Bytte ut ett gammalt korrigerat plasttak mot ett nytt i kanalplast för 3 månader sedan. Nu har det dykt upp fula röda missfärgningar rakt över hängrännan. Är det från löv? Rost? Och hur får man bort det o förhindrar mer. Taket sitter alltså med en viss lutning mot hängrännan. Bilden är tagen rakt underifrån och det mörka är hängrännan
 
  • Röd missfärgning på kanalplasttak ovanför en svart hängränna, bild tagen underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det nån form av skyddsplastfilm på taket?

Jag tycker det ser ut som vatten trängt in under en skyddsfilm och sen att det vuxit alger i det stillastående vattnet...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var det nån form av skyddsplastfilm på taket?

Jag tycker det ser ut som vatten trängt in under en skyddsfilm och sen att det vuxit alger i det stillastående vattnet...
Ja det var det faktiskt! På varje skiva fanns en väldigt tunn plastfilm. Vi monterade inte taket själva så det kan vara att filmen missats av hantverkarna, men borde inte de här fläckarna vara längst hela kanten i så fall? Det finns 3 såna här röda vattensamlingar på olika ställen längst hängrännan, men inte överallt hela vägen alltså. Alger låter troligt. Taket sitter inte nära några träd och det finns inte heller något som kan rosta i närheten. Om det är alger, kan man få bort det med typ grönfri då eller kan det skada plasten på nåt sätt? Gissar att jag måste klättra upp och titta närmre på om det finns nån plastfilm
 
Är kanalerna helt släta på ovansidan?
I så fall verkar det ju oroväckande nog som att det där är något som är i själva kanalerna och i så fall har ni ju ett läckage som behöver åtgärdas. Samtidigt son det åtgärdas får man väl se om det går att rengöra kanalerna eller om man måste sätta dit en ny skiva.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är kanalerna helt släta på ovansidan?
I så fall verkar det ju oroväckande nog som att det där är något som är i själva kanalerna och i så fall har ni ju ett läckage som behöver åtgärdas. Samtidigt son det åtgärdas får man väl se om det går att rengöra kanalerna eller om man måste sätta dit en ny skiva.
Ja skivorna är helt släta på båda sidor. Jag är rädd att det kan vara stänk från hängrännan som har gått rakt in i kanalerna, borde de vara tätade där?
 
E Eternejt skrev:
Ja skivorna är helt släta på båda sidor. Jag är rädd att det kan vara stänk från hängrännan som har gått rakt in i kanalerna, borde de vara tätade där?
Ja, du ska ju ha någon form av list som täcker övre änden av skivorna.
Har du de helt öppna så *kommer* du få fullt med skit i dem förr eller senare. Oavsett om det beror på stänk, pollen eller insekter.
 
K
Vår kanalplast har en skena längst ner som stoppar att det kommer in massa skit
 
Jag har klättrat upp och kollat efter plastfilm och det verkar inte finnas någon sådan kvar. Det finns även en list mot hängrännan men möjligen är den inte tät nånstans. Kan en sån här sak gå på nån slags hantverkar-garanti? De var inte billiga så man hade ju gärna haft ett fint tak längre än 3 månader
 
  • Bild av ett tak med en list vid kanten på en hängränna. Plastfilmen som saknas och otäta områden diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stora frågan är väl hur tillverkarens instruktioner ser ut?
Om hantverkaren har följt dem bör du kontakta leverantören för att se vad som går att göra åt problemet.
Om hantverkaren inte har följt dem bör du kontakta hantverkaren för att se vad som går att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.