HejsanHejsans HejsanHejsans skrev:
Hej

Ett plåtskåp fick nytt liv genom att koppla ur allt inuti, och in med en jordad stickpropp 220V. Jord drogs från inkommande till existerande jordkontakt inuti.

Skåpet placerades utomhus, och en glödlampa tändes i skåpet.

Vad kan gå fel här?
Är inte säker på att jag förstod: Är det en fråga ?
Varför tänds en lampa i ett plåtskåp ? Vad var det för kontakt ?
Vad är syftet med skåpet: Elskåp ? Vedförvaring ? Postlåda ?
Om det är en elkontakt i: Är det vädertätt ?

Om det är el indraget så brukar man ju jorda själva plåtchassit också, det är ju lite syftet med jordade apparater: Är det gjort ?

Många frågor blir det känner jag
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är inte säker på att jag förstod: Är det en fråga ?
Varför tänds en lampa i ett plåtskåp ? Vad var det för kontakt ?
Vad är syftet med skåpet: Elskåp ? Vedförvaring ? Postlåda ?
Om det är en elkontakt i: Är det vädertätt ?

Om det är el indraget så brukar man ju jorda själva plåtchassit också, det är ju lite syftet med jordade apparater: Är det gjort ?

Många frågor blir det känner jag
Syftet är att glödlampan ska kunna tändas. Brytare finns inomhus. Jordkontakten som användes i skåpet är i kontakt med chassit.
 
Bilder brukar underlätta.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder brukar underlätta.
 
  • En skärmdump av ett ritprogram som visar en ritning av en vippa som slår på en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där ritade bilden säger typ ingenting.
Ta foton på skåpet, utsida och insida.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skåpet befinner sig långt borta. Jag vet inte vad det är du hoppas få se men det är ett plåtskåp

Dragen elkabel med jord in, från ett jordat uttag inomhus. Jordkabeln fäste jag i redan existerande kontakt inuti skåpet och det är som sagt i kontakt med höljet. En 220V lampa är kopplad därinne.
Demmpa Demmpa skrev:
Den där ritade bilden säger typ ingenting.
Ta foton på skåpet, utsida och insida.
 
HejsanHejsans HejsanHejsans skrev:
Syftet är att glödlampan ska kunna tändas. Brytare finns inomhus. Jordkontakten som användes i skåpet är i kontakt med ch
HejsanHejsans HejsanHejsans skrev:
Syftet är att glödlampan ska kunna tändas. Brytare finns inomhus. Jordkontakten som användes i skåpet är i kontakt med chassit.
Om jag fatta det rätt (det var ngt om att du "kopplade ur grejer ur plåtskåpet som gjorde att jag inte fattade , ett skåp har ju inte el i sig): Men du har alltså en strömbrytare inomhus och har satt en lampa i någon form av plåtskåp (som armatur/dekoration) utomhus, som tänds när man slår om strömbrytaren ?

Om det då är en jordad, istället för dubbelisolerad, kabel ut så bör jorden kopplas till ytterhöljet på skåpet för att inte riskera att detta blir spänningsatt. Men egentligen skulle nog rekommendationen vara att du monterar en dubbeilsolerad kabel hela vägen till lampsockeln (då också är dubbelisolerad), och monterar denna i skåpet på så sätt att det inte kan spänningsättas (så brukar man göra idag iaf). se också till att genoföringen i skåpet har en hylsa så kabeln inte skaver mot plåten och riskerar att gå emot (det är iofs lite det ett jordat hölje skall motverka, men man skall inte skapa en risk bara för det)

Det finns mycket i mitt antagande som inte rimmar med ditt inlägg (att du "kopplade ur" grejer, jordad stickpropp, jordkontakt: Inget av det borde finnas med), men jag vet inte hur jag skall tolka det annars.
 
  • Gilla
HejsanHejsans
  • Laddar…
Tack för svaren. Kabeln är dubbelisolerad.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om jag fatta det rätt (det var ngt om att du "kopplade ur grejer ur plåtskåpet som gjorde att jag inte fattade , ett skåp har ju inte el i sig): Men du har alltså en strömbrytare inomhus och har satt en lampa i någon form av plåtskåp (som armatur/dekoration) utomhus, som tänds när man slår om strömbrytaren ?

Om det då är en jordad, istället för dubbelisolerad, kabel ut så bör jorden kopplas till ytterhöljet på skåpet för att inte riskera att detta blir spänningsatt. Men egentligen skulle nog rekommendationen vara att du monterar en dubbeilsolerad kabel hela vägen till lampsockeln (då också är dubbelisolerad), och monterar denna i skåpet på så sätt att det inte kan spänningsättas (så brukar man göra idag iaf). se också till att genoföringen i skåpet har en hylsa så kabeln inte skaver mot plåten och riskerar att gå emot (det är iofs lite det ett jordat hölje skall motverka, men man skall inte skapa en risk bara för det)

Det finns mycket i mitt antagande som inte rimmar med ditt inlägg (att du "kopplade ur" grejer, jordad stickpropp, jordkontakt: Inget av det borde finnas med), men jag vet inte hur jag skall tolka det annars.
Tack för svaren. Kabeln är dubbelisolerad men ska ev. ordna hylsa.
 

Bästa svaret

A
Vid användning av övre spänningsband (≥ 50 VAC) måste det finnas ett basskydd som skyddar mot direkt beröring av spänningssatt del och även ett felskydd som skyddar mot indirekt beröring av så kallad utsatt del (ett hölje i metall som vid ett fel kan bli spänningsförande)

Om du kan bibehålla felskyddet dubbel isolering på alla grejer och ledningar i detta skåp är det bra så.

Om inte är det vanliga förfarandet att använda felskyddet "skyddsjordning"
Då behöver plåtskåpets alla delar anslutas till gröngul ledare.

Det ska aldrig kunna bli farligt av ett fel. Det är grundtanken.
 
  • Gilla
HejsanHejsans och 1 till
  • Laddar…
C
Schrödingers glödlampa?
 
  • Haha
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.