Njaaaa.....

Ek-luckor med ekskiva---- Njet! För mycket av samma sak!

Ek + körsbär...nej, de färgtonerna passar inte så väl ihop!

Jag, som givetvis är färgad av mitt jobb där jag ser flera kök per dag, skulle välja en svart eller en Aurora granibänkskiva, för att få en bra och harmonisk kontrastverkan.

(Nu blir jag väl påhoppad för att jag "gör reklam" antar jag, men jag tycker ärligt talat att kontrasten mörk sten - ek är mycket svårslagbar.Kolla köksbilderna på min webb-site, så får du se själv!)

Det finns två grundläggande skolor angående färger i köksdesign; kontrasterande färger och komplemetterande färger. Detta är givetvis helt och hållet en smaksak, men jag är en "kontrastgubbe" och föredrar helt klart kontraster i köksfärgerna.
Helhetsintrycket blir alldeles för lätt "för ljust" eller "för mörkt" om man inte kontrasterar.

Ta det lugnt och fundera väligt mycket över hur du vill att helhetsintrycket skall vara, innan du bestämmer dig. Det är jobbigt, men det lönar sig i längden!

Försök att få läna prover på trä, sten och kakel innan du bestämmer dig.

Good Luck!

MvH
Thorsten
 
Det beror på lasyren.. Vi kvistlackade först och använde sedan en pigmenterad möbellack (dickursby KIVA).
spottar2t.jpg

Ser du några fläckar?
 
hum, ek har varit modernt ganska länge nu (björken höll väl ett stadigt grepp fram till ca -99 så ca 5 år). Nu börjar mörkare träslag (valnöt tex9 komma allt mer. Hade jag varit er hade jag nog satsat på något annat än just ek.
 
Vi satte in ett Tibro Skala Ek S-lack ( ljus behandling på luckorna osv.) ,sockel i alu, bänkskiva i laminat (svart granit look) med skiktad kant och på köksön valde vi en oljad massiv ekskiva. Till det har vi ett ekgolv från Golvabia. Tycker inte att det blir för mycket ek om man har tex. alu sockel, alu vitvaror osv. Vet inte hur man infogar egna bilder, men här kommer några bilder från Tibros hemsida på ett likadant kök som vi har. Någon som kan hjälpa mig lägga upp bilder ???

 

ShowPic.asp
ShowPic.asp
ShowPic.asp
 
Du måste ha en hemsida som bilderna ligger på för att kunna visa dem i forumet.
Har du ingen hemsida så kan du maila bilderna till mig så lägger jag in dem i tråden från min hemsida!

byggahus@pc.nu är min adress
 
Jesca J: You got mail ;)

Köket är dock inte riktigt färdigt på bilderna.
 
OK, här kommer bilderna!
Kanonfint!

gustav1.jpg

gustav2.jpg

gustav4.jpg

gustav6.jpg



 
Tack!

Lite grötiga bilder, men vad gör man när man sitter på en stenålders digitalkamera ;D

Ser inte skiktningen på bänkskivan så tydligt, men man ser skiktningen på luckornas kanter på köksön ;)

Tycker inte att det blev för mycket ek, men det kanske beror på att det är olika nyanser av ek.
 
Gutte: Gillar ditt kök men det kan bero på att vi har samma lucka i vårt kök ;D
 
Kul! Vad har ni för bänkskivor och golv? Kör ni med vitrinskåpen eller har ni samma som vi?

Pratade med firman vi köpte köket av och dom sa att det har kommit en typ av täcksida som är i samma lack och "sandwitch" kanter som är hela 50mm tjock. Tanken var att vi ska köpa sånna och klä in kyl och frys med. Något du har hört talas om? Vi har idag fristående kyl/frys i alu, men tror det hade sett riktigt nice ut med en ram runt i samma snygga lack.
 
Vi har ekgolv, bänkskivan är VirrVarr (den mörka) med alukant. Alu vitvaror.

Har inte sett de täcksidor du beskriver men det låter snyggt!

Jag har mailat dig bilder på vårt kök.
 
Får kolla bilderna när jag kommer hem från jobbet ;)
 
Flitigalisa: Snygga bilder! Synd att man själv inte bor i ett nyproducerat hus. Då hade nog vårat kök sett något så när ut som ert. Men men, vi trivs ändå ;D
 
Jag tror att det finns en stor risk att man blir dötrött på ek. Undrar om inte denna diskussionen pågick på 70-80 talet angående furu. "kan man verkligen få för mycket av furu?" Svaret vet vi nu... ;D

Jag är själv ekfantast och sitter inne med ekgolv, köksmöbler i ek samt ett stort sideboard i ek. När vi nu bygger villa skal vi inte välja ekkök och vara försiktiga med ekparketten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.