Hej,

Vi (ett par utan barn) hyr ett hus där uppvärmningen består av oljepanna och vattenburna element samt att detta system även värmer upp vårt varmvatten (varmvattenberedare går ej på el). Dessutom finns en vedeldningsbar sk "bredvid spis" i köket. Vi har inte bott i hus själva förut och har ingen erfarenhet av oljepanna! Eftersom vi hyr huset är våra möjligheter att påverka val av värmesystem högst begränsade. Vi har tidigare fått i uppgift att det går åt olja motsvarande en kostnad på cirka 1000:- / månad. Vi köpte 1,2m3 för 12.000:- före sommaren så vi får se hur länge det varar helt enkelt.... Vad är er erfarenhet?

Vi undrar också över hur mycket uppvärmningen påverkar förbrukningen av olja när ändå vattnet i systemet är uppvärmt för varmvattnets skull, vattnet som cirkulerar i elementen är ju i ett slutet system. Jag har oxå fått i uppgift att det hade varit mer ekonomiskt att ha varmvattnet uppvärmt av elbaserad varmvattenberedare eftersom man då inte alls hade behövt ha på pannan på sommaren. Som det är nu snålar vi med värmen på elementen, men behöver vi det, eller gör det alls någon skillnad eftersom vattnet ändå behöver värmas upp?

Tacksam för tips och råd!
 
Det är uppvärmningen av huset som är den stora förbrukaren av olja. På sommaren kan du stänga av cirkulationspumpen så cirkulerar inte vattnet runt till elementen. Då är det bara pannan som du värmer upp för varmvattnets skull. Vet inte hur stort hus ni hyr men 1,2 m3 olja tror jag inte räcker. Normal förbrukning ligger nog på 2,5 -3m3. Vi har ett hus på 110m2 relativt taskigt isolerat, vi förbrukade drygt 2 m3 men då stödeldade vi i vedspisen i stort sett varje dag.
Att snåla med värmen på elementen lönar sig absolut!

Det är inte möjligen så att ni har en kombipanna så att ni kan elda med ved i pannan?

/Funkis
 
Tack för ditt svar, kanon! Huset vi hyr är på 64kvm, så det är inte så stort, så då har vi kanske lite lägre förbrukning än vad ni har. Cirkulationspumpen har nog varit (ofrivilligt av) i sommar för den fungerade tydligen inte i höst när ägaren var här och kollade. Den är dock bytt nu så den ska fungera. Jo, jag tror egentligen det är en kombipanna men ägarna vill ej att vi ska elda i den eftersom det blir så smutsigt (?).

Nu är ju jag ny på det här med oljepanna, men jag har så svårt att förstå hur det går åt värme i form av olja när det varma vattnet (som väl redan finns) cirkulerar runt. Kan du eller någon annan förklara det tro på ett pedagogiskt sätt? :confused: :confused: :confused:

Funderar oxå om det är bättre att ha på lite lite värme på alla element eller lite mer i de rum man behöver, alltså ur dels värmesynpunkt men oxå förbrukningssynpunkt!

Andra erfarenheter av förbrukning av olja?
Bra att kunna planera ekonomin lite!!
Tack tack, på förhand!
 
  • Gilla
Klas-Göran Lönnblad
  • Laddar…
D
Det varma vattnet "som redan finns" i pannan skickas ut till elementen för att där avge värme (=vattnet blir kallare). När vattnet sedan kommer tillbaka till pannan är det avsevärt kallare än när det lämnade pannan. Då måste pannan använda olja för att värma upp vattnet igen.
 
Ok! Tack för hjälpen! Någon som vet om det är bättre att ha på lite lite värme på alla element eller lite mer i de rum man behöver, alltså ur dels värmesynpunkt men oxå förbrukningssynpunkt!

Våra element är varma upptill och kalla nedtill, trots bytt cirkulationspump och luftade element. Någon idé om vad det kan bero på?

Tack!
 
I de rum som du inte använder kan du skruva ner elementet, i de rum du använder så skruvar du upp så att du får den temperatur du vill ha. Ett tips kan vara att du skruvar ner i köket för då fryser du och får motivation till att elda i din "bredvid spis". Jag antar att detta är en vanlig vedspis och då avger den en betydande effekt och härlig värme så länge som du eldar. Dock så akumulerar den ingen värme, dvs på morgonen är det kallt igen och du får börja elda. Om du har någotsånär öppen planlösning så kanske den kan värma tex även vardagsrummet.

Citat "Jo, jag tror egentligen det är en kombipanna men ägarna vill ej att vi ska elda i den eftersom det blir så smutsigt (?)."

Pannan sitter väl i ett pannrum i källaren eller? Ved smular en hel del men vad gör det i ett pannrum? Pannan måste även askas ur typ en gång i veckan och det kan damma lite. Däremot har ni säkert inga ackumulatortankar kopplade till pannan och då måste man lära sig att elda rätt annars är det lätt att pannan börjar koka pga den lilla vattenvolymen.

/Funkis
 
Hej,

Tack för dina tips! :D Ja, vi har just nu ingen värme på alls i köket och det är en bra motivationsfaktor! Grejen är att sovrummet är i anslutning till köket och första gången jag eldade så brassade jag på en del. På kvällen när vi skulle sova så var det sååå varmt!!! Då insåg vi att murstocken går inuti en garderob i sovrummet (vi kan kanske använda garderoben som torkskåp......) Det gör att det är lite svårt att elda för mkt i köket, då vi gärna har sovrummet svalt.... Vardagsrummet är istället i andra delen av huset. Tyvärr.

