namnbyte
Hej, står och väger mellan att göra själv eller köpa oss fria från det mycket nödvändiga fönsterbytet. Mycket pga tiden det tar kan vi lägga på annan renovering själva, samt då slipper vi delar vi absolut har noll koll på som fönsterbleck osv. Med andra ord vi betalar och de löser alltihop vad det innefattar.

Ska såklart ta in fler offerter, men vill gärna ha åsikter om detta är en rimlig offert. Räknar vi 14 enheter enligt nedan lista och 10k stycket (även ytterdörr, trots att den var svinmycket dyrare) landar det på 140k för enheterna, dvs arbetskostnad och plåtarbete/lull-lull runtom blir 110k.

Mycket pengar såklart, men i sammanhanget känns det inte helt orimligt. Eller vad tycker ni mer erfarna, i aspekten att leja ut jobbet till 100%?

Våra nuvarande går inte att rädda, trä från 80-talet som sett noll underhåll under 40 år tills vi köpte huset.

9 fullstora fönster ca 12x12
2 "källarfönster"
2 altandörrar
1 ytterdörr
 
  • Orderspecifikation för fönsterbyte från Mockfjärds Fönster AB med detaljer om produkter, listning, montering, total ordersumma på 275964 kr efter avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte namnbyte skrev:
Hej, står och väger mellan att göra själv eller köpa oss fria från det mycket nödvändiga fönsterbytet. Mycket pga tiden det tar kan vi lägga på annan renovering själva, samt då slipper vi delar vi absolut har noll koll på som fönsterbleck osv. Med andra ord vi betalar och de löser alltihop vad det innefattar.

Ska såklart ta in fler offerter, men vill gärna ha åsikter om detta är en rimlig offert. Räknar vi 14 enheter enligt nedan lista och 10k stycket (även ytterdörr, trots att den var svinmycket dyrare) landar det på 140k för enheterna, dvs arbetskostnad och plåtarbete/lull-lull runtom blir 110k.

Mycket pengar såklart, men i sammanhanget känns det inte helt orimligt. Eller vad tycker ni mer erfarna, i aspekten att leja ut jobbet till 100%?

Våra nuvarande går inte att rädda, trä från 80-talet som sett noll underhåll under 40 år tills vi köpte huset.

9 fullstora fönster ca 12x12
2 "källarfönster"
2 altandörrar
1 ytterdörr
Precis fått leverans från Elitfönster, ska dock montera själv så kan inte bedöma kostnaden för montering.
Elitfönster ALU original.

Jag köpte;
Fönster
7st 14x13
3st 10x13
2st 8x13
2st 5x13

Altandörrar
2st 9x21
1st 10x21

Totalt 109 000 SEK inkl moms.
 
  • Gilla
MöIIer och 9 till
  • Laddar…
namnbyte
baz1inga baz1inga skrev:
Precis fått leverans från Elitfönster, ska dock montera själv så kan inte bedöma kostnaden för montering.
Elitfönster ALU original.

Jag köpte;
Fönster
7st 14x13
3st 10x13
2st 8x13
2st 5x13

Altandörrar
2st 9x21
1st 10x21

Totalt 109 000 SEK inkl moms.
Bra jämförelse, tack för det! I det läget är Mockfjärds förmodligen något dyrare, +/- den svindyra ytterdörren. Och ett höftat spann på 110-140k för arbetskostnaden.

Får se vad fler säger, men ska det upp mot 150kkr för arbetskostnaden är det nog över vad jag rimligt kan tänka köpa mig fri från det hela för.
 
  • Gilla
Soebbe
  • Laddar…
R
namnbyte namnbyte skrev:
Bra jämförelse, tack för det! I det läget är Mockfjärds förmodligen något dyrare, +/- den svindyra ytterdörren. Och ett höftat spann på 110-140k för arbetskostnaden.

Får se vad fler säger, men ska det upp mot 150kkr för arbetskostnaden är det nog över vad jag rimligt kan tänka köpa mig fri från det hela för.
Köp Elitfönster själv, så kommer jag ner en helg och hjälper dig för 30tkr om du står för kost och logi så kommer du undan med ca 150tkr😉
Skulle aldrig godtagit den offerten..
 
  • Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 34 till
  • Laddar…
namnbyte
R Rejäl skrev:
Köp Elitfönster själv, så kommer jag ner en helg och hjälper dig för 30tkr om du står för kost och logi så kommer du undan med ca 150tkr😉
Skulle aldrig godtagit den offerten..
Den tar helt klart emot, asmycket pengar egentligen, men den hade samtidigt löst fönstersituationen fortast. Hälften hålls idag ihop av lim och färg, samtliga måste slås igen för att eventuellt(!) kunna stängas, och det lossnar alltmer träfnas varje gång 😂

Men ja kanske är det vettigare att bara försöka parera in så en plåtslagare sköter det jag inte kan själv. Att få bort och dit fönster är förhållande lätt, är finliret som är den skakiga biten.

Ska kolla och räkna ut vad motsvarande hade kostat med Elitfönster helt klart.

