Är i färd med att sätta in luft/vatten och slänga ut fjärrvärmen och har samlat in offerter från lite olika ställen. Har fastnat för två Bosch pumpar som skiljer väldigt mycket i pris men scop, Cop och Pdesign verkar likvärdigt. Har något koll på stora skillnader mellan dessa:

Bosch Compress 3000 8 AWS II luft/vatten värmepump. Varvtalsstyrd med
köldmedierör mellan inne och utedel effekt 8 Kw energiklass A++
Installation av Bosch AWMS inomhusdel med 185 l rostfri varmvattenberedare.
Inomhusgivare medföljer.
Kostnad ink installation 94600

Eller

Bosch Compress CS7000i AW 9 värmepump.
Varvtalsstyrd 1-fas kompressor, med effekt 2-9 Kwenergiklass A++
Installation av Bosch AWM 5-9 inomhusdel med inbyggd 185L rostfri varmvattenberedare.
Inomhusgivare och wifi modul medföljer.
Kostnad ink installation 130500

Blir inte riktigt klok på om det räcker med den billiga.
 
Vilken del av Sverige handlar det om? Förutsättningarna för LVVP varierar stort och olika LVVP har olika prestanda när det blir kallt.

Compress 3000 måste vara en gammal modell de har hittat på lagret någonstans(?) Numera heter de Compress 3400i. Finns det någon särskild anledning till att du vill ha kylmedierör istället för värmevattenrör till utedelen?
 
Södra Småland på gränsen till Skåne. Har dålig koll på det du frågar om då jag enbart uppgivit uppgifter om huset och därefter fått offerter.
 
D Dilato skrev:
[länk]
Har kollat i den listan och skiljer ju lite i cop/scop men inte mycket. Så därav frågan.
 
Preppie Preppie skrev:
Södra Småland på gränsen till Skåne. Har dålig koll på det du frågar om då jag enbart uppgivit uppgifter om huset och därefter fått offerter.
Ok, långt söderut. Då fungerar det utmärkt med luftvattenvärmepump. Spelar ingen direkt roll om det är vatten eller kylmediamodell men vattenmodellerna har lite enklare installation. Fast det är ju ett fördelaktigt pris på den utgående modellen om man accepterar den något sämre prestandan.
 
J Josth skrev:
Ok, långt söderut. Då fungerar det utmärkt med luftvattenvärmepump. Spelar ingen direkt roll om det är vatten eller kylmediamodell men vattenmodellerna har lite enklare installation. Fast det är ju ett fördelaktigt pris på den utgående modellen om man accepterar den något sämre prestandan.
Var lite så jag tänkte. Var så lite det skiljde och om man dessutom kan få bidrag för energieffektivisering av småhus på 30.000 skulle man vara nere på 66.000 för den ”äldre” modellen. Dock osäker vad som gäller om man går från fjärrvärme till luft/vatten
 
En viktig sak att ha koll på när man funderar på att byta från t.ex. fjärrvärme till värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs vid LUT/DUT/DVUT för att hålla ca 20 grader inne. Värmepumpar jobbar inte med lika höga temperaturer som fjärrvärme kan göra och med fjärrvärme har man i princip obegränsat med varmvatten. I dina trakter bör LUT/DUT/DVUT numera ligga på ca -12 till -13 grader ute.
 
Preppie Preppie skrev:
Var lite så jag tänkte. Var så lite det skiljde och om man dessutom kan få bidrag för energieffektivisering av småhus på 30.000 skulle man vara nere på 66.000 för den ”äldre” modellen. Dock osäker vad som gäller om man går från fjärrvärme till luft/vatten
Man får ju bidrag för att ansluta sig till fjärrvärme och då har man ju sedan en energieffektiv anläggning.
Att byta till en annan sådan (värmepump) borde man inte få bidrag för.

EDIT: Man får inte bidrag, se vilkoren i ansökan nedan:
Skärmdump av villkor för att beviljas bidrag, ett krav markerat i gult: "el- eller gasuppvärmt i enlighet med definitionen i 2 § förordningen (2023:402)".
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Man får ju bidrag för att ansluta sig till fjärrvärme och då har man ju sedan en energieffektiv anläggning.
Att byta till en annan sådan (värmepump) borde man inte få bidrag för.

EDIT: Man får inte bidrag, se vilkoren i ansökan nedan:
[bild]
Så tänkte jag också men någon jag fick offert från påstod att det även gällde från fjärrvärme. Med tanke på hur mycket kW jag drar från fjärrvärmen tycker jag man kan diskutera hur energieffektivt det är. Men hursomhelst ska jag ringa länsstyrelsen imorgon och kolla hur det ligger till.
 
@Dilato har rätt i att man inte kan få bidrag då man går från fjärrvärme till luft/vatten
 
Det är glasklart att du inte är berättigad till bidrag.

Småhuset ska vara el- eller gasuppvärmt​


Du kan ansöka om bidrag om ditt hus är eluppvärmt innan du utför åtgärderna. Ditt hus är eluppvärmt om det har ett värmesystem där behovet av värme tillgodoses genom direktverkande el eller ett vattenburet distributionssystem som värms upp av el.
Husets tappvarmvatten ska också värmas upp av el.

Ditt hus är gasuppvärmt om det har ett vattenburet distributionssystem som värms upp av gasförbränning och tappvarmvattnet värms upp av gasförbränning.

Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte.

https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
 
  • Gilla
Preppie
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är glasklart att du inte är berättigad till bidrag.

Småhuset ska vara el- eller gasuppvärmt​


Du kan ansöka om bidrag om ditt hus är eluppvärmt innan du utför åtgärderna. Ditt hus är eluppvärmt om det har ett värmesystem där behovet av värme tillgodoses genom direktverkande el eller ett vattenburet distributionssystem som värms upp av el.
Husets tappvarmvatten ska också värmas upp av el.

Ditt hus är gasuppvärmt om det har ett vattenburet distributionssystem som värms upp av gasförbränning och tappvarmvattnet värms upp av gasförbränning.

Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte.

[länk]
Så tolkar jag absolut det också. Blev förvånad när tjejen som lämnade offert sa att det visst gällde fjärrvärme också. Men vi kan ha missuppfattat varandra. Förstår att Fjärrvärme räknas som energieffektivt men för mig som privatperson skulle det bli stor skillnad om man jämför fjärrv och luft/vatten i kw/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.