Det skrivs lite då och då om att man inte får förflytta annans föremål från sin egendom så som bilar och andra saker.
Så nu började jag fundera enligt följande. Jag har själv inte ett garage på detta vis men finns ju gott om typ föreningar och villor med garage väggar ut från egna fastigheten där någon annan kan ha intresse av att göra detta.
Om nu någon bestämmer sig för att skruva upp en kamera som går på batteri och WiFi/Mobilt på mitt garage som riktas ut mot en allmän parkering och grönområde.
Vad har man som ägare här RÄTT att göra?
Vet ju inte ägare av kameran då den bara har installerats.
Att jag själv troligen bara skulle plocka ner den men å andra sidan kommer ju ägaren av kameran vara ganska säker på vem som tagit ner den och kan lätt ge igen på div olagliga vägar då denne troligen inte tänker anmäla sig själv.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det skrivs lite då och då om att man inte får förflytta annans föremål från sin egendom så som bilar och andra saker.
Så nu började jag fundera enligt följande. Jag har själv inte ett garage på detta vis men finns ju gott om typ föreningar och villor med garage väggar ut från egna fastigheten där någon annan kan ha intresse av att göra detta.
Om nu någon bestämmer sig för att skruva upp en kamera som går på batteri och WiFi/Mobilt på mitt garage som riktas ut mot en allmän parkering och grönområde.
Vad har man som ägare här RÄTT att göra?
Vet ju inte ägare av kameran då den bara har installerats.
Att jag själv troligen bara skulle plocka ner den men å andra sidan kommer ju ägaren av kameran vara ganska säker på vem som tagit ner den och kan lätt ge igen på div olagliga vägar då denne troligen inte tänker anmäla sig själv.
Ofta kan rättapparten vara rätt pragmatisk.
Så om du skruvar ner kameran men behåller den i förvaring så att ägaren kan hämta den så är det troligen "ok". Jag har svårt att tro att man inte får "röra den", som ett minimum bör man ju slå av den då den orsakar en sakda (integritetskränkning). Men att man sen inte får förstöra den/sälja den osv är en annan sak.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Man kan nog skruva ner den och förvara tills ägaren kommer och vill ha sin kamera. Men om det är bökigt att montera ner så kan man ju sätta något för kameran.

Det låter som om du vill kunna ha en lämpligt ursäkt om det blir tillsyn. Men jag tror nog att man kommer strunta i vem som äger kameran och bara ålägga fastighetsägaren att ta bort den.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är alltså någon helt okänd som har satt upp en kamera?
I så fall skulle jag plocka ner den lite försiktigt och utan att förstöra.
Är det någon i föreningen som rår om den så lär man snart bli varse om det.

För övrigt bör man vara medveten om vilken typ av förening och ägandeform det är.
Är det en klassisk bostadsrättsförening så innebär det egentligen att man bara innehar rätten att nyttja garaget, man äger inte själva byggnaden, det gör föreningen. Innan man allt för aggressivt börjar hävda sin rätt att styra över byggnader.
Är det föreningen som sätter upp saker så kan det mycket väl vara helt ok, då de sätter upp saker på sin byggnad
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Att jag själv troligen bara skulle plocka ner den men å andra sidan kommer ju ägaren av kameran vara ganska säker på vem som tagit ner den
Om det är ett garage där vem som helst kan få för sig att skruva upp en kamera så kan ju vem som helst också skruva ner den... Denne någon som satte upp kameran måste ju ockå få tillgång till inspelningen om det ska vara till någon nytta.
 
