Hej! Jag har en katt som förstört en yta parkettgolv i ett vardagsrum som är byggt 1967. Jag tänker såga och byta det skadade golvet men undrar det bästa sättet att gå tillväga. Jag bifogar en bild på hur golvet ser ut samt hur det ser ut vid tröskeln in till rummet. Undrar också om det finns någon risk att asbest finns under golvet.
 
  • Skadat parkettgolv med en synlig spricka och slitage i en bostad från 1967, samt en närbild på golvdetaljer vid en tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad parkettgolvsbräda intill en tröskel. Golvet är repigt och har små håligheter, och trästrukturen är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad parkettgolvyta med synliga repor och märken, tagen intill en tröskel i ett vardagsrum byggt 1967.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv i ett vardagsrum med repor och skador från en katt. Bilden visar skadade partier och diskuterar metoder för reparation samt eventuell asbestrisk under golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre alternativa lösningar
  1. Demontera. Slipa. Återmontera. Alt ersätt med nytt helt eller delvis.
  2. Lägg en bredare tröskel
  3. Slipa och lacka hela golvet
Nej ingen risk för asbest. Varför undrar du det? Misstänker du något?
 
T
Varför inte bara slipa och lack om det som är skadat?
Det kan vara väldigt svårt att bara byta en del av det och få det snyggt - vi hade snalik parkett i vårt hus från -57 och jag kunde inte hitta något som matchade...
 
Problemet är att katten kissat på golvet och det har hunnit blivit rejält missfärgat och luktar. Rummet nyttjas inte längre och upptäckte därför det här nu samt dolde en matta lite. Ända alternativet är att byta ytan till något liknande.

Fungerar det att göra en snitt med en cirkelsåg runt ytan och sen bryta upp parketten eller kommer skivan under också följa med?
O O skrev:
Nej ingen risk för asbest. Varför undrar du det? Misstänker du något?
Endast nojig eftersom jag haft problem med asbest tidigare men tack för dom lugnande orden.
 
Isak Hansson Isak Hansson skrev:
Problemet är att katten kissat på golvet och det har hunnit blivit rejält missfärgat och luktar.
Varför tror du lukten endast sitter i ytskiktet? Det är inte så lätt att hitta exakt var det luktar ifrån. Lukt försvinner med tiden.

Slipning brukar fixa missfärgning. Om alternativet är att ta bort/byta ut kan man ju börja med att slipa endast den del som man då tänkte ta bort. Ser det fint ut efter slipningen kanske det räcker. Det är en poäng att kunna slippa bryta upp parketten!
Isak Hansson Isak Hansson skrev:
Ända alternativet är att byta ytan till något liknande.
Nja man har flera alternativ. Bra att inte låsa sig vid det man först tycker är bäst. Men visst det första alternativet kanske är bästa alternativet. Men det är inte det enda!
Isak Hansson Isak Hansson skrev:
Går det lätt att bara få upp parketten eller kommer skivan under bli skadad?
Det vet man inte innan, det märker man. 😀
Och det spelar ingen roll för "skivan" är lätt att fixa. Speciellt eftersom en lagning inte syns.
Isak Hansson Isak Hansson skrev:
Endast nojig eftersom jag haft problem med asbest tidigare men tack för dom lugnande orden.
Men då vet du hur asbest ser ut. Här är det bara trä du behöver hantera! Så det verkar lugnt!
 
Rapport från verkligheten ) = Om kattkiss har sugits upp av trä/skiva så måste detta material bort. Det går inte att måla/lacka över, lukten går igenom. Lukten av kattkiss försvinner tyvärr inte med tid. Den är kvar, tills virket är borta.
 
Du har sannolikt en 22mm lamellparkett. Du har alltså inget undergolv under parketten utan kommer att öppna rakt ner till isoleringen när du sågar upp golvet. Den lösningen var vanlig på 60-talet och jag gissar att den höll i sig fram till 80-90 talet innan klick-golven blev populära tillsammans med ett undergolv av spån.

Det som jag försöker säga är att när du sågar upp golvet så kommer du få börja med att lägga ett undergolv innan du kan fundera på att lägga parkett.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi hade ett likadant golv. Hus byggt -65 men det var ändå undergolv. Känns som att det skulle svikta rejält annars.

Du menar nog om man har sand under men då spelar ingen större roll vad du lägger där.

Det där är en lamellparkett som inte är något kul att försöka laga bara i sig.

Sen som tidigare har skrivit ovan så sätter du kattkisset ändå.

Byt golvet är mitt tips.
 
Bifogar en bild på tjockleken av golvet ner till regel vid tröskeln samt en bild på eländet. Går det att så på snittet om det är en hel skiva eller två olika? Undrar också hur golvet skulle vara fastsätt utan undergolv då det inte finns några synliga spikar eller liknande.
 
  • Måttstock som mäter golvets tjocklek vid tröskelområdet, visar cirka 2,5 cm tjocklek av trä och golvplatta i genomskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv vid tröskel med färgförändring och ingen synlig fastsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårt vardagsrum har 22 mm lamellparkett och den ser ut som din från det lilla man ser. Eftersom den är hela 22mm tjock så bär den ju lika bra som de övriga golven i huset som är 22mm spontat virke. Parketten är då spikad i noten ner i reglarna så att den ligger still.

På dina bilder så ser man ju att ytskiktet av parkett är limmad på en tjockare bit trä. Så om du ska ha ett bärande golv under parketten så måste du ha ett undergolv som ligger under de 22mm av parkett som du kommer åt nu. Det kan ju finnas där men hoppas inte för mycket...

Nu är det ju ingen katastrof om det saknas. Det är ju bara att riva bort parketten och lägga ett spånskivegolv så är du redo för valfri klick-parkett efter det. Eventuellt behöver du förstärka med någon regel längs med väggarna eftersom spånskivor är lite känsligare än spontat virke men det är inget stort merjobb.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
Parketten är självbärande och ligger på reglar som ligger på ca 60 cm avstånd från varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.