Hej,
Jag är i diskussion med ett dolda fel försäkringsbolag angående ett oisolerat

"Vidare framgår det av er överklagan att röret i innerväggen var oisolerat. Av allt att döma är rörinstallationen från byggnationsåret 1977 eller vid tillbyggnation 1983. Vi ber er därför återkomma med de branschregler som gällde vid installationstillfället som kan påvisar att det fanns ett krav om att röret i innerväggen skulle vara isolerad på den tiden det byggdes."

Vet ni var man hittar branschregler från 70- och 80-talen?

Tack.
 
I princip fanns det såvitt jag vet inga branschregler på samma sätt då. Jag tror att det mer var en fackunskap som röläggarna hade.

Vad är problemet? Oisolerat rör i en innervägg skulle väl möjligen kunna ge kondensskador.
 
H hempularen skrev:
I princip fanns det såvitt jag vet inga branschregler på samma sätt då. Jag tror att det mer var en fackunskap som röläggarna hade.

Vad är problemet? Oisolerat rör i en innervägg skulle väl möjligen kunna ge kondensskador.
Hej, tack. Ja exakt det har gett väldiga kondensskador med mögel som följd och dolda fel-försäkringsbolaget vägrar ersätta och ber mig återkomma med brnaschregler från 70-talet som påvisar att röret borde varit isolerat.
 
C
Fanns inga branschregler på 70-talet, det borde de väl veta... Det närmaste du kommer är VA-byggnormen.
 
D D_Fastighetsmäklare skrev:
Du kommer tyvärr aldrig vinna detta. Oisolerat var vanligast då.
Ok, så att en innervägg är helt möglig räknas inte som ett dolt fel i detta fall?
 
Lars Wallin2 Lars Wallin2 skrev:
Ok, så att en innervägg är helt möglig räknas inte som ett dolt fel i detta fall?
Oisolerade rör är väldigt vanligt i äldre hus men ger väldigt sällan mögelskador då det inte kommer in så mycket fuktig luft i väggarna normalt .
så länge man inte har läckage någonstans har rören större delen av tiden samma temperatur som omgivande luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.