Byggtrixx Byggtrixx skrev:
Har du lagt ut plattor för hela längden och bredden av rummet? Så du vet om du tex behöver kapa sista plattraden? Om kapning behöver göras kanske du vill laborera lite med om det ska kapas lika mycket på båda sidorna eller endast på en sida beroende på vad som syns mest eller stör minst innan du sätter igång.
Jamen precis. Du ser på sista bilden att det som saknas för fulllängd upp och till höger är brutna plattor och likaså mot toaletten. Vi har valt att hela plattor som hamnar i blickfånget mot parketten när man kommer innanför dörren. Till höger upp mot fönstret blir det kortare men där skall det stå garderober och sen är det bara gluggen vid fönstret mellan garderob och toalett. Likaså blir det brutet precis vid ingången men där kommer också ligga en entrématta så det blir snyggast så.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt OT: Detta "ja men precis" är det ungdomsspråk? Det har kommit även på radions minst begåvade reporter. Låter extremt barnsligt.
Jamen precis.
Min pappa jobbar på radio men han är ju som du säkert förstår lite äldre..
 
  • Haha
naikon
  • Laddar…
APR APR skrev:
Jag hade nog ytan inom 1-2mm pga. att jag värderar min tid till 0kr. Jag hade sen tebos vita gummihammare och sugkopp. Var man lite slarvig med bakstryknigen på plattan var det enkelt att antingen knacka ner plattan eller ta upp den och styrka om. Man bör väl inte tvinga plattan i nivå med skruvarna/kilen om det skiljer för mycket efter att man lagt den och gungat till den tänker jag, då lär det ju vara risk att knäcka ett hörn.
Nej det blir nog inget bra att tvinga förutom mer än någon mm. Men dom verkar onekligen bra för att hålla en helt rätt linje.

Jo tid finns också men har ett halvt hus kvar att renovera och har hållit på i 3 år med div projekt och börjar tappa sugen rent generellt. Vill bara bli klar utan då att tulla på kvaliteten på slutprodukten. Jag får helt enkelt säkra mig om att ha tillräcklig med fix så att det inte bommar. Sen gör det inget att golvet inte är 💯 procent i nivå så länge skarvarna spretar.
 
D Dr Benz skrev:
Jamen precis. Du ser på sista bilden att det som saknas för fulllängd upp och till höger är brutna plattor och likaså mot toaletten. Vi har valt att hela plattor som hamnar i blickfånget mot parketten när man kommer innanför dörren. Till höger upp mot fönstret blir det kortare men där skall det stå garderober och sen är det bara gluggen vid fönstret mellan garderob och toalett. Likaså blir det brutet precis vid ingången men där kommer också ligga en entrématta så det blir snyggast så.
Vad bra! Hade en kompis som missade att kolla innan och det blev tyvärr ett riktigt fult avslut just i blickfånget oxå…
 
Byggtrixx Byggtrixx skrev:
Vad bra! Hade en kompis som missade att kolla innan och det blev tyvärr ett riktigt fult avslut just i blickfånget oxå…
Mkt bra input dock. Som alltid är aktuellt. Desto mer förarbete du gör desto större chans att det blir bra.

Ibland kan man också se om någon har tänkt till eller inte..
 
Det ser bra ut! Skall bara kapa till småbitarna nu.

Det var svårare än vad man tror men är nöjd med resultatet så här långt.
 
  • Renovering av rum med nylagt golv och träreglar i bakgrunden. Vissa verktyg och tvättmaskiner syns. Dörren står öppen mot en uteplats med byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående renoveringsprojekt med nylagda grå golvplattor, verktyg, och byggmaterial. En väggstomme och byggverktyg syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd stengolvsplattning övergår till parkettgolv; en svart sopsäck och flera par skor syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Ser bra ut, vad var det som var sv¨rare än du trodde?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ser bra ut, vad var det som var sv¨rare än du trodde?
Tack. Dels att hålla raka linjer (jag är väldigt petig) även om man har distans i skruvarna. Så kommer det ibland lite fix emellan som gör det lite bredare så man får hålla koll hela tiden.
Lilaså måste man hålla koll på lutningen när man kammar. För olika lutning ger olika tjocklek och det kan märkas. Man skall tänka på att försöka hålla samma vinkel på alla plattor.

Vidare är det generellt ganska kletigt att hålla på med speciellt som man dubbelkammar.

