Vi har två stora rabatter i vår trädgård, som tar upp alldeles för stor yta och gör gräsmattan oanvändbar. Jag skulle vilja lägga igen åtminstone den ena av dem, och göra gräsmatta där. Hur går man tillväga? Rabatten är full med blommor som den äldre damen som ägde huset förr har planterat, liljor, flox, gullvivor, tulpaner och en massa annat som jag inte kan namnen på. Måste man gräva ur allt i rabatten innan man sår gräs? Eller tar gräset kål på lökarna? Eller lägger man plast och jord och sår sedan? Eller - vad gör man? Jag vill att resultatet ska bli jämnt så att det flyter ihop med den existerande gräsmattan.
 
Nu är jag ingen expert på något vis, men som alldeles nybliven sommarstugeägare med trädgårdsdrömmar så känner jag spontant att du bör i varje fall lägga ut en annons på blocet eller någon trädgårdssajt att växter säljes. Bor du i nrheten av Skåne som kommer jag med en gång och gräver upp allt.

Vad gäller att gräva ut så tror jag att du dödar det mesta genom att täcka med jord och så gräs, om inte annat så när du börjar klippa. Vårlökar kan däremot överleva och tränga upp genom gräsmattan tidigt på våren innan gräsmattan har satt igång, men det är väl ändå bara trevligt?
 
Själv skulle jag av rena nyfikenheten kartlägga vad som faktiskt finns i rabatterna. Fråga förra ägaren, eller ta med växtdelar till någon plantskola. Kunskapen om vad som faktiskt trivs i era borders lär er ett och annat om jordens beskaffenhet. Med denna kunskap skulle jag ta ett samlat grepp om hela trädgården. Jag skulle bli förvånad om ni inte själva får stor nytta och glädje av den gamla damens odlarmöda genom att plantera hennes växter i ett sammanhang som passar er själva bättre.

Svar på frågan är annars, att man i förväg bör avlägsna så mycket rötter och lökar man kan. När gräsmattan är anlagd får man rensa noga manuellt tills gräset är etablerat. Eventuellt kvarglömda plantor avslöjar sig direkt. Kvarglömda grövre rötter straffar sig först senare när gräsmattan redan är frodigt grön och regelbundet klippt. Innan rotverket är helt förruttnat alstrar cellulosan nämligen ful "gräsmattesvamp".
 
Tack så hemskt mycket för svaren! Jag ska absolut försöka identifiera de flesta växterna. Som tur är tog jag flera kort på rabatterna i somras, och kan nog med lite hjälp ta reda på vad allt är. Sedan blir det till att gräva ut. Lite synd på lökarna, men vi måste kunna använda trädgården - det får prioriteras. (Pionerna har grannen tingat :)) Det där med helhetsgrepp är svårt tycker jag. Vår trädgård är liksom indelad i flera "rum", avgränsade av rabatter, buskar och en pergola. Vackert, javisst, men trädgården krymper av det, och stora delar ligger liksom undangömda och obrukbara. Jag har dock svårt att se hur jag ska lösa helheten - får börja i det lilla.
 
Vi som är väldigt trädgårdsintresserade 'bygger' många olika rum i trädgården - för att få den att kännas större. Du kanske ska tänka till en gång till - trädgården krymper definitivt inte av dina rum som - skriver du - är undangömda och 'obrukbara'. Jag kan förstå att du tycker trädgården i nuvarande skick är arbetskrävande. Lägg igen rabatterna - ja, det kan finnas fog för detta. Men behåll rummen! Om vi tänker oss att du just nu är småbarnsförälder med väldigt mycket annat dagligt jobb omkring dig och du inte orkar underhålla trädgården så finns det anledning att förenkla. Barn har vi bara till låns och det går fortare än man anar tills den dagen då de flyr föräldrahemmet. Låt ungarna härja i 'egna' rum - avsätt ett för kaffestunden - ngt annat för sandlåda (med vy för kontroll från huset), lägg gräsmatta i ett av de ljusare, luftigare rummen etc etc. Bortsett från att rummen ger känsla av att trädgården känns större än den egentligen är har rummen ytterligare en fördel - man behöver inte 'städa' alla rum samtidigt utan göra detta pö om pö. Trädgårdsarbete skall bara göras när man har lust, när vädret är vackert och när tvånget inte känns.

