Hej, som vanligt vill jag börja med att tacka för att ni tar er tid att hjälpa andra!

Vi har fastnat i ett träsk som jag inte trodde fanns, nämligen något så enkelt som att köpa en ny spis.

Efter att ha lagt åtskilliga timmar på att läsa och testa oss fram har vi äntligen landat i att vi har 3-fas, perilexkontakt och nolla framdraget till spisen. Vi har 3x16a säkringar så nu är vi med på att vi ska ha just en 3-fas spis med 3x16a.

Vi har förstått att vi ska leta efter en spis med cirka 11 000w effekt för att verkligen utnyttja 3-fasen, turligt nog har vi lyckats undvika att köpa en "falsk 3-fas" från Bosch mfl.

Vi har hittat en spis från Electrolux som ser riktigt bra ut och som vi kan få till ett bra pris. Den ligger dock på 9300w effekt trots 3x16a. Electrolux kundservice kan inte själva svara på varför den är begränsad till 9,3kw.

Så min fråga är, någon kunnig som kan gissa sig till effekt begränsningen och är det en spis att satsa på eller undvika?

Länk till aktuell spis: https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki6489sox/

Tack.
 
Usch har ni fastnat i träsket...
Spisens totala effekt när precis allt går på max är egentligen bara intressant för dimensioneringen av elinstallationen. Men när elinstallationen år på plats är det inte samma sak. Då är det bara en sak man behöver kontrollera angående effekt. Att spisen man vill ha drar/kräver mindre än vad elinstallationen kan leverera.

Jag tycker ni tänker väldigt bakvänt. Men inte alls ologiskt! Det är inte max möjlig levererbar effekt som borde styra valet. Istället är det vilken spis ni vill ha. Samt vilken total effekt ni vill kunna använda samtidigt. Man behöver mycket sällan (aldrig?) köra en spis med alla kokzone/plattor, grillar och ugnar på max precis samtidigt. Snarare är det normala att man bara använder enstaka samtidigt. Så frågan är hur mycket effekt drar spisen när ni själva använder den?

Men det korta svaret är nog att ni inte behöver bry er om effekten alls. Spisen ni gillar med 9300W låter alldeles utmärkt i ert fall!

Varför "begränsad" till 9,3kW?
Tja det enkla svaret är nog att det inte alls är någon begränsning. Utan att det är precis den effekt som krävs för att spisen skall fungera som det är tänkt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Verkar som den kan koppla in max booster 3200 W till en fas 16 A som teoretiskt kan ge 3700 W. Alltså två kokzoner delar på en fas såsom det ska vara. Tycker det är en helt okej spis.
 
  • Gilla
stefan olsson5 och 1 till
  • Laddar…
S stefan olsson5 skrev:
Hej, som vanligt vill jag börja med att tacka för att ni tar er tid att hjälpa andra!

Vi har fastnat i ett träsk som jag inte trodde fanns, nämligen något så enkelt som att köpa en ny spis.

Efter att ha lagt åtskilliga timmar på att läsa och testa oss fram har vi äntligen landat i att vi har 3-fas, perilexkontakt och nolla framdraget till spisen. Vi har 3x16a säkringar så nu är vi med på att vi ska ha just en 3-fas spis med 3x16a.

Vi har förstått att vi ska leta efter en spis med cirka 11 000w effekt för att verkligen utnyttja 3-fasen, turligt nog har vi lyckats undvika att köpa en "falsk 3-fas" från Bosch mfl.

Vi har hittat en spis från Electrolux som ser riktigt bra ut och som vi kan få till ett bra pris. Den ligger dock på 9300w effekt trots 3x16a. Electrolux kundservice kan inte själva svara på varför den är begränsad till 9,3kw.

Så min fråga är, någon kunnig som kan gissa sig till effekt begränsningen och är det en spis att satsa på eller undvika?

Länk till aktuell spis: [länk]

Tack.
den här plattformen finns i olika versioner
det mest sannolika är att Polackerna har en specifikation för alla oavsett om det är ånga pyrolys eller what ever.det finns ju effektbegränsningar i induktionsmodulerna för att ligga på den säkra sidan om 3600W.
varmluften är 2400W det blir ju då 9600W.
Så den verkar vara bra och du kommer bara märka begränsningen när du flåsar på för fullt på alla zonerna då den kommer att takta ner max utnyttjbar effekt
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
Tack för era svar allihop!

Jag måste få passa på att fråga angående den klassiska "är nollan framdragen"..

Vårt hus är byggt -87 och som del av ett större projekt med cirka 150 likadana fristående- par- och radhus, jag tror Riksbyggen står bakom.

Till spisen har vi ett perilexuttag och vid proppskåpet är det angett att det är 3x16A med 2,5mm som går till uttaget. Det sitter mycket riktigt också 3st 16A säkringar där.

Vår nuvarande spis är en Bosch glaskeramikspis som jag tyvärr inte hittar manualen till, den ska gå på 400V.

Jag har mätt i uttaget och mellan jord och den övre högre samt de två nedre kontakterna är det 230. Mellan det övre vänstra och jord är det 0. Mellan det övre vänstra och valfri fas är det 230. Det vill säga verkar det som om nollan sitter där den ska.

Flera grannar säger att de har bytt spis och kök utan att behöva göra något med elen, att det ska vara fem kablar dragna fram till uttaget (3 faser, jord och nolla).

Hur mycket mer borde jag gräva i detta innan jag kan vara nöjd med att koppla in den nya spisen? Vad mer kan man göra för att säkerställa att nollan är där, inom rimliga gränser då.

Tack!
 
