Hej!

Bygger ett oisolerat förråd på plintar. Tanken är att det blir impregnerad trall som golv. Första tanken var att lägga golvet först och sen bygga väggar på det.

Nu började jag fundera på om man ska göra tvärtom och resa väggar först och sen lägga golv? Ett eventuellt golvbyte i framtiden blir kanske svårt om det ligger under väggarna? Å andra sidan kanske det är ett icke-problem då ett trallgolv bör hålla många år?

Har sett att folk bygger på båda sätten. Finns det ett rätt eller fel? Hur skulle ni ha gjort?
 
Helt klart golvet först men om du vill kunna byta golvet så ställ väggarna på syllar i stället och lägg golvet jämt med syllen.
 
  • Gilla
1921
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Helt klart golvet först men om du vill kunna byta golvet så ställ väggarna på syllar i stället och lägg golvet jämt med syllen.
Tack! Jag gjorde som du sa. Glömde bort att svara här 😅 nu är golv och tak på plats och ytterpanel påbörjad.

En fråga till som du eller någon annan kanske kan svara på: förrådet ska som sagt inte isoleras. Kan man måla förrådet invändigt (reglar, råspont i tak, panelens insida) utan att det blir problem? Är det att föredra t.o.m. för att skydda virket mot fukt? Eller spelar det ingen roll? Vilken typ av färg rekommenderas då? Utvändigt målas panelen med en täcklasyr. Färdiggrundad panel.
 
Den största nackdelen med att måla tycker jag är är att om man målar måste man förr eller senare måla om.

Den näst största nackdelen är att det är väldigt mycket svårare att byta från målat till omålat än tvärtom om man ändrar sig.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Min filosofi är väl att trä mår bra av att andas och har ett inbyggt naturligt skydd och att det inte finns någon annan än estetisk anledning till att måla insidan. Där är väl torrt även om det inte är isolerat? Och fuktigt trä torkar ju fortare om det är omålat.

Vill du ändå måla så tänker jag att vanlig fasadfärg för utomhusbruk funkar säkert fint.
 
Håller med. Trä behöver inte målas. Men det går att måla. Om man vill göra det. Och om man vill måla om. Och måla om...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vanlig fasadfärg är oftast inte avsedd att måla båda sidorna av en fasad då det blir för tätt.
Snicker-, fönster-, slam- eller linoljefärg är bättre val för trät.
Slamfärg som vanligt rödfärg färgar lätt av sig så den går bort för inomhusbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.