Hej,

Har precis rivit ner renoveringstapet i ett rum, under renoveringstapeten fanns ytterligare en tapet. Har försökt riva ner även denna men sitter som bara den. Funderar på om jag kan bredspackla direkt på den här tapeten?

Samt under den tapeten finns ytterligare en fyrkantliknande tapet?

Någon som vet vad det är som försegår här? Och kan jag som sagt bredspackla på ”tapet nr2”?

Se gärna bild
 
  • En närbild av en vägg med två lager tapet, där det ytligaste lagret har delvis rivits bort och avslöjar en rutmönstrad tapet under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
Varför rev du ner renoveringstapeten?
 
4774 4774 skrev:
Varför rev du ner renoveringstapeten?merparten satt löst :(
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Skulle absolut spärrat den innan spackling, annars har du du en miljon blåsor.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle absolut spärrat den innan spackling, annars har du du en miljon blåsor.
Vad spärrmålar jag med?
 
Eller ånga först ner hela alltet ner till putsen/betongen och börja om från början; bredspackla, slipa....
 
S Skitväder skrev:
Vad spärrmålar jag med?
Oljegrund tex Alcro Kraft, eller gör som förslaget ovan.
 
Lite svårt med bilden men ser ut som om någon har försökt bredspackla glasfiberväv och sen gett upp och satt renoveringstapet. Troligen inga problem att spackla och måla på det där den väven bubblar inte.
 
Var ser du glasfiberväv där?
 
Skulle inte bli om det är glasfiberväv kliar över hela kroppen när man arbetar med det :)
 
Det ser så ojämnt ut, blir knepigt att bredspackla och slipa till fullgott resultat, jag skulle välja ta bort det för att vara säker på att få ett fint resultat

PS genväg är ofta senväg, fuska inte nu
 
Jag tackar för alla svar!

Sista gången jag ger mig på att riva tapet och bredspackla om vi säger så. Nästa gång blir det gipsa :)
 
Jag tog en gång en genväg - bredspacklade på tapet som jag tyckte satt fast ordentligt. Det var ett stort rum, nöjd med ett till synes slätt och fint resultat gick jag därifrån.

Nästa dag....hade hela skiten släppt från väggen ända ner till putsen, var bara att riva ner hela sjok som nu satt löst. Bara börja om att bredspackla väggarna igen. Aldrig mer att jag spacklar direkt på tapet även om den verkar sitta fint. Möjligt att dessa spärrfärger hjälper men jag själv skulle inte våga chansa, för mycket jobb att göra om ifall det misslyckas
 
S Skitväder skrev:
Nästa gång blir det gipsa
Då bygger man ju ut väggen något antar jag?? Då måste kanske dosor för vägguttag, strömbrytare justeras, kanske förhöjningsringar räcker? Och golvlisterna, lossar du på dom så gipset även hamnar bakom och går hela vägen ner till golv (då måste dom även kortas något innan du spikar dit dom igen)? Lika för dörrfoder och ifall du har taklister?
 
K krambriw skrev:
Då bygger man ju ut väggen något antar jag?? Då måste kanske dosor för vägguttag, strömbrytare justeras, kanske förhöjningsringar räcker? Och golvlisterna, lossar du på dom så gipset även hamnar bakom och går hela vägen ner till golv (då måste dom även kortas något innan du spikar dit dom igen)? Lika för dörrfoder och ifall du har taklister?
ja, det finns förhöjningsringar och längre dosskruvar så inget problem med det. Men är som du säger golvlister mm måste göras om, men det är ju lätt och smidigt om man jämför med att stå och skrapa tapet dag in och dag ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.