Men allt detta lär man sig så nästa gång blir det ännu bättre.

Men jag skulle absolut göra det igen. Jag gillar inte att kompromissa och vi älskar storleken på
plattorna.
 
Bäst är om du kan lägga allt på samma gång, dagen efter kan du inte flytta en platta eller få upp/ner den en mm eller två.
Lutningen på kammen är inte hela världen, speciellt inte om du dubbelstryker.
Kamma ut och ta en liten, kanske 2-3cm bred och ta bort fixet längs kanten innan du lägger plattan då slipper du få fix mellan platta och nivåpinne.
Tvätta av en kladd direkt så sparar du tid istället för att ta det när det är torrt
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
nino nino skrev:
Bäst är om du kan lägga allt på samma gång, dagen efter kan du inte flytta en platta eller få upp/ner den en mm eller två.
Lutningen på kammen är inte hela världen, speciellt inte om du dubbelstryker.
Kamma ut och ta en liten, kanske 2-3cm bred och ta bort fixet längs kanten innan du lägger plattan då slipper du få fix mellan platta och nivåpinne.
Tvätta av en kladd direkt så sparar du tid istället för att ta det när det är torrt
Ok det må så vara. Fast du får ju olika mkt fix beroende på om du kammar upprätt eller nästintill plant. För där jag vet att jag varit noga med detta har det linjerat mkt väl höjdmässigt mellan plattorna. Skälvklart spelar det roll om man hade gjort alla fullstorlek på samma gång. Det hade såklart gjort resultatet ännu bättre. Skruvarna är väldigt bra för att dom dels hjälper till att jämna ut men dom håller också fast plattorna så att dom får mindre chans att röra sig.

Kanterna strök jag av med sleven men det blev ändå lite kladd. Det är ju ett hantverk som allt annat så övning ger färdighet.

Är faktiskt väldigt nöjd ändå. Många som varnade mig för att börja med 60x60 eller ens göra det ö.h.t Men jag gillar utmaningar.

Skulle faktiskt kunna sträcka mig till att jag hade kunnat betala en hantverkare för detta.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nu har det torkat nog och det börjar bli dags för fogning.

Vad skall man tänka på så att det blir bäst? Tänker att jag skall göra hela i ett svep då det inte är så många skarvar. Har köpt Sika cream då det var Sikas fix som användes.

Har fogbräda och tvättbräda.
Såklart skall plattorna tvättas noga och fogarna ses över och skrapas lite till vid behov.

Men vad tänka på vid själva förfarandet? Stryka på tvärs mot dig. Men vad är viktigt när man skall tvätta av sen?
 
Köp en bra fogbalja så du får rent ordentligt.
Fogbalja med orange handtag, en svamp, ställning med ben samt en murarslev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Ok. Dom har jag sett men inte tänkt mer på. Men det kanske ändå är a & o att kunna krama ur brädan.

Vad gör en bra fogbalja isf?
 
D Dr Benz skrev:
Men vad tänka på vid själva förfarandet? Stryka på tvärs mot dig. Men vad är viktigt när man skall tvätta av sen?
Diagonalt över fogen, åt båda hållen. Ta upp en mindre mängd fogmassa och arbeta ut den så torkar hela satsen långsammare och du har mer tid. Använd rätt sorts fog för plattorna du har. Om du är lite noga med att få med dig all fogmassa med fogplattan så låter du resten bara torka ordentligt innan du börjar tvätta med plattan som har svamp.

Du kommer märka att du snabbt kan torka av de stora ytorna och sedan börja finjustera fogen med svampen. Med svampen ser du till att ta bort överflödig fog eller om det saknas så kan du arbeta ner lite mer fogmassa.Det är alltså med svampen och inte fogplattan som fogen får sitt slutgiltiga utseende.

När du torkat av med svampen låter du det torka igen och sedan tar du en handduk eller liknande och polerar plattorna (utan vatten) så du får bort det sista av fogen.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Såja. Det var ju också ett hästjobb… tungt och plattorna är lite matta så det torkade nog snabbare därför. Blev två tvättningar och eftertork men blev väldigt nöjd.

Baljan var ju helt nödvändig… mkt viktig del.
 
  • Bild på en delvis färdigställd golvinstallation. På den nylagda stengolvet finns en blå balja med tvätt- och torkredskap, samt en papperpåse och handverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat rum med fuktiga grå golvplattor efter två tvättar och torkning; vägguttag och radiator synliga i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.