Kämpar med sänka uppvärmningskostnaderna för uppvärmningen, har allt vattenburet.
Har en 500l Varmvattenberedare Strömsnäspannan TS500 med en oanvänd solslinga i.
Värmer detta idag med en LVVP, Finns även Elpatron som bara används undantagsvis.

Kom över ett uppsättning beg Solfångare, så skall ha upp 3x20 vacumrör på taket (Söderläge 45gr, även ganska fritt både från öst/väst morgon och kväll.) och koppla till solslingan tänker jag.
Tänker nog bygga styrsystemet själv, eftersom inte så mkt av det följde med.
På sikt tänker jag nog att vi skall använda överskottsvärme på sommaren till en Pool, men det kommer nog inte vara driftsatt nästa sommar.

Tänker mig att jag cirkulerar vattnet/glykolblandningen tills det är varmare än vattnet i VVB och släpper sedan in på den slingan osv, inga bekymmer där, i mitt huvud iallafall.
MEN hur stor expansionstank behöver jag ha ?
behöver jag ha en "kyltank" som bara kopplas in om det blir tokvarmt ?

Fick med en ganska stor tank, men den vill jag inte använda, tar för mkt plats, och onödigt stor tycker jag.
Tänker ju att iallafall på vintern lär jag knappt behöva oroa mig för övervärme.
LVVP står på att värma till 55gr, resten tänkte jag försöka köra på Solfångare.

Skall göra en ritning, men behöver kanske lite input först.
 
Vätskan i vacuum rören har en egen expansionstank och går ju in i solslingan i din ”tekniktank”
Volymen på befintligt värmesystem påverkas inte, så där borde inte behövas något större expansionskärl, men kontrollräkna. Det finns enkla tumregler.

Vill du inte lagra energin från soliga dagar till mörka kalla nätter?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vill du inte lagra energin från soliga dagar till mörka kalla nätter?
Så du tänker dig en tank på hundra kubikmeter? Om vi antar 30 graders temperaturdiff så skulle den kunna lagra runt 3 MWh från sommaren till vintern. Det skulle räcka för att värma mitt hus i november, december och januari. Det kan ju inte föra med sig några större nackdelar, eller? 😎
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så du tänker dig en tank på hundra kubikmeter? Om vi antar 30 graders temperaturdiff så skulle den kunna lagra runt 3 MWh från sommaren till vintern. Det skulle räcka för att värma mitt hus i november, december och januari. Det kan ju inte föra med sig några större nackdelar, eller? 😎
Jag hade kontakt med en kille i Stockholm för många år sedan som ville bygga energilager under plattan under hela huset. Det borde inte vara några problem att få till 200m3. Han hade fått tag på massor av solpaneler från något nedlagt projekt. Vet inte hur det gick för honom. Isoleringen blev väl för dyr...
Jag hoppade inte på det projektet.

Jag hade lite otur när jag formulerade mig.
Jag menade bara att spara solenergi från dag till natt, inte sommar till vinter. 🙃
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag hörde talas om något hus i Österrike där man hade en väl isolerad tank i mitten av huset där man sparade värmen flera månader. Så bara man vill så går det nog, frågan är vad man gör om 30 år då tanken har rostat sönder?
 
B
Expantionskärlet på solkretsen blir litet, typ 10 l. Får du fram volymen i systemet så kan det kontrollräknas. Köp ett för solsystem.

Styr känns väl överkurs att bygga?
En vacuumsolfångare tål att koka. Styrdatorn stänger av cirkulationen om tanken är på väg att koka.

Glöm inte säkerhetsventil. Flödesmätare är inte fel om man ska ställa in lagom flöde och inte vill vänta på sol.

Man brukar ha isolering som tål extra varma temperaturer. Vanlig cellplast kan smälta

https://www.heiz24.de/Resol-Differenztemperaturregler-Delta-Sol-CS2-mit-2-Fuehler-Neu

https://www.heiz24.de/Logafix-Ausdehnungsgefaess-BU-S-18-l-fuer-Solar-max-6-bar-silber-NEU
 
Man kan ju tänka sig att solfångarna ger mest glädje som poolvärmare.
Men hur mycket energi ger de, eller hur många liter vatten klarar de att värma upp höst och vår?
500L kanske är tillräckligt när poolsäsongen är slut?

(Jag kom aldrig längre än till slingan i tankarna på förförra huset, så jag har inga erfarenheter).
 
P-son83,
Skaffa eller låna en bok om solartermi och läs. Där står säkert hur man dimensionerar expansionskärlet på värmebärarvätskensidan (1,2-propylenglykol-vattenblandning).

Här kan du slå efter böcker att låna på ditt stadsbibliotek. Med sökord t.ex. solfångare
https://libris.kb.se/
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.