Hej

Jag ska köpa en tomt inom kort och funderar på tillträdes datumet.
Huset skulle ta 5-6 månader innan de ska byggas så jag tänkte om jag skriver på avtalet nu i oktober så kommer hus byggnationen påbörjas först i under mars/april kanske. Jag ska också göra en geoteknisk undersökning vilket jag vill ha klart fort som möjligt.

I vilket skedde kommer markarbetet påbörjas? Skulle jag kunna skriva på tomten nu och ha tillträde senare för slippa ränta till banken.

Tacksam för svar.
 
S
N Nickls skrev:
Hej

Jag ska köpa en tomt inom kort och funderar på tillträdes datumet.
Huset skulle ta 5-6 månader innan de ska byggas så jag tänkte om jag skriver på avtalet nu i oktober så kommer hus byggnationen påbörjas först i under mars/april kanske. Jag ska också göra en geoteknisk undersökning vilket jag vill ha klart fort som möjligt.

I vilket skedde kommer markarbetet påbörjas? Skulle jag kunna skriva på tomten nu och ha tillträde senare för slippa ränta till banken.

Tacksam för svar.
Vem är det du köper av? Vad gäller tillträdesdagen så får du fråga säljaren om hen är OK med ditt önskade datum
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
Och du kan ju såklart inte börja bereda marken eller dylikt innan du fått tillträde till den.
 
S Sthlm_ skrev:
Och du kan ju såklart inte börja bereda marken eller dylikt innan du fått tillträde till den.
Logiskt, jag köper tomten från kommunen och de är flexibala med tillträdesdatumet.
Ska man kanske dubbelkolla med hussäljaren med datum för start osv så får fram ett ungefär datum innan de börjar?
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Kanske du kan skriva ett bindande optionskontrakt för fastigheten. Så att kommunen eller motparten fortfarande äger fastigheten MEN är förbundna att sälja den till dig på ett specifikt datum i framtiden utan några villkor.
Kanske räknas som fulmanöver från övriga aktörer? ;)

För geoteknisk undersökning kan du säkert ta dig lite friheter. Det är som sagt inget svartbygge. Fördelen är att när det sätter igång så är du helt förberedd och kan sätta igång utan förseningar då du vet vad som väntar i marken från start.

Saker som kan vara värt att kika på, djup till berg, radon, lera, arsenikhalt, vem äger närliggande tomter och vilken verksamhet kan tänkas dyka upp där som kan störa friden, avstånd till flerfamiljshus i närheten, grannar, avgifter hos elleverantör (E.ON=dyrt), beställa fiber, trafikstörningar, väderstreck, solinsläpp, skolkvalite, etc.
 
N Nickls skrev:
Hej

Jag ska köpa en tomt inom kort och funderar på tillträdes datumet.
Huset skulle ta 5-6 månader innan de ska byggas så jag tänkte om jag skriver på avtalet nu i oktober så kommer hus byggnationen påbörjas först i under mars/april kanske. Jag ska också göra en geoteknisk undersökning vilket jag vill ha klart fort som möjligt.

I vilket skedde kommer markarbetet påbörjas? Skulle jag kunna skriva på tomten nu och ha tillträde senare för slippa ränta till banken.

Tacksam för svar.
Vi gjorde precis som du beskriver just för att undvika räntan från banken, förutom att utföra geoteknisk undersökning som inte var nödvändig för vår tomt då många byggt nytt i området.

Vi skrev kontrakt på tomten med kommunen, betalade in 10% av köpeskillingen till de. Runt 6 månader senare fick vi tillträde till tomten från och med att vi betalade in den resterande summan och fick därmed tillgång till tomten.

Först från och med att vi formellt ägde tomten kunde markarbeten för huset påbörjas. Kommunen var noga med att påpeka till oss att ingen åverkan överhuvudtaget på tomten var tillåtet under de runt 6 månaderna eftersom det var kommunens mark.

Allt ovanstående stämde vi av med vår hus säljare och kommunen, så det upplägget funkade fint för oss.
 
Skymag Skymag skrev:
ingen åverkan överhuvudtaget på tomten var tillåtet under de runt 6 månaderna
Något som hindrade geoteknisk undersökning? t.ex borrprover?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Något som hindrade geoteknisk undersökning? t.ex borrprover?
Mycket bra fråga som jag inte har något svar på, eftersom det inte var aktuellt för oss i och med att vi inte behövde göra en geoteknisk undersökning så frågade vi aldrig kommunen om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.