P
Eldade i braskaminen igår kväll och det hade väl brunnit i ca 3 timmar när plötsligt den optiska brandvarnaren i hallen bredvid började tjuta. For upp som en raket men kunde inte hitta någon orsak och den slutade av sig själv efter några sekunder. Efter 30-40 minuter gick den igång igen och då plocka jag ner den för att få tyst på den. Den joniska varnaren var däremot tyst och så även brandvarnarna på övervåningen. Det var ganska varmt uppe vid taket och lite os kunde kännas men ingen synlig rök.

Vi har renoverat hallen nyligen så mycket slipdamm har farit runt, undrar om det kan ha bidragit. Känns inte så kul när det börjar tjuta och man eldar i kamin samtidigt.

Vi har bott här i 2år och aldrig varit med om detta tidigare.
 
Optiska kan gå igång av det mesta. Där de sitter såna på hotell etc så varnas det för att man inte ska duscha med dörren öppen. Joniska är så mycket bättre tycker jag.
 
Damm, särskilt slipdamm, brukar få igång brandvarnarna på ett kick. Jag brukar blåsa i dem så slutar det.
 
P
Jo jag läste lite på nätet om det fast det konstiga var att de var på kvällen i samband med eldning. Kanske en kombination av lite os från brasan och slipdamm.
 
Sotdamm är så fint så du inte ser det. Kan bli vid ilägg osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.