Hej!

Jag har satt upp ett kök i ett nybyggt hus med hjälp av en schysst granne. Nu är vid snart färdiga med huset och då väntas såklart slutbesiktningen. Vi ska ta in rörmokaren snart för att göra färdigt under diskhon och sätta in blandare m.m. Men nu börjar jag fundera på om förarbetet vi gjort duger för att kommunen ska låta oss flytta in.
Vi var nämligen inte duktiga och har inte gjort enl. säker vatten trots att vi fick med grejorna som behövs från köksleverantören. Min kära granne tyckte det var överkurs med alla dessa tätningar och jag lät mig övertygas. Men efter att ha sett bilder här på forumet hur det ska se ut så börjar jag ångra det valet..

Det ser ut såhär i nuläget:
Under diskbänken pågår installation med avlopp och vattenledningar, med hål for diskmaskinsslangar på sidan av stomme istället för botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ej borrat ännu för avloppet (det hamnade lite för lågt ut från väggen och därför måste vi använda en flexibel slang för att det ska gå att stänga lådan). Minns inte varför vi tog hål för diskmaskinsslangar och elkabel i sidan istället för i botten.

Frågan nu är om jag kan åtgärda det här så det blir bra nog för att kommunen inte ska ha synpunkter vid slutbesiktningen.

Kan slangarna till diskmaskinen vara kvar i sidan av stommen eller behöver jag göra nytt hål och täppa igen det som är där nu?

Funderade på om jag skulle fylla igen hålet där varm. och kallvattenslangarna kommer upp med en passbit som jag borrar två hål i som jag sen kan trä slangarna igenom, alltså såhär:

Köksskåpsgavel med två hål borrade för diskmaskinsslangar och elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För det lär väl inte finnas någon färdig lösning för att täta två slangar som kommer upp ur samma hål så som det ser ut idag?

Skulle väldigt gärna få lite råd om hur jag ska tänka och gå tillväga.
Fick med en plastmatta att tejpa fast i botten samt det här paketet från tollco:
Paket från Tollco med tätningsset för vatteninstallationer, inklusive tätningar med rörstosar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänliga hälsningar
David
 
Tror inte det finns några krav från kommunen om att köket SKA vara gjort enligt säkert vatten, så du kan nog vara lugn..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Håller med Violina däremot kan ju försäkringsbolaget ogilla att det inte är gjort enligt Säker vatten om det blir en vattenskada och då minska eller helt ta bort ersättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.