Det finns kanske de som har större hus ?
Överdimensioneringen av borran är ju till för att KB-temperaturen inte skall sjunka för mycket, med sämre verkningsgrad som följd. Sen blir ju effektuttaget ur borran större än för en konventionell VP som ofta bara är dim för 85-90% täckningsgrad. Resten tar elpatronen istället. Titta du på pumpen ifråga är det fö nästan en vanlig 10Kw pump, men den körs upp till 90Hz ( eller var det 120 ?) därav den högre effekten. Man pressar den hårdare helt enkelt.
 
Ja det finns folk med gigantstora hus men utvecklar man en ny pump så borde man göra det mot den största marknaden och jag gissar att vi då pratar om "vanliga" hus som klarar sig med rätt beskedliga effekter.

Fast jag kanske misstar mig på snitthusets maxeffektbehov?
 
Vad är ett vanligt hus?

Här i gbg räknar fjärrvärmen tydligen ett normal hus som 25.000 kWh/år i uppvärmning. För där har de lagt sig i pris.

Framför allt äldre hus har en ganska brant lutande kurva på effektbehovet.
Ser jag till hur det ser ut hemma i ett teglat lättb. hus utan mellanliggande isolering så tuggar väl det kring 8-10 kW på vintern, men nyper det i så blir det 18-20 kW. Då är det inte många minuter brännaren stannar. Förbrukningen ligger kring 3,5 m^3 på årsbasis. Nu är väl det huset inte så repressentativt, men ta 2,5 m^3 och siffror efter det så är det nog ett ganska normalt hus i gbg.

Välisolerade hus har istället en ganska flack kurva.

Jag vill minas att tumregeln sa att man valde pump efter halva effektbehovet och att den då täcker 90% av årsförbrukningen, men många väljer ju pump efter varmvatten beredning och då blir det väl kring 7 kW av sig själv. Och pumpen blir överdim.
 
Finessen är väl att en pump passar till i stort sett alla hus och så behöver inte huvudsäkringen vara lika stor då man inte behöver nått extra eltillskott (inte ens vid extrem kyla stor varmvattenförbrukning) och där kan man spara in nån tusenlapp/år.
 
Jo det är nog rätt att det är kombinationen årligt effektuttag - högsta komentan effekt som styr borrdjupet.. :-[

Ja den låter onödigt stor, men det kan kanske vara trevligt med enormt snabb varmvattenproduktion vid behov, t.ex.
 
poiu skrev:
Det finns olika effektstorlekar:

[länk]

Sedärja, då är allt som det ska igen då..... ;)

En såndär pump vill jag faktiskt ha. Ingen som är sugen på en Nibe 7a med ett par år på nacken? Det blir en acktank på några hundra liter över också..... :cool:
 
MathiasS skrev:
Sedärja, då är allt som det ska igen då.....  ;)

En såndär pump vill jag faktiskt ha. Ingen som är sugen på en Nibe 7a med ett par år på nacken? Det blir en acktank på några hundra liter över också.....  :cool:
Pssst.. Thermian är ingen inverter!
 
Plexus skrev:
Pssst.. Thermian är ingen inverter!
Vad skiljer en inverter från vanlig varvtalsreglering?
Det har jag undrat rätt länge, ett svenskt begrepp för det hela vore ju trevligt.
 
På thermian är inte kompressorn varvtalsstyrd, endast cirkulationspumparna är det! Kompressorn styr som vanligt med on/off - vadå falsk marknadsföring?! >:(

Iofs är det inte helt fel att cirkulationspumparna är varvtalsstyrda, man får alltid precis rätt delta-t över kondensorn och därigenom maximal verkningsgrad, menmenmenmen förväxla det inte med en varvtalsstyrd kompressor!
 
Ha, det var det fulaste. Snacka om att vilja åka snålskjuts.
 
De formuleringarna har de nog funderat ett tag på. :-?

Meningen är ju uppenbarligen den att om man (som jag ) bara snabb läser ska misstolka det som står där.
Men det ligger helt i linje med det normala inom värmebranschen. >:(
 
Hej
Fick inte Thermian dip. opt. bäst i test i Råd o rön ????
Har inte sett någon sån här NIBE.
MVH
 
Jo dom var bäst i test, och mathias S Thermia körde sin reklam om varvtalsstyrning långt innan IVT hade sin varvtalsstyrning, så oavsett vad man tycker om deras "varvtalsstyrning", så kan man knappast säga att dom har försökt att åka snålskjuts på IVTs ide
 
elmont skrev:
Jo dom var bäst i test, och mathias S Thermia körde sin reklam om varvtalsstyrning långt innan IVT hade sin varvtalsstyrning, så oavsett vad man tycker om deras "varvtalsstyrning", så kan man knappast säga att dom har försökt att åka snålskjuts på IVTs ide
Oavsett vad IVT gör så verkar det inte orimligt att man vill ge sken av att ha en pump med reglerbar effekt - resten av (luft)värmepumpsbranchen använder ju detta begrepp just i sammanhanget effektstyrning.

Lurifaxer säger jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.