Har en Miele Novotronic W 1612. Tvätten luktar surt. Har kört en sån där tvättmaskinsrengöring i kapsel på högsta temp för ett tag sedan. 95 grader.

Nu har jag tagit en tandborste och plockat ur alla lösa delar som pulvertråg, filter osv. Har torkat av gummit vid trumman med klorin. Kört en tvätt med lite klorin. Fortfarande luktar tvätt unket. Kan det vara i slangarna där bak? Isåfall, hur ska egentligen slangarna sitta? Någon har sagt att det kan komma upp lukt från avlopp, så man ska köra en liten S-kurva på slangen så det blir ett vattenlås. Stämmer det? Mitt ser ut som följande schematiska bild

Schematisk bild av avloppsslang från tvättmaskin som går i en S-form innan den ansluts till ett horisontellt rör som leder till en brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kopplat till ett långt rör som lutra lite och sedan ner i brunn längre bort

Har ni fler knep för att få bukt på lukten?
 
Jag brukar köra en påse citronsyra i tom maskin på hög temperatur. Även en tvättboll med ca en deciliter ättika brukar kunna funka för att bli av med lukten
 
R Ripley skrev:
Jag brukar köra en påse citronsyra i tom maskin på hög temperatur. Även en tvättboll med ca en deciliter ättika brukar kunna funka för att bli av med lukten
ok, japp läst om både ättika och bikarbonat men om det ligger klägg i slangarna kanske det är svårt för dessa medel att komma åt?

När jag tog ut pulverfacket och körde med klorin + tandborste så kom det en hel del som "gömde sig" och satt fast, även efter jag kört med rengöringstablett och 95 graders tvätt. Det verkar liksom ihärdigt
 
Använder du eco/snabbprogram när du tvättar? Sluta då med det eller gör det endast när direkt efter att du tvättat vanligt program. Vet att det kan ställa till det om tvätten inte når rätt temperatur tillräkligt länge samt att den återanvänder vatten i större grad. Använd bra tvättmedel kör med lite ättika samman med tvätten. Torka tvätten snabbt. Om du hänger upp se till att ha värme och avfuktare/god ventilation. Det är rötmånad vilket också påverkar hur snabbt det surnar. Tror inte på avloppsteorin.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Bebben83 Bebben83 skrev:
Använder du eco/snabbprogram när du tvättar? Sluta då med det eller gör det endast när direkt efter att du tvättat vanligt program. Vet att det kan ställa till det om tvätten inte når rätt temperatur tillräkligt länge samt att den återanvänder vatten i större grad. Använd bra tvättmedel kör med lite ättika samman med tvätten. Torka tvätten snabbt. Om du hänger upp se till att ha värme och avfuktare/god ventilation. Det är rötmånad vilket också påverkar hur snabbt det surnar. Tror inte på avloppsteorin.
Till vanliga kläder är det bomull 40 grader. Till handdukar/underkläder program som är 60 grader. Inget eko-läge. Vet inte vad det är för tvättmedel men något standard. Kör en skvätt sköljmedel.

Har en WOODS avfuktare i tvättstugan i källaren så det är torrt i rummet.
 
P pixellegolas skrev:
Har en Miele Novotronic W 1612. Tvätten luktar surt. Har kört en sån där tvättmaskinsrengöring i kapsel på högsta temp för ett tag sedan. 95 grader.

Nu har jag tagit en tandborste och plockat ur alla lösa delar som pulvertråg, filter osv. Har torkat av gummit vid trumman med klorin. Kört en tvätt med lite klorin. Fortfarande luktar tvätt unket. Kan det vara i slangarna där bak? Isåfall, hur ska egentligen slangarna sitta? Någon har sagt att det kan komma upp lukt från avlopp, så man ska köra en liten S-kurva på slangen så det blir ett vattenlås. Stämmer det? Mitt ser ut som följande schematiska bild

[bild]


Kopplat till ett långt rör som lutra lite och sedan ner i brunn längre bo
Kör du flytande eller pulver
tar du ur silen efter tvätt?
kör du aldrig 90?
 
returen returen skrev:
Kör du flytande eller pulver
tar du ur silen efter tvätt?
kör du aldrig 90?
Fråga två och tre kan jag gissa vad svaret borde vara, men ettan får du gärna hjälpa till med.

Borde man använda pulver eller flytande? Och varför?
 
Hep Hep skrev:
Fråga två och tre kan jag gissa vad svaret borde vara, men ettan får du gärna hjälpa till med.

Borde man använda pulver eller flytande? Och varför?
vilket du vill de ger olika biverkningar
 
Skulle säga att 40 grader används i undantag för verkliga ömtåliga kläder och typ ylle med enzymfri tvättmedel, 60 C normalt för det mesta i bomullsväg och 80-95 vittvätt som behöver tvättas ordentligt.