Jaa det där med att inte elda i pannan är ju synd, men men det är väl bara att acceptera när man hyr. :(
 
Det går ju att elda i pannan med ved bara man håller rent och städar upp efter sig så att pannrummet håller sig snyggt.
En grovdammsugare är att rekommendera. Försök att tala med hyresvärden om detta.

Att värma tappvarmvatten med olja sommartid är väldigt oekonomiskt, då är det mycket bättre att använda sig av en elektriskt varmvattenberedare.
 
Vi letar eget hus och tills dess får vi väl tyvärr rätta oss efter reglerna. Vi har redan frågat om eldning i pannan, eftersom vi har en annan åsikt om att det blir skräpigt etc. Men men inget att göra kring det. Dessvärre inte heller kring varmvattnet. Det var alltså tyvärr som vi trodde, att det är oekonomiskt att bara använda pannan till varmvatten sommartid. Men vi kan ju inte göra så mycket åt det, jag menar vi kan ju inte köpa en varmvattenberedare som vi kopplar in elektriskt. Vi får leta vidare efter eget helt enkelt. Tack för alla tips iaf! :)
 
Nu är ju huset väldigt litet så det är väl inte ens lönt att stänga några rum på 64 kvm för att spara rumsvärmen ... Jag lämnade själv ett hus från 20-talet med oljeeldning och detta var på ca 110 kvm. Pannan var gammal. Vi förbrukade ca 2 kbm (Skåne) på tre personer och vi snålade och det funkade bra. Korta duschar och skippa badkaret ;). Varma sockar/tofflor och skön ylletröja gör susen. Gärna en pläd över knäet när ni tittar på TV på kvällarna och sitt tätt intill varandra :). Investera i ett par billiga (12-18 kr) rumstermometrar och håll rumstemperaturen på +18 grader. Vädra kort stund. Stäng cirkulationspumpen på sommaren.

Dessa råd är billiga och effektiva. Det är ingen idé att göra några kompletteringar/installationer eftersom ni hyr huset och ni funderar på att skaffa eget så småningom. Samtidigt lär er ni er en hel del om hur det är att bo i eget hus i framtiden - ett hus' driftkostnad är alltid mycket högre än man tror - framför allt om man tidigare har bott i lägenhet.

Tillägg: Upptäckte precis att ditt inlägg är ganska gammalt - hoppas ni fått ner oljeförbrukningen denna milda vinter!
 
Tack för ditt svar, jag kollar inlägget fast det är lite gammalt. Jag kan gissa att det är betydligt mindre kostsamt denna vinter än andra eftersom den är mild. Absolut bra att få koll på vad det kostar att bo i hus, men det är väl helt enkelt ägarna som givit missvisande information om oljekostnaden som gör att vi är lätt chockade över att det blivit så dyrt och framförallt med ett litet hus.

Vi följer så gott som tipsen redan men har ngt varmare än 18, annars hade jag fått ha skoteroverall inne!

En fråga bara, vad menar du med "Stäng cirkulationspumpen på sommaren."

AL
 
Jag tror inte att 1000:- i månaden var missvisande....Har själv ett 75m2 hus från 50 talet, med oljepanna. Har bott här ca 2 år och förbrukar 1,3-1,5 m3/år. Kostnaden har stigit rejält sen jag flyttade hit, men förbrukningen är ju naturligtvis densamma... Din hyresvärd gjorde ett stort fel där, att ange hur mycket det kostar/månad. Istället borde han/hon ha sagt hur stor förbrukningen var.
Jag har ingen möjlighet att elda, och på det viset spara olja, så det är bara att bita i det sura äpplet och betala oljeräkningen...
Jag stänger av( en strömbrytare i pannrummet ) cirkulationspumpen så fort jag märker att solen orkar stå för uppvärmningen, stänger även shuntventilen, så inte självcirkulation uppstår.
 
Hej,

Vad har du för uppvärmning på vattnet? Vi har även vattnet på oljan så vi kan inte stänga av på sommaren exempelvis. Uppvärmningen beror oxå på hur väl isolerat det är så klart. Vårt hus är inte bra isolerat, men jag har oftare hört en förbrukning på ca 2kubik per år än 1,3-1,5
 
Normalt så bor man i större hus. Mindre hus såsom ert är oftare eluppvärmda.

Undras egentligen om inte en elfläkt skulle spara pengar?
 
Anna Lilja skrev:
Hej,

Vad har du för uppvärmning på vattnet? Vi har även vattnet på oljan så vi kan inte stänga av på sommaren exempelvis. Uppvärmningen beror oxå på hur väl isolerat det är så klart. Vårt hus är inte bra isolerat, men jag har oftare hört en förbrukning på ca 2kubik per år än 1,3-1,5
Det är oftast så, att oljepannan även värmer tappvattnet, och så har jag med. Men, det skulle vara intressant att veta hur stor skillnaden egentligen är, mellan en varmvattenberedare och att ha oljepannan igång på sommaren.
Jag tankade 1m3 olja i februari - 07( har bare en liten tank på ca 1,2m2) och det räckte till början av december för mej. Mitt hus är inte speciellt bra isolerat, spån i golv och bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.