Jag köpte en Bosch UniversalImpact 700 Slaggborrmaskin för att borra lite hål för att hänga upp en hatthylla i hallen, där det är betongvägg.

När jag borrar med en bit (8 mm diameter) fäster jag den genom att skruva medsols, och håller nere "LOCK"-knappen tills den klickar fast. Då kan jag inte dra av biten och oavsett hur jag skruvar på "höljet" sitter bitten fast sålänge jag inte håller in "LOCK"-knappen och skruvar motsols.

Kolla detta klippet exakt 1 minut in;
, är ungefär 6 sekunder.
Exakt så fäster jag bits, men när jag borrar halvvägs in så lossnar biten. När jag drar bak borren så sitter biten kvar i väggen och får ta ut den, sätta fast igen, och borra. Uppstår för varje hål. Vad gör jag för fel?
 
Du måste nog bara dra åt chucken (höljet) hårdare. När maskinen börjat slå så vibrera borren kanske lös? Ta i allt du kan när du drar åt chucken så borde den nog sitta kvar (y)
 
Kanske är så att du behöver rensa borrhålet oftare ifall spiralen inte matar bort kaxet ordentligt.
 
Om man drar åt chucken för dåligt så den slirar så förstörs den.
Efter det så är det nära omöjligt att få ett cylindriskt borr att inte slira eller släppa.
Borrar du med borr-bits som är sexkantiga borde det inte vara ett problem om inte chucken är totalt slut.

Farsan har en Bosch slagborrmaskin som det är fullständigt omöjligt att få borr att sitta
kvar i chucken mer än några sekunder vid slagborrning.
 
P Pelle- skrev:
Om man drar åt chucken för dåligt så den slirar så förstörs den.
Efter det så är det nära omöjligt att få ett cylindriskt borr att inte slira eller släppa.
Borrar du med borr-bits som är sexkantiga borde det inte vara ett problem om inte chucken är totalt slut.

Farsan har en Bosch slagborrmaskin som det är fullständigt omöjligt att få borr att sitta
kvar i chucken mer än några sekunder vid slagborrning.
Hålet kanske är fixat nu så här 3 år senare.....😉
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Det tror jag inte, då hade han ju skrivit det 😀
 
P Pelle- skrev:
Det tror jag inte, då hade han ju skrivit det 😀
TS var aktiv på forumet senast i augusti -21.. 😉
 
FredrikR FredrikR skrev:
TS var aktiv på forumet senast i augusti -21.. 😉
Utloggad tyder på hängivenhet till projektet och att hålet kanske äntligen blir fixat nu!
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Exakt, nu är det sten-fokus på jobbet som gäller, inga distraktioner !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.