S stefan olsson5 skrev:
Tack för era svar allihop!

Jag måste få passa på att fråga angående den klassiska "är nollan framdragen"..

Vårt hus är byggt -87 och som del av ett större projekt med cirka 150 likadana fristående- par- och radhus, jag tror Riksbyggen står bakom.

Till spisen har vi ett perilexuttag och vid proppskåpet är det angett att det är 3x16A med 2,5mm som går till uttaget. Det sitter mycket riktigt också 3st 16A säkringar där.

Vår nuvarande spis är en Bosch glaskeramikspis som jag tyvärr inte hittar manualen till, den ska gå på 400V.

Jag har mätt i uttaget och mellan jord och den övre högre samt de två nedre kontakterna är det 230. Mellan det övre vänstra och jord är det 0. Mellan det övre vänstra och valfri fas är det 230. Det vill säga verkar det som om nollan sitter där den ska.

Flera grannar säger att de har bytt spis och kök utan att behöva göra något med elen, att det ska vara fem kablar dragna fram till uttaget (3 faser, jord och nolla).

Hur mycket mer borde jag gräva i detta innan jag kan vara nöjd med att koppla in den nya spisen? Vad mer kan man göra för att säkerställa att nollan är där, inom rimliga gränser då.

Tack!
Du behöver inte göra mer, nollan sitter där den ska och skyddsjorden också.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S stefan olsson5 skrev:
Hur mycket mer borde jag gräva i detta innan jag kan vara nöjd med att koppla in den nya spisen? Vad mer kan man göra för att säkerställa att nollan är där, inom rimliga gränser då.
När du nu har ett mätinstrument kan du också prova att ohmmäta mellan nolla och jord i uttaget och se att de har kontakt. Men det låter annars som att du redan har ganska mycket som pekar åt rätt håll.
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När du nu har ett mätinstrument kan du också prova att ohmmäta mellan nolla och jord i uttaget och se att de har kontakt. Men det låter annars som att du redan har ganska mycket som pekar åt rätt håll.
Tack för ditt svar.

Hur gör man det :)? Jag är nybörjare och har hittills endast använt multimetern till tidigare nämnd mätning.

Mvh
 
S stefan olsson5 skrev:
Hur gör man det :)? Jag är nybörjare och har hittills endast använt multimetern till tidigare nämnd mätning.
Mätinstrumentet kan ha ett läge för att se om det är kontakt. Det indikerar då med ett pip när probarna sätts mot varandra. Saknas detta så använder du läget för resistansmätning. Jorden är i centrum av perilexuttaget och nollan är uppe till höger. Bryt strömmen och pipmät mellan nollan och jorden i uttaget. Det skall vara kontakt.
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
nu är det väl
A Avemo skrev:
Mätinstrumentet kan ha ett läge för att se om det är kontakt. Det indikerar då med ett pip när probarna sätts mot varandra. Saknas detta så använder du läget för resistansmätning. Jorden är i centrum av perilexuttaget och nollan är uppe till höger. Bryt strömmen och pipmät mellan nollan och jorden i uttaget. Det skall vara kontakt.
ändå så att i ett perilexuttag som sitter rätt är nollan uppe till vänster?
 
  • Gilla
Avemo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När du nu har ett mätinstrument kan du också prova att ohmmäta mellan nolla och jord i uttaget och se att de har kontakt. Men det låter annars som att du redan har ganska mycket som pekar åt rätt håll.
räkna med att jfb löser
 
S stefan olsson5 skrev:
Tack för era svar allihop!

Jag måste få passa på att fråga angående den klassiska "är nollan framdragen"..

Vårt hus är byggt -87 och som del av ett större projekt med cirka 150 likadana fristående- par- och radhus, jag tror Riksbyggen står bakom.

Till spisen har vi ett perilexuttag och vid proppskåpet är det angett att det är 3x16A med 2,5mm som går till uttaget. Det sitter mycket riktigt också 3st 16A säkringar där.

Vår nuvarande spis är en Bosch glaskeramikspis som jag tyvärr inte hittar manualen till, den ska gå på 400V.

Jag har mätt i uttaget och mellan jord och den övre högre samt de två nedre kontakterna är det 230. Mellan det övre vänstra och jord är det 0. Mellan det övre vänstra och valfri fas är det 230. Det vill säga verkar det som om nollan sitter där den ska.

Flera grannar säger att de har bytt spis och kök utan att behöva göra något med elen, att det ska vara fem kablar dragna fram till uttaget (3 faser, jord och nolla).

Hur mycket mer borde jag gräva i detta innan jag kan vara nöjd med att koppla in den nya spisen? Vad mer kan man göra för att säkerställa att nollan är där, inom rimliga gränser då.

Tack!
Du är säker!
 
returen returen skrev:
nu är det väl

ändå så att i ett perilexuttag som sitter rätt är nollan uppe till vänster?
Du har rätt. Uppe till vänster skall det vara.

returen returen skrev:
räkna med att jfb löser
Det kanske skiljer mellan olika instrument. Men om vi pratar en vanlig multimeter så räcker det inte för att lösa jordfelsbrytaren.
 
A Avemo skrev:
Du har rätt. Uppe till vänster skall det vara.


Det kanske skiljer mellan olika instrument. Men om vi pratar en vanlig multimeter så räcker det inte för att lösa jordfelsbrytaren.
billigt skit med ingen intern resistans
 
returen returen skrev:
billigt skit med ingen intern resistans
Jag tror att vi pratar om olika typer av instrument. En Fluke 175 löser inte jordfelsbrytaren när man mäter resistans mellan nolla och jord. Och det är varken billigt eller skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.