Hej
Först tejpar du på tejp på linsen så du inte blir filmad, du får väl ducka rejält eller ta på en Gorbatjovmask över huvudet så du inte blir filmad själv.
Sen tjuvkopplar du en mikrovågsugn så du kan köra den med öppen lucka.
Till sist klättrar du upp och trär mikrovågsugnen över kameran och slår på full effekt.
/W
 
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
R
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Först tejpar du på tejp på linsen så du inte blir filmad, du får väl ducka rejält eller ta på en Gorbatjovmask över huvudet så du inte blir filmad själv.
Sen tjuvkopplar du en mikrovågsugn så du kan köra den med öppen lucka.
Till sist klättrar du upp och trär mikrovågsugnen över kameran och slår på full effekt.
/W
Mer ärligt att göra det omaskerat😉
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Tack för era tankar.
Kanske inte framgick fullt ut att detta inte är något som hänt eller att jag vill på något sett komma runt några regler för att kunna bevaka på fel ställe. Helt enkelt ett tanke expriment för att förstå regler och lagar om vad man får göra med annans egendom. Detta är ju ett större problem när det är bilar som parkeras på annans mark och ingen får flytta på den utan kronofogden. Kanske detta är det ända fullt lagliga sett att plocka ner någon annans utrustning från väggen. Att sedan Polisen inte skulle lyfta ett finger hör inte till saken just nu.
 
Vet inte om jag tolkar rätt. Men jag tolkar frågan som att man skulle försöka komma runt reglerna. Alltså jag sätter upp en kamera inom min fastighet, regelvidirigt. Om någon (polisen?) bråkar om kameran så har jag ingen aning om hur den kom dit eller vem som gjort det. Kan jag iallfall bli straffansvarig?

MIn killgissning är att man inte kan straffas i det läget.
 
Men OM det mot all förmodan skulle läggas någon större utredningsinsats på det, så lär det gå enkelt att visa att kameran varit inloggad på mitt WIFI nätverk. Och då hjälper det nog inte att blåneka.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Först tejpar du på tejp på linsen så du inte blir filmad, du får väl ducka rejält eller ta på en Gorbatjovmask över huvudet så du inte blir filmad själv.
Sen tjuvkopplar du en mikrovågsugn så du kan köra den med öppen lucka.
Till sist klättrar du upp och trär mikrovågsugnen över kameran och slår på full effekt.
/W
Låter komplicerat. Om man ändå ska förstöra den så räcker det väl med att skruva ner den och lägga den på marken. Så råkar man sen köra över den när man backar ut ur garaget.
 
Jag skulle bara trä en påse över kameran, ska man göra det ordentligt så ett buntband som snörper åt påsen.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag skulle bara trä en påse över kameran, ska man göra det ordentligt så ett buntband som snörper åt påsen.
Vill man ha det riktigt rolig kan man först klä ut sig och iscensätta ett mord framför kameran och rulla in offret i en matta innan man trär på påsen över kameran. Sen plocka fram popcornen
 
  • Älska
MrDizzy
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tack för era tankar.
Kanske inte framgick fullt ut att detta inte är något som hänt eller att jag vill på något sett komma runt några regler för att kunna bevaka på fel ställe. Helt enkelt ett tanke expriment för att förstå regler och lagar om vad man får göra med annans egendom. Detta är ju ett större problem när det är bilar som parkeras på annans mark och ingen får flytta på den utan kronofogden. Kanske detta är det ända fullt lagliga sett att plocka ner någon annans utrustning från väggen. Att sedan Polisen inte skulle lyfta ett finger hör inte till saken just nu.
Såklart man inte får göra vad som helst med någon annans egendom, det kallas egenmäktigt förfarande.
Men som sagt: Även rättsväsendet har en viss pragmatism inbyggd.
Även en bil skulle man kunna "få" flytta på lite åt sidan om den står trafikhindrande eller tom trafikfarligt (även om antaglien polisendå faktiskt kommer göra ngt).

Dvs i bemärkelsen att om man gör det detta och det senare kommer kalgomål så lär det inte bli någon påföljd även om regeln i grunden är "rör inte".
 
Vad händer med ev GDPR böter, då kameran mest troligt även kommer att filma allmänplats?
Det jag syftar på här är om fastighetsägaren på något sätt kan "ändå anses vara ägare och därmed ansvarig"?
Och sen även hur kan man bli ålagd att ta ned annans egendom? Detta då man inte ens får flytta på annans egendom utan att begå egenmäktigt förfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.