stavee
Vi flyttade in i ett nybyggt radhus i maj 2023 och vi märkte att buller från vägen fortfarande hördes i rummen som vetter mot vägen. Vägbuller märktes även i rum utan fönster (badrum) mot vägen.

Vägen det handlar om är en 40-väg där det finns vanlig buss-, lastbils- och biltrafik bland annat.

Ett klagomål gjordes till byggarna av en av de andra invånarna i BRF och de bytte ut ventilationen till en annan modell som var tänkt att minska buller. Byggare uppger nu att de har gjort tester och att allt är OK nu. Vi har dock inte sett de första testerna eller de reviderade testerna (efter installation av ny ventilation). De avhjälpande mätningarna gjordes i ett av de 15 radhusen och godkändes för alla.

Detta har pågått i cirka 9 månader, och våra sovrum mot vägen är inte lämpliga att sova då vi hela tiden vaknar under nätterna när en bil kör fort eller en lastbil kör förbi. (Så hela familjen sover i det ena rummet som är borta från vägen.)

Jag har haft många telefonsamtal och mejl med byggarna och de svarar väldigt långsamt. Jag har bett att få se mätrapporterna och de har struntat i det. När de trycktes innan sommaren sa de att de inte vill spendera igen för ett nytt ljudtest då det var testat och godkänt. Men, är villig att köra ett nytt ljudtest om jag var villig att ta kostnaden om rapporten visar sig vara bra.

En av mina grannar anlitade ett företag för att göra ett ljudtest och det kom tillbaka som negativt - inte tillräckligt med isolering i väggar och fönster för att minska bullret från vägen. Byggföretaget har dock varit väldigt långsamt med att göra något åt saken.

Jag skulle behöva förslag på hur man kan göra detta snabbare. Jag är inte från Sverige (uppenbart på mitt språk) och inte säker på vem jag ska kontakta för att registrera ett klagomål.

Det känns som att vi betalat för ett hus med många rum, varav vi bara använder ett i 15 månader.

Alla förslag välkomna.
 
BirgitS
Ditt språk är utmärkt och det märks inte att du inte är från Sverige.

Det är nog kommunens avdelning för miljö som du bör kontakta. De har tillsynsansvar.
 
  • Gilla
Freddan_ och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ansvaret här ligger på din bostadsrättsförening, det är alltså föreningens styrelse som du ska driva detta mot. Du upplever att du har köpt ett hus men du har köpt en bostadsrätt (= en nyttjanderätt av en viss lägenhet som bostadsrättsföreningen äger) som bostadrättsföreningen har upplåtit. Din motpart är således inte byggarna som istället har avtal med bostadsrättsföreningen.

Byggbolaget vet detta och av det skälet hanterar de sånt här långsamt. Tiden minskar din stridsvilja och möjligheter att få rätt eftersom du inte nyttjar dina rättigheter i bostadsrättslagen. Företaget kontrollerar till en början bostadsrättsföreningen genom lojala personer i styrelsen men fasar normalt ut sitt engagemang ur bostadsrättsföreningens styrelse efter något år och försvinner. Sen sitter du och dina grannar med detta problem.

(Detta är inte den vackraste delen av svensk samhälle.)
 
Redigerat:
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
stavee
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ansvaret här ligger på din bostadsrättsförening, det är alltså föreningens styrelse som du ska driva detta mot. Du upplever att du har köpt ett hus men du har köpt en bostadsrätt (= en nyttjanderätt av en viss lägenhet som bostadsrättsföreningen äger) som bostadrättsföreningen har upplåtit. Din motpart är således inte byggarna som istället har avtal med bostadsrättsföreningen.

Byggbolaget vet detta och av det skälet hanterar de sånt här långsamt. Tiden minskar din stridsvilja och möjligheter att få rätt eftersom du inte nyttjar dina rättigheter i bostadsrättslagen. Företaget kontrollerar till en början bostadsrättsföreningen genom lojala personer i styrelsen men fasar normalt ut sitt engagemang ur bostadsrättsföreningens styrelse efter något år och försvinner. Sen sitter du och dina grannar med detta problem.

(Detta är inte den vackraste delen av svensk samhälle.)
Tack.

Detta är precis min rädsla. BRF kontrolleras nu av byggarna. Och de svarar väldigt långsamt.

Jag vill försäkra mig om att de tar ansvar och fixar problemet och inte lämnar det till den nya BRF som består av invånare. Finns det någon plats där jag kan lämna in ett klagomål?

Jag är ny i den här situationen, vad menar du med "du inte nyttjar dina rättigheter i bostadsrättslagen"
 
Claes Sörmland
Bostadsrättslagen finns här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614/

I grunden regleras dina rättigheter avseende lägenhetens utförande av 7 kap. Nyckeln är 1§:

Textutdrag från kapitel 7 i bostadsrättslagen som beskriver föreningens ansvar för lägenhetens skick och att den skall vara fullt brukbar vid tillträde.

Om inget annat har avtalats (vid förhandsavtal och upplåtelseavtal) ska din lägenhet vara fullt brukbar för det avsedda ändamålet. D v s det ska gå att sova i sovrummen. Jag förstår det som att du menar att lägenheten inte uppnår denna nivå.

Hur kan du då hantera detta?

Ja det anges i 7 kap. 2 §:

Utdrag från Bostadsrättslagen, kapitel 7, paragraf 2, som beskriver bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter vid brister i lägenhetens skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du säger till styrelsen och styrelsen ombesörjer åtgärden så snart det kan ske. Händer inget så får du avhjälpa bristen på föreningens bekostnad. Det finns även en möjlighet att efter uppsägning frånträda bostadsrätten.

Som du ser så ligger hela detta på dig att driva, det var det jag menade med att byggföretaget försöker fördröja och skapa otydlighet vem som ansvarar här. Säger du inte till styrelsen utan t ex emailar med byggbolaget istället så har du ju inte initierat den process som ger dig rättigheter. Det är fel part.

Jag undrar om du inte ska försöka frånträda bostadsrätten. Sannolikheten att detta kan fixas är minimal och eftersom en mängd radhus har samma problem så kommer det att blir enormt dyrt. Och från föreningens och byggföretagets perspektiv är det kanske skönt att bli av med dig om du börjar bråka. Bättre om boende som inte är bullerkänsliga flyttar in.

Problemet är väl att styrelsen inte lär dela din analys att lägenheten inte är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Om de nekar så blir det tingsrätten nästa för att avgöra om du eller föreningens styrelse har rätt. Bevisbördan ligger på dig. Riskfyllt.

Skulle kommunens miljönämnd i ett tillsynsärende kunna visa på att det finns icke lagliga bullernivåer så stödjer det starkt din sak. Men man vet aldrig med dessa miljöinspektörer vems sida och i vilken slutsats de landar. De jobbar ju inte för dig bara för att att du gör en tillsynsanmälan. Om de inte finner problem så stödjer detta bostadsrättsföreningens intresse att inte behöva agera.
 
  • Gilla
stavee och 3 till
  • Laddar…
Om det är et reellt problem, flytta så snabbt du kan.

Det finns krav på ljudnivå från väg till bostäder, är det inom den nivån och i avtalet mot byggbolaget inget står är det nog lönlöst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.