Jag har köpt Reflekt rengöringsmedel från Rusta som ska tvätta rent för att jag sen ska kunna kiselbehandla med samma tillverkares terassbehandling. Det ska påföras med borste , sitta i 10 minuter, sen skuras med borste/levang och sen tvättas rent med högtryckstvätt. Högtrykstvätten gick sönder och jag försökte med vattenslang men då gick inte medlet av. Rustade till affären, köpte ny tvätt och fortsatte. Gick fortfarande av. Fick hålla på så länge att det kommer säkert att märkas på vattenräkningen och ändå fortsatte det att lösa ut medel och ytan var helt hal. Jag fick sluta till sist och idag ser jag att ytorna är helt uppslitna så som de gör med för högt tryck på maskinen. Så det är bara att slipa. Jo rent blev det men till vilket pris. Vill framförallt också varna för att man måste verkligen ha skyddskläder. Otroligt frätande. Inte att tänka på att vara utan skyddsglasögon. Jag blir lite förvånad att man får sälja så frätande medel. Jag fick några klickar i ansiktet och på armarna eftersom det stänker tillbaks från högtrycken och där blev brännskador så jag fick in och skölja av direkt. Det är kaustiksoda som är basen tydligen. SÅ VARNING VARNING var försiktiga. Så... nu ska jag prova med kiselbehandlingen när det är slipat. Men jag undrar om någon annan använt detta medel? Det finns ju SIOX och Nitor har liknande, mycket dyrare än dessa på Rusta. FInns kanske en anledning.....
 
Kan bara beklaga. Kaustiksoda eller liknande sodalösningar ska man aldrig använda då det löser upp träfibrer och förstör ytan på trallen.
 
  • Gilla
Husrekondare och 2 till
  • Laddar…
Har du pratat med Rusta? Har aldrig upplevt nå konsumentprodukter som du beskriver. Tänkte mest om de fått ett parti med helt fel koncentration och då kan det ju vara livsfarligt och de bör ju påtalas.......
 
Natriumhydroxid, som sedan benämns t.ex. kaustiksoda eller bara lut är frätande och ska hanteras med skyddskläder.
Och de produkter som används för trallrengöring är relativt starka, så det är heltäckande som gäller speciellt med högtryckstvätt. Högtryckstvätt använder relativt lite vatten jämfört med vanlig vattenslang så stänken riskerar att innehållas mera tvättlösning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jo det står beskrivet att det är frätande och skyddskläder ska användas. Det står på baksidan av dunken, bara tänker att det är kanske många som inte observerar detta och jag blev själv förvånad över hur frätande det är fast det står i texten. Skickar bilder så ni kan se vilken produkt det är. Bara för att varna andra. Ett stänk i ögat och det kan vara kört med synen. Vit dunk med etikett för Trallrent Tomhus – ett rengöringsmedel för trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av varningstexter och ikoner på en kemikaliebehållare som beskriver risken för allvarliga frätskador och behovet av skyddskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Anders har rätt , det löste upp träfibern också och jag har så svårt att få ihop detta, vad gäller fortsättningen. Men som sagt fortsättning följer.
 
M Maria Palm skrev:
Jag har köpt Reflekt rengöringsmedel från Rusta som ska tvätta rent för att jag sen ska kunna kiselbehandla med samma tillverkares terassbehandling. Det ska påföras med borste , sitta i 10 minuter, sen skuras med borste/levang och sen tvättas rent med högtryckstvätt. Högtrykstvätten gick sönder och jag försökte med vattenslang men då gick inte medlet av. Rustade till affären, köpte ny tvätt och fortsatte. Gick fortfarande av. Fick hålla på så länge att det kommer säkert att märkas på vattenräkningen och ändå fortsatte det att lösa ut medel och ytan var helt hal. Jag fick sluta till sist och idag ser jag att ytorna är helt uppslitna så som de gör med för högt tryck på maskinen. Så det är bara att slipa. Jo rent blev det men till vilket pris. Vill framförallt också varna för att man måste verkligen ha skyddskläder. Otroligt frätande. Inte att tänka på att vara utan skyddsglasögon. Jag blir lite förvånad att man får sälja så frätande medel. Jag fick några klickar i ansiktet och på armarna eftersom det stänker tillbaks från högtrycken och där blev brännskador så jag fick in och skölja av direkt. Det är kaustiksoda som är basen tydligen. SÅ VARNING VARNING var försiktiga. Så... nu ska jag prova med kiselbehandlingen när det är slipat. Men jag undrar om någon annan använt detta medel? Det finns ju SIOX och Nitor har liknande, mycket dyrare än dessa på Rusta. FInns kanske en anledning.....
Hej! Sent svar, men jag har nått bra resultat genom att följa deras instruktion. DVS använda borste. Tror 17 det skvätter med högtryckstvätt och högtrycken förstör ju trallen. Jag gav bort min högtryck för många år sedan och använder en bra fiberborste eller rotborste på skaft. Funkar kanon. I beskrivningen på reflektera trallen står det såhär:
· Täck alla ömtåliga närliggande känsliga material och växter

