Ska bygga ett kallförråd och funderar på den yttre väggen. Taket är cc30 för att klara mig på 45x145 med en spännvidd på 340 cm.

Hur ska jag göra med den yttre väggen?

Jag hoppas kunna regla upp väggen med ståendes reglar cc60 men hammarbandet är en liggande 45x95. Kanske sviktar ner i mitten då?
 
  • Byggnadsritning av ett kallförråd som visar ramen med stående reglar, takkonstruktion samt angivna mått för höjden 2300 mm och längden 5390 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fler frågor :)

Har man yttre takåsen hängandes såhär?

kan man ha det.

Ska ha plåt, ingen råsont
 
  • Ritning av takkonstruktion med fokus på yttre takås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
D Derbyboy skrev:
Jag har fler frågor :)

Har man yttre takåsen hängandes såhär?

kan man ha det.

Ska ha plåt, ingen råsont
Nej, den takåsen fyller ingen funktion annat än att tynga ner glespanel och plåt. Antingen ska den ligga på något eller tas bort.
 
T
D Derbyboy skrev:
Ska bygga ett kallförråd och funderar på den yttre väggen. Taket är cc30 för att klara mig på 45x145 med en spännvidd på 340 cm.

Hur ska jag göra med den yttre väggen?

Jag hoppas kunna regla upp väggen med ståendes reglar cc60 men hammarbandet är en liggande 45x95. Kanske sviktar ner i mitten då?
Föll in en 45x95/120 i överkant av de stående reglarna som stöttar hammarbandet så är det lugnt.
 
T Testarn skrev:
Nej, den takåsen fyller ingen funktion annat än att tynga ner glespanel och plåt. Antingen ska den ligga på något eller tas bort.
Den kanske inte ska kallas takås men den kan ju användas för att fästa vindskivan och den främre plankan som ev. Hängränna ska fästas i.
 
T
Den kanske kan stöttas av hammarbandet om du låter det gå fram dit och om det är stöttat av en infälld regel som jag skrev innan. Den behöver kanske inte vara av lika stor dimension för att spara lite vikt?
 
Blir svårt att få till fasaden snyggt om jag ska låta hammarbandet gå hela vägen ut.

Jag laborerade lite med en klenare dimension och det skulle kunna fungera men om den får vara 145 så döljer den de utstickande takåsarna på långsidan. Tror det är snyggt.
 
T
Då är det frågan om bärläkten är av en dimension som klarar att hålla uppe takåsen och plåten samt snölast...? Skulle kanske kunna peta in lite fler bärläkt de sista facken?
 
Ja de e en bra tanke.

Tänkte bärläkten 34x70 cc 600 (men kan gå ner till cc400 i sista facken). Överhänget är 20 cm ungefär.
 
T
Det är inte mycket till överhäng, det såg längre ut på ritningen. :)

Jag skulle nog bara dubbla läkten de sista två facken, då blir det enklare att sätta läkten och sen slänga dit några emellan. Sen är saken biff!
 
D Derbyboy skrev:
Har man yttre takåsen hängandes såhär?
Jag skulle hoppa över den, eller ersätta den med en 45*45 om du anser det svårt att fästa vindskivan bara i den utstickande läkten.
 
Ja jag vetat fan om det blir bra att fästa en vindskiva i ändträt på bärläkten som är 34x70.

Vet inte om det spelar någon roll att ”hänga” en typ 45x70 för att bättre kunna fästa vindskivan.

Anledningen till att jag ville sätta en 45x145 var att dölja de utstickande takåsarna på långsidan när man tittar på förrådet rakt från sidan.

Dessutom blir det väl enklare och bättre att fästa den långa plankan som ska gå längs långsidan om jag kör med en 45x70.
 
  • Schematiskt ritning av en förrådskonstruktion med vindskivor markerade i gult, visar takåsar och tydligt angivna mått på 5390mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfotsbräda heter det :)
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.