Behöver hjälp med val av stuckatur. Jag ska renovera hela lägenheten som är byggd på 40-talet. Alla väggar ska bli vita och alla golv blir valnötsparkett. Socklarna ska vara ganska höga, minst 12cm och vita. Takhöjden är 2,73 meter.

Har svårt att välja stuckatur, vill bryta av den "moderna tråkiga svenska stilen". Stuckaturen ska sättas upp i alla rum - sovrum, hall, vardagsrum och kök.

Någon av dessa fem står det mellan, 1-5 räknat uppifrån till höger.

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter och tips.

(Bilderna kommer från http://www.taklister.com/)
 
  • p17007.gif
  • p17010.gif
  • p17011.gif
  • p17012.gif
  • p17016.gif
Jag tänker direkt när jag ser bilderna ordet proportioner så därför blir en följdfråga direkt som följer. Vad har du för takhöjd i de rum där stuckaturen skall sitta? Takhöjden styr hur grova eller veka stuckaturer som passar.
 
Ja det har du helt rätt i, det är 2,73 meter till tak.
 
På något sätt så utgör de en del av helhets intycket och där tillkommer oxå din möblering, gardiner mm. Stuckaturen kommer sitta i många, många år men möbleringen kanske ändras med tiden så därför skulle jag räkna bort Nr 1 (för plottrig) och Nr 2 (för enkel). De andra tre är alla helt rätt, de passar till en mer modern möblering och oxå till en mer "gammal dags". Kanske priset kan avgöra där!!

/FlitigaLisa
 
Personligen skulle jag förmodligen reagea dirket när jag kom in i en lägenhet i ett 40-talshus med styckaturer i taket.
Det skulle kännas konstigt först och främst utifrån husets design, men även med tanke på den låga takhöjden och fönstren.
Stuckaturen bidrar också till att ge en känsla av att taket är lägre än det verkligen är.
Som du förstår skulle jag inte rekommendera det och beroende på hur du utför resten av renoveringen finns det risk att de påverkar värdet av lägenheten negativt. Alla är givetvis fria att göra så som passar dem och tänke du bo kvar länge blir de sas avskrivna även om inte skulle falla en framtida köpare i smaken.

/David
 
Tack för alla svar, många kloka synpunkter som jag inte riktigt har tänkt på. Angående intrycket att taket blir lägre så låter ju inte det roligt. Jag kanske ska ta lite smalare stuckatur (för jag vill ha stukatur), skulle det minska intrycket av att takhöjden blir lägre?
 
Köp boken "Dags att renovera - var rädd om detaljerna", det finns mycket att uppskatta och lyfta fram i ett 40-talshus. Stuckaturer som de du visar hör hemma i hus fram till 20-talet, och ser helt missanpassat ut i modernare miljö enligt min mening.

/A
 
Tack för alla tips, jag har nu köpt stuckaturen. Det blev dock ingen av de jag bifogade i denna tråds första inlägg, jag hittade istället en stuckatur som jag gillade på Colorama i Uppsala där jag bor. Det blev en lite smalare modell (55x55mm) eftersom jag tog åt mig av tidigare inlägg där det sades att takhöjden upplevs lägre med stuckatur. Ni kan se hur det blev om ni surfar in på följande länk och scrollar ner några bilder. Jag är ivf supernöjd :)

http://www.minhembio.com/gryden/

p16008.jpg
 
Mycket bra val. Av erfarenhet från USA, där i stort sett alla (trä)hus har molding & trim, upplever jag svenska villor som rent av spartanska. Det känns definitivt mer ombonat och färdigbyggt med både golv- och taklister, om man nu inte bor i ett modernt funkishus förstås.
 
Hur svårt var det att sätta upp stuckatur? Krävs det att man målar om hela taket efter uppsättningen eller räcker det med området för stuckaturen? (är ju helmatt vit) Använder man bygglim?

Jag har en lgh från 20-talet där jag tänkte sätta stuckatur fast som lister på själva taket samt en bit ned på taket så som man har gjort på denna bild:

lund001.jpg

Ps. Har varit stuckatur innan men var tvungen att förstärka taket pga sprickor och stuckaturen försvann. Man behöll dock rosetten i mitten så den är original!
 
ejoakim skrev:
Hur svårt var det att sätta upp stuckatur? Krävs det att man målar om hela taket efter uppsättningen eller räcker det med området för stuckaturen? (är ju helmatt vit) Använder man bygglim?

Jag har en lgh från 20-talet där jag tänkte sätta stuckatur fast som lister på själva taket samt en bit ned på taket så som man har gjort på denna bild:

Ps. Har varit stuckatur innan men var tvungen att förstärka taket pga sprickor och stuckaturen försvann. Man behöll dock rosetten i mitten så den är original!
Det var inte alls svårt att sätta upp, jag gjorde det ensam. Det viktigaste att tänka på är att alla lister hamnar i samma "höjd" då frigoliten är ganska böjlig. Om du t.ex har en stuckatur som är 50x50mm så ska de gå 50mm på taket och 50mm ner på väggen, kan vara lätt hänt att det bli 52mm mot tak och 48mm ner på vägg, då kan det se vågigt ut., det blir också svårt att få till snygga hörn, oavsett hur bra du gersågar.

Jag satte upp det med akryl, samma akryl som jag seden fogade med.

Jag målade stuckaturen en gång innan jag satte upp den, gjorde jag om det idag så skulle jag måla två gånger innan uppsättning. Efter att ha fogat mot tak och vägg målade jag stuckaturen en tredje gång i samma veva som jag målade taket. Skarvarna kan behöva en extra strykning.

Om du måste måla om taket eller inte beror väl på hur länge sedan det var du målade taket. Det ser du nog när du satt upp stuckaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.