Så det är nog dina 40-grader C tvättar om det är din normaltvätt som är stor skuld till läget nu då temperaturen är inte på nivå att det bakteriedödar - utan där behöver man minst 50-55 grader C eller i praktiken 60 grader C på maskin där det inte går att ställa steglös temperatur..

Det är också fetter, vax och annat också som med högsta tveksamhet vill tvättas ur fibrerna och emulgera med tvättmedlet vid 40 grader C tvätt...

Sedan har med den ytterligare faktorn som kan gegga igen maskinen - sköljmedel...

Tvättmedel (anjontensider) och sköljmedel (katjontensid) är två saker som inte går ihop och bildar klägg när de ändå möter varandra i sköljningarna efter tvätten när de ankrar i sig varandra med sina laddningar och med tiden fastnar i slangar och innerytor i maskinen som en grå beläggning¹, lite, lite av det var tvätt och så bygger det på lager efter lager - ungefär lika obehaglig historia som kalktvål (smutsranden i badkaret, och det som kladdar ned väggarna och glas i duschcabin eller öppen dusch, speciellt om man använder tvål som tvagningsmedel) och ungefär lika svår att få bort och kräver ofta mekanisk rengöring för att få bort när det väl satt sig på ytorna.

Så första steget är att tvätta vid högre temperatur (60 grader C) för majoriteten av tvättar och sedan skipa sköljmedlet och se om det blir förbättring.


¹ Samma sak i duschen och flitigt användare av hår-konditioner, det märker man när det skall rensas för att det blivit stopp i brunnarna - sätt regeln hemma att den som använder hår-konditioner, får också rensa brunnarna när det blir stopp så att man personligen får ser klägget armerat med hår etc. själv och hur det sitter som en skinn efter insidan av väggarna och slangen...
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
returen returen skrev:
vilket du vill de ger olika biverkningar
Intressant. Hur kan jag muta dig till att utveckla det? Något säger mig att du inte är i målgruppen för ett virtuellt handhjärta.
 
Hep Hep skrev:
Intressant. Hur kan jag muta dig till att utveckla det? Något säger mig att du inte är i målgruppen för ett virtuellt handhjärta.
mutor mottages tacksamt
pulver- innehåller lera som ger avlagringar i maskin
flytande- surnar i pumphuset mellan körningarna
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
returen returen skrev:
mutor mottages tacksamt
pulver- innehåller lera som ger avlagringar i maskin
flytande- surnar i pumphuset mellan körningarna
Inte nödvändigtvis, gissar att du tänker på zeoliter och det finns faktiskt bra OCH billiga pulvertvättmedel som är zeolitfria. ICA Basic använder jag uteslutande och det är snorbilligt, drygt, väldigt milt parfymerat, effektivt OCH zeolitfritt.
 
B Bästerortarn skrev:
Inte nödvändigtvis, gissar att du tänker på zeoliter och det finns faktiskt bra OCH billiga pulvertvättmedel som är zeolitfria. ICA Basic använder jag uteslutande och det är snorbilligt, drygt, väldigt milt parfymerat, effektivt OCH zeolitfritt.
Tja tycker du det så
 
X xxargs skrev:
Skulle säga att 40 grader används i undantag för verkliga ömtåliga kläder och typ ylle med enzymfri tvättmedel, 60 C normalt för det mesta i bomullsväg och 80-95 vittvätt som behöver tvättas ordentligt.

Så det är nog dina 40-grader C tvättar om det är din normaltvätt som är stor skuld till läget nu då temperaturen är inte på nivå att det bakteriedödar - utan där behöver man minst 50-55 grader C eller i praktiken 60 grader C på maskin där det inte går att ställa steglös temperatur.
Jag tvättar likadant och undviker i möjligaste mån "snabbprogram". Så gott som alla textilier av minst hyffsad kvalitet fixar 60 grader. Åtminstonde alla bomullsblandningar. Syntetmaterial som i träningskläder fixar betydligt högre temperaturer än man tror.

Sen har jag fått förklarat för mig av en vitvarureparatör att konsumentmaskiner i princip aldrig når upp i "rätt" temperatur när man tvättar i 60 eller 90 grader utan att 60 och 90 programmen är någon slags simulerad variant. Och i ärlighetens namn så har jag aldrig ens varit i närheten av att bränna mig på spolvattnet från någon tvättmaskin jag haft i hemmet. Vilket jag förstås borde gjort om vattnet varit i närheten av 90 grader.
 
returen returen skrev:
Tja tycker du det så
Ja, det blir tillräckligt rent för mig i.a.f. 😎 Hur det är på fläckar kan jag inte svara på då jag sällan får några fläckar eftersom jag inte har barn.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.