H Harald Blåtumme skrev:
Tack så mycket för all input! Som sagt, är helt ny på detta med fårhållning och de anlände i våras. Från början var det bara tänkt som sommarfår men det blev ändrade planer.

Fåren ska gå ute under vintern i en delvis skogsbeväxt hage, finns ett el-fårnät som matas med ett relativt kraftigt nätdrivet aggregat avsett för vildsvin, 10 enmeters jordspett.

Det stämmer att denna grusväg går rakt över min fastighet och delar den i två. Elen till elstängslet leds under vägen i en vägtrumma till ett dike (via dubbelisolerad högspänningskabel), så det finns väl i princip möjlighet att dra elkabel den vägen även om det blir flera hundra meter.

Jag kände inte till detta med isolerade vattenkar, detta skulle absolut funka och blir ju en mycket bra lösning! Det blir sällan speciellt kallt på vintern i Kronoberg så man kanske inte ens behöver elvärme. Stort tack för länkarna nu känns det mycket mera realistiskt det hela!
Jag har hållit på med fåruppfödning av svensk medelbesättning, alltså ca 30 tackor + några baggar samt de ca 55 lamm som föds varje år i 25 år.

Får, till skillnad från hästar, behöver ingen stor rasthage på vintern, det räcker med en mycket liten sådan.

De ligger gärna i snön och idisslar, men håller sig då nära maten och skyddet. De är så små, med så korta ben att de kan och vill inte plumsa runt i snö.

En annan anledning till att ha en minimal rasthage på vintern, är att under snöfria perioder så skiter de lite överallt, och då blir marken så att säga mättad med de parasiter som får alltid har, och det blir efter några år en ohälsosam miljö för får. Det optimala är att ha en (liten) vinterrasthage till fåren som enbart används på vintern, och hålla resten av området fårfritt. Allra helst bör man ha två vinterrasthagar, som används vartannat år.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Tack igen @skogaliten för alla experttips!

Det där med att växla hagar mellan åren försöker vi ordna enligt ett roterande schema. Dock hade vi inte tänkt färdigt riktigt vad gäller vinterhagarna där det är delvis skog, bra att du påminde om det. Det är Gotlandsfår så de är rätt robusta vad jag förstår, gillar att vara ute året om.

Vad gäller ev strömförsörjning så är det ju trots allt görbart att dra några hundra meter 48V-kabel, visst det blir väl en del spänningsfall men borde vara hanterbart i de låga effekter det handlar om. Isolerat vattentråg kan ev räcka vi får se.

Kamera @Bästerortarn, nej Tapo C200 duger knappast för detta men som du säger finns utomhusvarianter.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tack igen @skogaliten för alla experttips!

Det där med att växla hagar mellan åren försöker vi ordna enligt ett roterande schema. Dock hade vi inte tänkt färdigt riktigt vad gäller vinterhagarna där det är delvis skog, bra att du påminde om det. Det är Gotlandsfår så de är rätt robusta vad jag förstår, gillar att vara ute året om.

Vad gäller ev strömförsörjning så är det ju trots allt görbart att dra några hundra meter 48V-kabel, visst det blir väl en del spänningsfall men borde vara hanterbart i de låga effekter det handlar om. Isolerat vattentråg kan ev räcka vi får se.

Kamera @Bästerortarn, nej Tapo C200 duger knappast för detta men som du säger finns utomhusvarianter.
Japp, och TP-Links Tapo-serie är prisvärd och lätt att ha med att göra. Jag har en C320WS som jag inte har monterat än men jag testade den lite i våras och då verkade den funka kanon med bättre bild än jag förväntade mig.

Den ska snart upp på baksidan av kåken. Blir spännande att se hur den funkar i -35° 😄
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
MultiMan
spikplanka spikplanka skrev:
Vägar kan överkommas genom att helt enkelt borra i jorden under med ett metalrör som har en tillbockad framkant för ändamålet. Vägägaren lär knappt märka det men det är dock bra att meddela så att det inte blir problem vid dikrensning och vägarbeten. Alternativt kan man pressa igenom med domkraft etc.

