Hej,

Jag ska bygga ett kallförråd för grillen och cyklarna. Tror ni jag kan byta ut takåsarna mot 45x95?

Spännvidd 1825mm (B1)
 
  • Ritning av ett kallförråd med spännviddsmått markerade, innehållande förslag på konstruktionsvirkestvärsnitt för takåsar och mittbalk samt limträstolpar under mittbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.

Mittbalken borde du nog gå upp en storlek på och stolparna kan du nog välja nått billigare tex 2st ihop spikade 45*70
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag kommer köra mittbalken 45x145

Stolparna, blir bara mittstolpar kommer jag köra 45x95. De yttre stolparna komemr vara väggar.
 
Kommer inte stolparna i mitten vara ivägen. Gå upp i dimension på takåsarna och ta bort mitten stödet helt
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Jo antagligen en del men men, jag måste passa in taket under takfoten men över ett fönster så jag har inte så mycket att spela på.
 
Intressant fråga, alltså finns det någon tabell som visar t.ex. vad 45x145 motsvarar om man skulle sätta ihop reglar som inte är lika höga?

Alltså t.ex. säg att 45x145 --> 2 x 45x95 osv.

Försökte göra lite googling men hittade ingenting.

I Amerika verkar de ju göra så i vissa byggen, de sätter ihop flera 2x4/6 istället som vi gör i sverige och gör upp i dimension.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kommer inte stolparna i mitten vara ivägen. Gå upp i dimension på takåsarna och ta bort mitten stödet helt
Jag har tänkt om i enlighet med ditt förslag.
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Intressant fråga, alltså finns det någon tabell som visar t.ex. vad 45x145 motsvarar om man skulle sätta ihop reglar som inte är lika höga?

Alltså t.ex. säg att 45x145 --> 2 x 45x95 osv.

Försökte göra lite googling men hittade ingenting.

I Amerika verkar de ju göra så i vissa byggen, de sätter ihop flera 2x4/6 istället som vi gör i sverige och gör upp i dimension.
T ex
https://www.byggahus.se/forum/threa...x220-vs-70x170-fran-1920.179916/#post-1383615

Eftersom h^2 respektive h^3 så blir det snabbt löjligt antal reglar men ett eller två steg ned funkar. Sen tillkommer nyttjandegrad.

Ibland ör snedströvor och takstolar ingen dum idé
 
Z z_bumbi skrev:
T ex
[länk]

Eftersom h^2 respektive h^3 så blir det snabbt löjligt antal reglar men ett eller två steg ned funkar. Sen tillkommer nyttjandegrad.

Ibland ör snedströvor och takstolar ingen dum idé
Aha sedär, fast det är väl böjmotståndet som blir dimensionerad, och den har h^2. Kul ändå, kanske gör en egen tabell...
 
Det är böjmotståndet man ska jämföra, se nedan. Sen i verkligheten kompliceras allting av en väldans massa faktorer för vad den faktiska lasten blir.
 
  • Exempel 3.4 med text och schema ritning för kontroll av vippning för en limträbalk med detaljerade förklaringar och formler för geometriska egenskaper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z z_bumbi skrev:
T ex
[länk]

Eftersom h^2 respektive h^3 så blir det snabbt löjligt antal reglar men ett eller två steg ned funkar. Sen tillkommer nyttjandegrad.

Ibland ör snedströvor och takstolar ingen dum idé
Här är tabellen --->
Tabell som visar dimensioner och böjmotstånd för träreglar, inklusive dimensioner 45x70 till 45x220 med tillhörande böjmotstånd från 0,04 till 0,36.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempelvis är 2 x 120 nästa lika bra som 170.
Och 2 x 145 kan nästan likställas med en 220.
Dock så blir det ju en väldigt tung och dyr konstruktion om man måste göra på detta viset 😆

Men intressant ändå.

Extremfallt är att 9 st 45x70 är samma som 1 st 45x220 (!)
 
Z z_bumbi skrev:
T ex
[länk]

Eftersom h^2 respektive h^3 så blir det snabbt löjligt antal reglar men ett eller två steg ned funkar. Sen tillkommer nyttjandegrad.

Ibland ör snedströvor och takstolar ingen dum idé
Här är tabellen --->
Visa bilaga 827944

Exempelvis är 2 x 120 nästa lika bra som 170.
Och 2 x 145 kan nästan likställas med en 220.
Dock så blir det ju en väldigt tung och dyr konstruktion om man måste göra på detta viset 😆

Men intressant ändå.

Extremfallt är att 9 st 45x70 är samma som 1 st 45x220 (!)
 
Men spelar det ingen roll hur de sammanfogas, skruvas, limmas eller skrivas och limmas.
 
D Derbyboy skrev:
Men spelar det ingen roll hur de sammanfogas, skruvas, limmas eller skrivas och limmas.
Det gör det säkert, men ingen aning på vilket sätt. Finns säkert en bransch standrad för det också nånstans...
 
T
D Derbyboy skrev:
Men spelar det ingen roll hur de sammanfogas, skruvas, limmas eller skrivas och limmas.
Om du menar att du byter en 45x1xx mot två 45x95 där dina två 95:surprised:r har ett högre sammalnagt böjmotstånd än din 45x1xx? Och det är de två 45x95 som skulle sammanfogas?

Så länge lasten fördelas jämnt på båda reglarna så spelar det ingen roll om de är sammanfogade, men om lasten bara ligger på den ena regeln så kommer det att spela roll. Då måste de sammanfogas för att båda reglarna ska kunna ta upp last.

Jag utgår från att du ska ha råspont som tak och då kommer lasten att fördelas på alla takåsar oavsett hur när de ligger varandra. Du kan ha dem c/c 300 mm eller två bredvid varandra med c/c 600 eller ha varannan takås med 150 och varannan med 450 mm c/c - de kommer att hålla lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.