Vi har en stuga i snözon 5, Jämtland, Åkersjön.
Stugan saknar idag takutsprång, och takfot.
lutning på taket är ca 30grader
Vi skall byta plåttaket. Idag saknas råsont under taket. Så när vi tar av plåten är det bara takstolar. Vi kommer sätta nytt plåttak, med antingen kondensduk eller råspontluckor.
Någon som har åsikter om kondensduk?
-
Men min huvudfråga är gällande bästa konstruktion för att skapa takutsprång.
2 alternativ:
Förlängatakstolen
Lägga på ny regel på befintlig regel.

Förlänger jag befintliga takstolar, kommer takfoten ner ca 23 cm, vilket jag inte tror blir snyggt.
Att förlänga takstolen är heller inte lika starkt som hela reglar från nock till fot, det kommer mycket snö här.
Lägger jag ny regel behöver den komma upp lite från befintlig regel för att takutsprånget inte skall hamna rätt. Hur skulle ni rekommendera att göra det? Med 22mm plankspikat i sidorna på ny regel och befintlig takstols regel?
 
Innan jag uttalar mig har jag lite funderingar: Kommer isoleringen på vinden ses över? Om det är en vind alltså.
Ska det göras något åt panelen?
Har du någon bild på stugan?
 
Först, tack för att du vill hjälpa mig :)
-
Vi tänker rulla ut ett lager isolering med papp på ovansidan, över befintlig isolering.
Vi vill ha möjlighet att i framtiden tilläggsisolera stugan, men just nu gör vi inget åt panelen.
Takfot ca 50cm, Ev tilläggsisolering 7 - 10 cm beroende på om vi tar bort befintlig panel eller inte.
 
  • Brun trästuga med vita fönster och ett plåttak, belägen i en skogsmiljö. Tre fönster syns längs ena väggen. Träpanelen ser väderbiten ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun trästuga med vita fönsterkarmar, en av de främre fönstren står öppet. Omgiven av grönska, träd och ljusblå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med exponerade träbjälkar och befintlig isolering, sedd från insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har själv tänkt att man kan göra som på denna skiss. Fästa en regel ca 20 cm över befintlig regel, på så sätt får jag ju ut en takfot utan att sänka foten närmare fönstren.
 
  • Skiss av takkonstruktion med förslag att fästa en ny regel ca 20 cm över befintlig regel för att utöka takfoten utan att sänka den närmare fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle höja hela takstolen. Alltså ta en regel som är kanske 225mm och skruva fast i befintlig takstol. Sedan kapa av den befintliga takstolen vid väggen så att det går att panela igen och göra nya taktassar av den nya takstolen.

Jag skulle tilläggaisolera direkt. Att passa på att göra det medans taket är öppet förenklar en hel del. Dessutom får du goda möjligheter att tillse att du har en tillräcklig luftning i takfoten.

Vad har du tänkt för tak?
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
T
S Stubai skrev:
Jag skulle höja hela takstolen. Alltså ta en regel som är kanske 225mm och skruva fast i befintlig takstol. Sedan kapa av den befintliga takstolen vid väggen så att det går att panela igen och göra nya taktassar av den nya takstolen.

Jag skulle tilläggaisolera direkt. Att passa på att göra det medans taket är öppet förenklar en hel del. Dessutom får du goda möjligheter att tillse att du har en tillräcklig luftning i takfoten.

Vad har du tänkt för tak?
Det här känns som en väldigt bra lösning.

@Stubai : De skriver "Vi kommer sätta nytt plåttak, med antingen kondensduk eller råspontluckor".
 
T Testarn skrev:
Det här känns som en väldigt bra lösning.

@Stubai : De skriver "Vi kommer sätta nytt plåttak, med antingen kondensduk eller råspontluckor".
Jo, men det ger stora variationer I utförandet om det blir råspont och bandtäckning, kondensduk läkt och tp-20 eller råspont, läkt och tp-20.
Därför hade en mer precis beskrivning av valet av tak varit lämplig.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jo, men det ger stora variationer I utförandet om det blir råspont och bandtäckning, kondensduk läkt och tp-20 eller råspont, läkt och tp-20.
Därför hade en mer precis beskrivning av valet av tak varit lämplig.
@Stubai Jag tar tacksamt emot förslag. Jag vet väldigt lite om skillnaden på olika plåttak, annat än utseende.
-
Vad blir skillnaden mellan råspont med läckt eller bandtäckning?
-
Jag inser att råspont har en mkt längre hållbarhet.
Men kondensduk kanske är bra de kommande 30åren?
-
Att bygg bra men att håll ner kostnaderna är målet. Utan att för den skull vara dumsnål.
 
S Stubai skrev:
Jo, men det ger stora variationer I utförandet om det blir råspont och bandtäckning, kondensduk läkt och tp-20 eller råspont, läkt och tp-20.
Därför hade en mer precis beskrivning av valet av tak varit lämplig.
@Stubai Nu har jag läst på lite bättre. Jag ser ju klara fördelar med bandtäckning, då det saknar synlig skruv, och färre hål i den plåt som är exponerad.
Men gissar att det är dyrare.
Jag ska fundera lite.
 
När man lägger en bandtäckning får man inte någon luftning ovanpå råsponten/pappen, vilket man får om man väljer att läkta och montera profilerad plåt. Därför är det extra viktigt att säkerställa bra ventilation av vinden innan man lägger på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.