Elkraft kan man ordna mha 48 V DC eller AC som inte är behörighetskrävande och kan skicka en hel del effekt.
Precis, tänkte på detta. Så gjorde det med fiberdragningen hos oss. Var billigt, gick fort och utan någon vägpåverkan.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad gäller ev strömförsörjning så är det ju trots allt görbart att dra några hundra meter 48V-kabel, visst det blir väl en del spänningsfall men borde vara hanterbart i de låga effekter det handlar om.
För klenspänning får du använda som högst en nominell spänning på 50 V AC eller 120 V DC men högst 200 VA. Men man kan ordna flera kretsar i samma kabel iofs.

H Harald Blåtumme skrev:
Kamera @Bästerortarn, nej Tapo C200 duger knappast för detta men som du säger finns utomhusvarianter.
Det inomhuskameror behöver är i princip ett skal som skyddar mot väder och vind. Sedan lägger man på lite värme så att fukten drivs ut också genom att temperaturen innuti alltid är högre än den utanför.

MultiMan MultiMan skrev:
Så gjorde det med fiberdragningen hos oss. Var billigt, gick fort och utan någon vägpåverkan.
Körde de jordborrning eller domkraft?
Foton?
 
Vi gjorde något liknande i den igenväxta tunneln för diket under vägen. Köttade med nöd och näppe igenom ett 12 meter långt VP-rör, skarvat med superlim i muffarna. Det gick bra, höll ihop och det är där högspänningskabeln går till elstängslet på andra sidan vägen.

Det finns faktiskt både 230 och trefas 400V på andra sidan vägen från en ladugård där vi har tex vedklyv etc. Men detta med att installera kraftiga elstängselaggregat med typ 10 jordspett är inget man orkar flytta på så det var därför lösningen med högspänningskabeln under vägen kom till.

Fortfarande blir det ca 150 meter kabel till ev uppvärmningsanordningar för vatten, kanske strömförsörjning till kamera och wifi-brygga. Men det ska väl gå att ordna om inte annat via ett bilbatteri för kameraprylarna. Vill gärna ha kamera där ute eftersom vi inte är i närheten under dagarna, bra att ha koll på dynamiken.
__
PS. Fåren går alltså och betar i elstängselinhägnade hagar ömsom på "rätt" sida om vagen dvs där vi har elaggregat jordspett och hela baletten, dels på "fel" sida om vägen där vi alltså kör en högspänningskabel under vägen för att mata stängsel på den sidan.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
där högspänningskabeln går till elstängslet på andra sidan vägen
Vad slags kabel används för att leda denna utan att det slår igenom isoleringen?

Den bör nog inte heller dela VP rör med 48 V utrustning..
 
Nej, nu tänker jag mig att en 48V kabel typ RKUB 2x2,5mm2 får gå i terrängen "på andra sidan vägen" matat från ladugårdens elanslutning.

Jag är lika förvånad som du att det finns kablar som kan grävas ner i mark, ligga i vatten, och som klarar spänningar uppåt 20 kV utan överslag.

Men det finns, vi skaffade detta: https://www.granngarden.se/matarkabel-kerbl-svart-o25mmx100m

Fungerar fint, bevisligen. Typisk spänning på stängslet är 6-8 kV, åt det lägre hållet när det är mycket påväxt av gräs etc på stängslet men det får man rensa undan litet då och då.
 
När det gäller matningskabeln för - som det verkar - 48V så är jag irriterad att jag inte helt enkelt samlade upp den gamla luftburna telefonledningen som skrotades för några år sedan. Hade varit perfekt, typ hundra meter ledning som jag jag rullade upp och satte på den gamla stolpen som sedan monterades ner.

Får säga att RKUB 2x2,5 är störande dyr per meter för de klena egenskaper den har, löjeväckande att betala uppåt en tusenlapp för 50 meter.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nej, nu tänker jag mig att en 48V kabel typ RKUB 2x2,5mm2 får gå i terrängen "på andra sidan vägen" matat från ladugårdens elanslutning.