· Kan etsa glas och aluminium

· Kan missfärga ädelträ ex. ek, ceder och lärk

· Om trallen är mycket torr eller om den tvättas i starkt solsken, bör den alltid mättas med vatten före tvätt

· Applicera oförtunnad trallrent med levang eller kraftig borste

· Skura 2-3 m² i taget, låt verka i ca. 10 min, spola rent med vatten

· Vid svåra angrepp kan behandlingen behöva upprepas
 
GreenYoda
Whocan? Whocan? skrev:
Hej! Sent svar, men jag har nått bra resultat genom att följa deras instruktion. DVS använda borste. Tror 17 det skvätter med högtryckstvätt och högtrycken förstör ju trallen. Jag gav bort min högtryck för många år sedan och använder en bra fiberborste eller rotborste på skaft. Funkar kanon. I beskrivningen på reflektera trallen står det såhär:
· Täck alla ömtåliga närliggande känsliga material och växter

· Kan etsa glas och aluminium

· Kan missfärga ädelträ ex. ek, ceder och lärk

· Om trallen är mycket torr eller om den tvättas i starkt solsken, bör den alltid mättas med vatten före tvätt

· Applicera oförtunnad trallrent med levang eller kraftig borste

· Skura 2-3 m² i taget, låt verka i ca. 10 min, spola rent med vatten

· Vid svåra angrepp kan behandlingen behöva upprepas
Kan ju vara så att de har ändrat instruktionen sedan dess, det var ju ett år sedan.....från högtryck till att bara spola.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Kan ju vara så att de har ändrat instruktionen sedan dess, det var ju ett år sedan.....från högtryck till att bara spola.
Min

Jag köpte mina produkter mars 2020 och fick till ett riktigt bra resultat. Med vanliga handredskap. Trots det låga priset.
 
Vet inte hur länge Rustas wood protection har funnits, någon som har haft på det några år?
Blir det torrt med sprickor och stickor?
Hur länge känns det vattenavstötande som olja?
 
M Maria Palm skrev:
Jag har köpt Reflekt rengöringsmedel från Rusta som ska tvätta rent för att jag sen ska kunna kiselbehandla med samma tillverkares terassbehandling. Det ska påföras med borste , sitta i 10 minuter, sen skuras med borste/levang och sen tvättas rent med högtryckstvätt. Högtrykstvätten gick sönder och jag försökte med vattenslang men då gick inte medlet av. Rustade till affären, köpte ny tvätt och fortsatte. Gick fortfarande av. Fick hålla på så länge att det kommer säkert att märkas på vattenräkningen och ändå fortsatte det att lösa ut medel och ytan var helt hal. Jag fick sluta till sist och idag ser jag att ytorna är helt uppslitna så som de gör med för högt tryck på maskinen. Så det är bara att slipa. Jo rent blev det men till vilket pris. Vill framförallt också varna för att man måste verkligen ha skyddskläder. Otroligt frätande. Inte att tänka på att vara utan skyddsglasögon. Jag blir lite förvånad att man får sälja så frätande medel. Jag fick några klickar i ansiktet och på armarna eftersom det stänker tillbaks från högtrycken och där blev brännskador så jag fick in och skölja av direkt. Det är kaustiksoda som är basen tydligen. SÅ VARNING VARNING var försiktiga. Så... nu ska jag prova med kiselbehandlingen när det är slipat. Men jag undrar om någon annan använt detta medel? Det finns ju SIOX och Nitor har liknande, mycket dyrare än dessa på Rusta. FInns kanske en anledning.....
Handhavande fel.
Läs bruksanvisningen!
Har använt reflekt wood cleaner i många år och har aldrig haft några problem.
Blir rent och fräscht.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.