Jag kanske har fel när det gäller din familjesituation ... men vänta med att förstöra trädgårdsstrukturen som tagit många år att bygga upp! Vi andra härinne med nybyggda hus och obefintliga trädgårdar kämpar hårt för att få upp just dessa rum, insynsskydd och lummighet!
 
Jag funderade själv på att varna från att "fördärva strukturen". Men jag avstod från det.

För det första vet jag inte hur genomtänkt och bra befintlig trädgård är. Åtminstone saknar den uppenbarligen dokumentation. För det andra tyckte jag det kändes lite gement att missunna trädgårdens nya brukare rätten att sätta sin prägel på strukturen. Läst mellan raderna gissar jag att frågeställaren efterlyser någon sorts plan där man kan leka med indiantält eller spela badminton och crocket om det kniper. En sådan gräsyta kan man med lätthet återkonvertera till borders när ungarna tagit mogenhetsexamen.

Annars tycker jag Yonna har alldeles rätt . Rumsindelning gör en trädgård lite mer spännande. Man kan trolla med siktdjup och axialitet. Och rumsavgränsningar är i lyckliga stunder mer än "bara" estetiska element. De varierar dessutom förutsättningarna i trädgårdens olika delar. I den dallrande värmen på ena sidan av en fristående spalje skapar du lä och fullsol för lavendel och rosor. I svalkan bakom klätterrosorna frodas växter som funkia, bergenia, skuggröna och skuggbräcka.
 
Vad snälla ni är som erbjuder råd!
Ni har helt rätt i att jag är småbarnsmamma, och att det efterfrågas plats för fotbollsmål, tält m.m. i trädgården.
Som ni också säger så har jag inte alltför mkt tid att ägna åt trädgården, även om jag njuter av trädgårdsarbete när jag har tid.
Jag har försökt rita en liten bild av vår trädgård, så att ni ska förstå problemet. Om bilden kommer fram ordentligt så borde ni kunna se hur lite lekplats det blir över. Trädgården är på ca 950 kvadratmeter. Serpentinerna jag ritat föreställer buskage. Längs med garageinfarten har vi hallon och syrener, runt uteplatsen är det en kaprifolberså. Pergolan är på somrarna täckte med humle. Träden har jag märkt ut, de runda ringar som det inte står ngt i är buskar av olika slag, vinbär, ölandstok, forsytia, mahonia (tror jag det heter), syrener m.m. Det jag skulle vilja göra är att lägga igen den rabatten som är narmast huset, så att gräsmattan blir lite större och mer sammanhängande. Mitt nästa problem är ytan bakom den bortre rabatten, som i nuläget är så avskild att det knappt känns som vår trädgård. Egentligen borde jag väl skissa på någon sorts helhet, men jag har fått ge upp - det är för svårt för mig. Jag blir väldigt tacksam för hjälp och förslag!! (Till våren kommer vi att bygga ett trädäck i vinkel utanför den vägg som vätter mot garageinfarten/päronträdet.) Jag blir verkligen oerhört glad över hjälp..!!
 
  • trädgård2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni verkar ha en riktigt näpen liten trädgård. Om jag var i ert ställe skulle jag ta hjälp att rita trädgård redan innan ni börjar bygga trädäck. Den hjälpen kommer att betala sig många gånger om.

Okej, du vill ändå kompromissa? Utan att veta en massa andra viktiga fakta (budget, väderstreck, höjdkurvor, omgivning, insyn, utsikt et c. et c.) kan jag bara bidra med en enkel "katastrofplan": Strunta i att flytta rabatten närmast huset! Flytta istället den bortre rabatten precis som den är upp mot tomtgräns. Då får du en samlad, trädfri lekyta inom sikte från såväl er nya och blivande uteplats som från själva huset. Var medveten om skuggor från fruktträd, så att plantorna behåller sitt befintliga solläge. Genom att du behåller den främre rabatten förlorar inte huset en (sannolikt välbehövlig) inramning, sett utifrån uteplatsen och den blivande gräsmattan.
 
Jag har avskaffat mina rabatter genom att helt enkelt låta dom växa igen och sedan regelbundet köra gräsklipparen över den..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.