Jag är lika förvånad som du att det finns kablar som kan grävas ner i mark, ligga i vatten, och som klarar spänningar uppåt 20 kV utan överslag.

Men det finns, vi skaffade detta: [länk]

Fungerar fint, bevisligen. Typisk spänning på stängslet är 6-8 kV, åt det lägre hållet när det är mycket påväxt av gräs etc på stängslet men det får man rensa undan litet då och då.
Det finns ännu häftigare matarkablar för elstängsel.

Den här: https://www.lgprodukter.se/product....25-mm-xl-200-meter--0084-ohm/m?category_id=71 använder vi till några långt bort liggande naturbetesmarker. Vi har t.o.m. 350 meter meter till de längst bort liggande markerna. Kabeln ligger på marken igenom skogen, märkt med en rad stängselstolpar, så att vi kan hitta den igen och ta undan den, när det ska göras någon åtgärd i skogen.

Värmebaljor för vatten till djur har 24 volts-system.

Ju större kabelarea, desto mindre förluster. Krångla inte till det genom att köra ut 48 volt, då du ju transformera för att kunna använda vattenbaljan! Kör rätt volttal direkt istället.

Köper du en värmebalja, så ingår transformatorn, du behöver endast komplettera med en lagom lång lågspänningssladd. RKUB 2x6 kan vara lämpligt till hundra-hundrafemtio meter.

Ja, kabeln kostar. Men det är ju en engångskostnad.
 
S skogaliten skrev:
Ju större kabelarea, desto mindre förluster. Krångla inte till det genom att köra ut 48 volt, då du ju transformera för att kunna använda vattenbaljan! Kör rätt volttal direkt istället.
Med en ledning av 2,5 mm² koppar 150 meter = 1,88 Ω.
Last av 200 W.

Ökad spänning: Effektförlust = resistans * (effekt_belastning / in_spänning)^2

Inmatad spänningUtspänningEffektförlustEffektförlust i procent
12 V0 V100 %
24 V 8.3 V130.6 W65.3 %
36 V 25.5 V58.1 W29.0 %
48 V 40.2 V32.7 W16.3 %
60 V 53.7 V20.9 W10.5 %
72 V 66.8 V14.5 W7.3 %
84 V 79.5 V10.7 W5.3 %
96 V 92.1 V 8.2 W4.1 %
108 V104.5 V 6.5 W3.2 %
120 V116.9 V 5.2 W2.6 %
230 V228.4 V 1.4 W0.7 %
400 V399.1 V 0.5 W0.2 %
1000 V999.6 V 0.08 W0.04 %
1500 V1499.7 V 0.03 W0.02 %

Med ökar koppararea:
Effektförlust = resistans * (effekt_belastning / in_spänning)^2

En skillnad med kvadraten således. Det finns en hel del att vinna på att öka spänningen. Som bonus kan man reglera utspänningen bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Med en ledning av 2,5 mm² koppar 150 meter = 1,88 Ω.
Last av 200 W.

Ökad spänning: Effektförlust = resistans * (effekt_belastning / in_spänning)^2

Inmatad spänningUtspänningEffektförlustEffektförlust i procent
12 V0 V100 %
24 V 8.3 V130.6 W65.3 %
36 V 25.5 V58.1 W29.0 %
48 V 40.2 V32.7 W16.3 %
60 V 53.7 V20.9 W10.5 %
72 V 66.8 V14.5 W7.3 %
84 V 79.5 V10.7 W5.3 %
96 V 92.1 V 8.2 W4.1 %
108 V104.5 V 6.5 W3.2 %
120 V116.9 V 5.2 W2.6 %
230 V228.4 V 1.4 W0.7 %
400 V399.1 V 0.5 W0.2 %
1000 V999.6 V 0.08 W0.04 %
1500 V1499.7 V 0.03 W0.02 %

Med ökar koppararea:
Effektförlust = resistans * (effekt_belastning / in_spänning)^2

En skillnad med kvadraten således. Det finns en hel del att vinna på att öka spänningen. Som bonus kan man reglera utspänningen bättre.
Poängen var att de kommersiellt tillgängliga värmebaljorna är avsedda för 24 vol, samt att de för lantbruk avsedda transformatorerna, som alltså är tåliga mot fukt (väta), damm och annat transformerar till just 24 volt. Sådan transformator medföljer vid köp av värmebalja.