(Tjejen läste över axeln och föreslog direkt ett rum vi kunnat tömma och ha som gästrum 😂)
 
  • Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 20 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Den tar helt klart emot, asmycket pengar egentligen, men den hade samtidigt löst fönstersituationen fortast. Hälften hålls idag ihop av lim och färg, samtliga måste slås igen för att eventuellt(!) kunna stängas, och det lossnar alltmer träfnas varje gång 😂

Men ja kanske är det vettigare att bara försöka parera in så en plåtslagare sköter det jag inte kan själv. Att få bort och dit fönster är förhållande lätt, är finliret som är den skakiga biten.

Ska kolla och räkna ut vad motsvarande hade kostat med Elitfönster helt klart.

(Tjejen läste över axeln och föreslog direkt ett rum vi kunnat tömma och ha som gästrum 😂)
Bleck behöver inte vara alltför komplicerat eller dyrt 👍 Kolla med några lokala plåtslageri, om du har karmmåtten så kan du nog få ett ish~ pris. Blir inte många timmar för en plåtis att fixa tillverkning plus montaget heller.
 
  • Gilla
Skatan65 och 1 till
  • Laddar…
R
namnbyte namnbyte skrev:
Den tar helt klart emot, asmycket pengar egentligen, men den hade samtidigt löst fönstersituationen fortast. Hälften hålls idag ihop av lim och färg, samtliga måste slås igen för att eventuellt(!) kunna stängas, och det lossnar alltmer träfnas varje gång 😂

Men ja kanske är det vettigare att bara försöka parera in så en plåtslagare sköter det jag inte kan själv. Att få bort och dit fönster är förhållande lätt, är finliret som är den skakiga biten.

Ska kolla och räkna ut vad motsvarande hade kostat med Elitfönster helt klart.

(Tjejen läste över axeln och föreslog direkt ett rum vi kunnat tömma och ha som gästrum 😂)
Ja skattefritt så kommer jag direkt!😂
 
  • Haha
namnbyte
  • Laddar…
Det ser dyrt ut. Men jag har ingen aktuell prisinformation. Allmänt så blir det oftast bättre och alltid billigare om du anlitar en lokal snickare med goda referenser. För arbetet.
 
  • Gilla
Torbjörn Wahlgren2 och 7 till
  • Laddar…
Arbetskostnad 86000
14 enheter

Det blir drygt 6000 per enhet

Antag timkostnad 800 kr

Det blir nästan8 timmar, dvs en dag per enhet.

Om du beställer detta kommer de att lägga två tre mantimmar per enhet, max fyra.

Hos mig bytta två man 28 enheter på tre dagar.

Om materialet är prisvärt får du jämföra mot andra tillverkare. Mockfjärds har inte direkt gott rykte. Resultatet beror mycket på vem det är som utför arbetet.
 
  • Gilla
Sf80 och 5 till
  • Laddar…
Såhär såg kostnaderna ut för vårt fönsterbyte för 2.5 år sedan med ett lokalt företag.
Samma projekt skulle kosta över 500’ med mockfjärds, deras anbud lades åt sidan.
 
  • Kostnadssammanställning för fönsterbyte med specifikationer av fönsterstorlekar och priser för varje delpost, inklusive fönsterkostnad, specialkulör, frakt, och arbetskostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
M
namnbyte namnbyte skrev:
Men ja kanske är det vettigare att bara försöka parera in så en plåtslagare sköter det jag inte kan själv. Att få bort och dit fönster är förhållande lätt, är finliret som är den skakiga biten.
Du är ju i Skåne så du kan köpa måttbeställda fönsterbleck för nästan ingenting här: https://www.o-profil.se/platbutiken/ och hämta dem i Skurup. Hur man viker dem finns det massor av videos på youtube.
 
  • Gilla
Alex0918 och 4 till
  • Laddar…
Ta vilken snickare som helst och be om en offert på samma saker så har du åtminstone 100' över till annat.
 
  • Gilla
Kirev och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
H hempularen skrev:
Det ser dyrt ut. Men jag har ingen aktuell prisinformation. Allmänt så blir det oftast bättre och alltid billigare om du anlitar en lokal snickare med goda referenser. För arbetet.
Vi har någon lokal förening med nära- eller pensionerade hantverkare som tar ströjobb, mest snickeriarbeten. Ska faktiskt slå dom en signal, ett gäng arbetsglada gubbar brukar inte bli speciellt fel, gamla skolan med yrkesstolthet osv
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Ja efter den samlade expertisen här har delat exempel och råd känns offerten inte alls lika bekväm längre. De facto är det en jäkla prislapp för att jag ska slippa googla och lära mig hela monteringen inkl. finlir, faktiskt.

Ska kolla upp lokala snickare först och främst, sen vad en plåtis hade tagit, och sista steget om prisbilden fortfarande inte sänkts rejält så blir det hela arbetet själva.

Tackar för all input! Även om det inte var den smidiga lösningen att bara få medhåll, så är det nog den bäst gångbara trots allt (dvs att skita i de stora aktörerna alltså)
 
  • Gilla
H_kan@88 och 7 till
  • Laddar…
R
Dom lokala byggföretagen samarbetar garanterat med plåtslagare så plåtar är ditt minsta bekymmer sikta in dig på ett litet lokalt byggföretag till o med en en mans skutt kan vara lämpligt..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.