Det som föregående skrivare skrev borde fungera..
Men vad som borde vara ännu enklare borde vara att strax utanför golvbrunnen borra ett litet hål för att se hur tjockt det är.
Är det mer än golvets tjocklek så borde det ju sitta en kortling där.
 
Det enklaste är nog att byta brunn och montera en Jafo istället för purus. Sen använder du Jafos Lyftupp 12 som du sätter på spånet. Ingen regling behövs under golvspånet om det är cc60 mellan bjälkarna. Kan ju iofs bli lite problem med att få dit den nya brunnen... :)
 
Tack för uppslagen!
Jag skall upp i helgen och träffa honom som ägt stugan, skall då försöka få reda på lite mer om hur det är byggt!
 
Jeppeknaster; Är det inte så att golvbrunnen eller luftupp 12 måste fästas i bjälklaget ändå? Jag tror det har diskuterats här inne förr och då var slutsatsen det och i reglerna står det:

Golvbrunn skall vara typgodkänd enligt aktuell standard* och vara fast monterad i golvbjälklaget så att inbördes rörelser inte kan uppstå mellan avlopp, underlag, tätskikt och golvbeläggning.

Spånplattan är inte fast monterad i golvbjälklaget eller??? Fast en annan är ju glad amatör...
 
Bra fråga. Vet att bla. ACME pratat med Jafo och att de hävdat att förstärkningar av bjälklaget inte behövdes vid brunnen. Sen om det strider mot några regler har jag ingen aning om. Vore väl konstigt om inte Jafo hade koll.
http://forum.byggahus.se/badrum/77473-far-man-spackla-pa-monteringsplatta.html
Det är ju tom du som startat tråden:)

http://www.jafo.eu/pdf/montering.pdf

I det dokumentet verkar det dock vara så att det SKA vara kortlat under Lyftupp-ramen... Så då hade jag nog fel. Tur som fan eftersom jag faktiskt idag har kopplat ihop avloppet och brunnen men ej hunnit montera skivorna så nu blir det till att kortla.
 
Var just och mätte litegrann. Skruvarna som följer med till lyftuppramen är bara ca 28-30mm långa vilket innebär att de inte ens når genom 22mm spån och 12mm platta till bjälklaget. Så då kan det ju inte vara så att man ska behöva kortla. Antagligen räknar man det skruvlimmade golvspånet som en del av bjälklaget. Ska maila Jafo och fråga.
 
Är det inte på grund av att man försvagar kontruktionen genom att ta hål för golvbrunnen som kortlingen behövs.
Jag har inget som belägger mina teorier förutom det faktum att när man tar hål i något så blir det svagare.
 
Nu har jag snackat med Jafo och man behöver inte kortla när man använder Lyftupp 12, inte ens när man har cc60 mellan bjälkarna. Dock skulle jag inte chansa utan iaf. kortla två sidor vid cc60. Har man cc 30 så är det lugnt. Lyftuppramen ska bara skruvas i spånskivan och inte i bjälklaget.
 
K
Enligt deras monteringsanvisningden ska den alltid monteras i bjälklaget. Konstigt vore annars.
 
ktm250 skrev:
Enligt deras monteringsanvisningden ska den alltid monteras i bjälklaget. Konstigt vore annars.
Jo, jag vet att det står så i monteringsanvisningen men jag har pratat med två av deras säljare och båda säger samma sak. Den ska monteras i spånskivan och behöver inte fästas i bjälklaget. Som jag skrev ovan så är de medföljande skruvarna bara ca 28mm så om tanken hade varit att den skulle sitta i bjälklaget så hade de antagligen varit minst 50mm.
Undrar vad försäkringsbolagen skulle säga?
 
Om det är så, se till att få det skriftligt iaf så du har något att komma med om det skulle bli några bekymmer i framtiden.
 
Nu har jag mailat Jafo och av VD:n fått beskedet att det ALLTID ska kortlas under brunnen. Huruvida man måste fästa Lyftupp12 i bjälklaget framgick inte men jag har bett om svar på den frågan också. Eftersom deras monteringsanvisning på flera punkter inte stämmer med vad de meddelat via mail eller på telefon så har de lovat att se över sin monteringsanvisning och även informera sina säljare om vad som gäller. Ska lägga denna info i en särskild tråd när jag fått svar på min andra fråga.
 
Jag har lagt nya golvbjälkar. Dessa har jag lagt 80 under tilltänkt sluthöjd. Klinker överst. Jag tänker kortla trots att jag har cc 300. Ovanpå golvspånet tänkte jag skruva den ställbara Jafo förhöjningssatsen. Då jag ska ha värmegolv ställer jag ringen på 15 mm, skruvar fast brunnen ovanpå. Sedan armering, värmeslingor, spackling med fall, 15 mm vid brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.