Vidare så rekommenderade jag en kabel med betydligt större area. 6 mm, inte 2,5. Och ja, de är svindyra.

Att hålla på med installationer avsedda för djur, innebär i stort sett alltid att man måste tänka mer på driftsäkerhet och enkelhet, där sådant som att det ska vara svårt att gnaga sönder en kabel eller vattenslang, och att man ska slippa stå upp-å-ner i något dike i mörkret och snögloppet för att felsöka eller laga ingår.

Det får liksom inte förekomma att djuren blir utan vatten x antal timmar när anläggningen inte funkar.

Om man ska bry sig om tabellen alls, så ska man inte köra med lågspänning, utan dra 230 volt. istället, då får man ju mindre effektförluster.
Men 230 volt under vägen kanske inte är så klokt av andra skäl, det är ju farligt för folk och fä. Vilt måste inkluderas som en risk här.

El och vatten till djur handlar väldigt lite om att kunna reglera spänningen, utan att enkelhet, robusthet och driftsäkerhet.

Hempulade Fiffiga-fiffen lösningar med komponenter köpta på obskyra websidor ska undvikas, alla som är involverade i grundläggande djurskötsel (titta till djuren, fodra och vattna) ska kunna hantera och felsöka anläggningen utan att vara elingenjör, dvs barn (från ca 12 år) om sådana finns,eventuell partner, och grannen som man behöver ta hjälp av om man ska vara borta någon gång.
Vilken person som helst ska kunna förstå och hantera anläggningen som man skapar med hjälp av standardkomponenter som det enkelt kan köpas nya av/reservdelar till, om något går sönder. Komponenterna ska primärt vara avsedda för ändamålet (lantbruksdjur),

Att hålla lantbruksdjur är en livsstil, där man måste ändra livsstil, och bl.a. inte kan resa bort så enkelt, utan man måste alltid ordna med djurvakt om man ska iväg mer än över dagen för att jobba. Om man ska få någon att acceptera att vara djurvakt, så måste det vara enkelt att vara djurvakt, därför ska det vara enkelt att fixa problem som eventuellt uppstår..
 
  • Gilla
Karljorlen och 1 till
  • Laddar…
Strömmen till skjulet behöver inte gå under vägen, det finns en ekonomibyggnad med ström på "rätt" sida vägen. Det var bara högspänningskabeln som behövde gå under vägen pga opraktiskt flytta elaggregatet med sina 10 jordspett.

Jag ska mäta upp avståndet mer noga och se vad som är rimligt och säkert för folk och fä.
 
Bekräftat nu att det är 150 meter den närmaste rimliga vägen. 150 meter RKUB-kabel i 4 mm2 blir inte roligt prismässigt, ännu mindre i 6 mm2 som det förmodligen behöver vara för att inte få alltför höga effektförluster.

Alternativ lösning som inte heller är så attraktiv är att dra 150 m 230V-kabel i terrängen för att dra 24V-kabeln en betydligt kortare väg. Behörighetskrävande tyvärr.

Kanske får ge upp idén om eluppvärmt vattentråg, köra med enbart isolerad balja stället. Möjligen att ha ett bilbatteri och en inverter för att mata 24V-transformator till eluppvärmt tråg om det blir riktigt kallt, lär få laddas ofta om det drar 60W och så inverterförluster på det. Bilbatteri och inverter finns redan.

Hittade en potentiellt användbar isolerad 20-litershink med elvärme som bör kunna funka till fyra tackor: https://www.bole.se/varmehink-foga-isobar-20-l
 
Bit i det hårda äpplet och passa på att lägga ner en PEX slang eller dyligt under marken nu innan frosten sätter in med 1-fas 230 V ?
Vid skjulet får du väl sätta någon betongklump dit ledningen kan komma upp under och ett metallskåp ovanpå så att inga djur kommer åt kabeln mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.