Ser redan idag de med elbil på jobbet inte tycker det lönar sig att ladda dagtid vid jobbet då priset hemma är såpass mycke billigare och de gott och väl klarar sig fram och åter till jobbet. Har man en bil som man kan åka 50 mil med så kommer nog den stora andelen av de som bor inne i städer klara sig på att fylla på varannan vecka iaf.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har börjat fundera på hur det kommer se ut i framtiden i större städer där många inte har egna platser att parkera på.
Allt ifrån om behovet kommer finnas på det viset som idag att alla med elbil vill kunna ladda varje natt till att antalet platser vid gatuparkering kraftigt reduceras då bilar inte kan parkera lika tätt efter storlek på bil.
Med de nyare snabbladdarna finns det inte alls samma behov att ladda då man står länge utan blir det mera som att man idag åker till macken och tankar? Idag är det bara bondgårdar som har egen tank.
Att man som villaägare har egen laddare för att få bra mycket billigare EL än de publika laddarna ser jag som självklart och även för att man då kan fylla fullt.
Ser redan idag de med elbil på jobbet inte tycker det lönar sig att ladda dagtid vid jobbet då priset hemma är såpass mycke billigare och de gott och väl klarar sig fram och åter till jobbet. Har man en bil som man kan åka 50 mil med så kommer nog den stora andelen av de som bor inne i städer klara sig på att fylla på varannan vecka iaf.
Svaret är nog att just så kommer det se ut: olika

I stockholm idag, och p åen del andra ställen ,har det börja dyka upp laddstationer på vissa gatuparkerinagar. Men inte på alla (förstås).
Vissa använder säkert dom, vissa laddar på jobbet och vissa snabbladdar "då och då" - och de flesta kombinerar de olika metoderna.

Gata med parkerade bilar och cyklar, träd längs trottoaren och skyltar som visar parkeringsplatser i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mina funderingar kring detta har ju att göra med vilka investeringar både samhället, företag och föreningar faktiskt behöver göra. Vi har i de större städerna vant oss vid att inte ha en mack runt hörnet utan fått åka en bit utanför centrum för att fylla bilen. Kommer detta gälla för elbilar oxå snart kanske?
 
Attitudeswe
Skall man ladda publikt i vardagen kan det ju vid fördel göras vid mataffären. En handling tar ju ofta 30min och då hinner man ladda 20-80%

Vill man vara klimatsmart och ekonomisk så behöver man istället 2 dagar i veckan kunna parkera över natten med en 7kW laddpunkt. Det vill man nog gärna kunna göra utan att behöva betala en extra parkeringsbiljett utöver sin vanliga boendeparkering. Säker inte längre än 300m från sin port heller?

Vi var en vecka i en Italiensk by med en 50kW laddare i byn. Det räckte att ladda vid handling (upptagen varannan dag när det skulle handlas frukost/lunch) och sen i destinationsbyn 90min bort när man gjorde middagsutflykten... Behövde aldrig snabbladda utmed motorväg när man väl var på plats i Toscana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.