Jag skulle behöva få lite idéer och åsikter kring en renovering av en ramp i sommarstugan.
Rampen är byggt i tryckimpregnerat och mycket är bytt för ett par år sedan, vissa balkar utbytta. I samband med att jag skaffat en större fyrhjuling så blev det aktuellt att kolla in skicket på rampen då den känns lite ranglig på sina ställen.
En ramp i tryckimpregnerat trä på järnställning, placerad på berg och sluttande mark, omgiven av grönska och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trä-ramp byggd på en brant sluttning med grön vegetation. Rampen har varit föremål för reparationsarbete med tillfälliga stolpar och en nedsliten järnram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rampen är oerhört viktig för oss då det är så vi kommer upp till vårt hus..
Syftet är alltså att stabilisera upp rampen så den klarar av en fyrhjuling på runt 400kg + förare samt släp och last. Så ungefär ett ton vill jag att den ska klara av att bära utan problem.

Som ni kan se på bilderna så är markförhållandet berg och sluttande mark. Det är uppfyllt med stenkross under rampen . Rampen i sin tur är byggd på en järn-ställning som är gjutet ner i stenkrosset på nått vis, men där mycket av betongen gått sönder, den är ju trots allt säkert 30-40 år gammal.
Undersidan av en ramp med en järnställning och trädgårdsplattor på en sluttande mark täckt med stenkross och barr. Flera träbalkar och stolpar ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsig mark med stenkross och viss vegetation under en lutande träramp, uppstöttad av böjda järnbalkar och stöddeligt placerade träpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en ranglig träramp byggd på en lutande yta, med järnbalkar, stöttor på trädgårdsplattor och stenkross som fyllning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan se att järn-stommen böjts på sina ställen också så jag tror att den behöver bytas ut helt. Jag har därför som tillfällig lösning satt dit ett par stolpar på trädgårdsplattor för att stärka upp konstruktionen något..

Hur skulle ni stabilisera upp rampen?
Gjuta nya plintar längs med rampen där och byta ut stålet mot rejäla bärlinor i trä? I princip byta ut hela stål-konstruktionen mot trä?

Hur mycket arbete tror ni det är för en snickare att fixa detta?
 
RoTe
Ska du ha det hålla för ett ton så kanske det är bättre att bygga på riktigt med betong och inte leka med trä?
 
RoTe RoTe skrev:
Ska du ha det hålla för ett ton så kanske det är bättre att bygga på riktigt med betong och inte leka med trä?
Ett ton är väl inte överdrivet mycket? Det är väl minst vad en vanlig altan ska klara av?

Att byta ut trädelen med betong är uteslutet. skulle gå åt sjuka mängder betong o skulle nog inte passa in.
 
Det ör antagligen billigare att riva och bygga nytt.
Du behöver ha en konstruktör som räknar på det. För att ta in anbud från snickare behöver de en ritning att utgå från och ingen seriös snickarr bygger det där utan att någon räknat på det.
Gör du det själv får du avgöra om du kan göra det säkert. Det ör inte svårt men man behöver tänka igenom det hela då det är riktigt farligt om det inte håller.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
RoTe
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Ett ton är väl inte överdrivet mycket? Det är väl minst vad en vanlig altan ska klara av?
Jag tror inte folk brukar köra med fyrhjuling på sina altaner...
 
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Ett ton är väl inte överdrivet mycket? Det är väl minst vad en vanlig altan ska klara av?
Brukar väl dimensioneras efter snölast i normalfallen om man inte skall ha spa eller dylikt stående på den. Snözonerna 1-5,5 ger 1-5,5 kN/m2, dvs 100-550 kg/m2. Vad väger fyrhjulingen?
 
K Kane skrev:
Brukar väl dimensioneras efter snölast i normalfallen om man inte skall ha spa eller dylikt stående på den. Snözonerna 1-5,5 ger 1-5,5 kN/m2, dvs 100-550 kg/m2. Vad väger fyrhjulingen?
Den väger strax under 350kg.
 
Z z_bumbi skrev:
Det ör antagligen billigare att riva och bygga nytt.
Du behöver ha en konstruktör som räknar på det. För att ta in anbud från snickare behöver de en ritning att utgå från och ingen seriös snickarr bygger det där utan att någon räknat på det.
Gör du det själv får du avgöra om du kan göra det säkert. Det ör inte svårt men man behöver tänka igenom det hela då det är riktigt farligt om det inte håller.
Tack för svar! Bara så jag förstår, vad är det som gör detta mer komplicerat än att bygga en vanlig altan? Är det underlaget som försvårar? Själva virkes dimensioner är väl tilltagna, cc avstånd osv. på den existerande rampen.

Min tanke var att gjuta nya plintar längst med ytterkanten på rampen och sätta in kraftiga bärlinor som fästs mot berget.
 
Du kör en fyrhjuling med kärra och last. Välter du och får maskinen över dig så kan du bli skadad för livet eller dö.
Så var säker på vad du gör.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Du kör en fyrhjuling med kärra och last. Välter du och får maskinen över dig så kan du bli skadad för livet eller dö.
Så var säker på vad du gör.
Ja absolut så är det såklart, viktigt att det blir stabilt.
 

Bästa svaret

T
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Tack för svar! Bara så jag förstår, vad är det som gör detta mer komplicerat än att bygga en vanlig altan? Är det underlaget som försvårar? Själva virkes dimensioner är väl tilltagna, cc avstånd osv. på den existerande rampen.

Min tanke var att gjuta nya plintar längst med ytterkanten på rampen och sätta in kraftiga bärlinor som fästs mot berget.
På bilderna som du lagt upp ser det ut att som om träkonstruktionen är både bra dimensioner och i hyggligt skick.
Det borde gå att gjuta nya fundament/plintar bredvid de befintliga stolparna om de du redan har är dåliga och sen sätta nya stolpar och bärande bjälkar mot berget. Om de ska vara trä eller stål beror väl på om du ska göra det själv och vilken kunskap du har att svetsa etc.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
På bilderna som du lagt upp ser det ut att som om träkonstruktionen är både bra dimensioner och i hyggligt skick.
Det borde gå att gjuta nya fundament/plintar bredvid de befintliga stolparna om de du redan har är dåliga och sen sätta nya stolpar och bärande bjälkar mot berget. Om de ska vara trä eller stål beror väl på om du ska göra det själv och vilken kunskap du har att svetsa etc.
Tack för svar. Det är den lösningen vi siktar på. Kommer uppdatera i tråden hur det går ifall någon skulle vara intresserad
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.