Hej, ska eventuellt flytta in i lägenhet med endast 1-fas elanslutning. Huvudsäkringen är 25A (1-fas), och i elcentralen sitter det en 20A säkring till spisen. Kommer jag att kunna koppla in denna spis, Electrolux LKI561400X? länk: https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki561400x/
Det står i bruksanvisningen på hemsidan att den skall kopplas på 230V 3x16A. Min fråga är väl egentligen om någon här vet om den går att koppla om med byglarna till 1-fas. Jag är medveten om att jag kommer få sämre effekt (4,6KW) med 1x20A istället för 11KW på 3-fas, och det är OK. Jag vet också att arbetet i så fall skall utföras av behörig el-installatör. Frågan gäller om det går att ha spisen över huvud taget?
 
Vi har hittills inte sett en 230 V-spis som inte kan kopplas in på enfas. Det är vad Europa använder så jag tror inte Electrolux har missat det, speciellt som det inte är Svenskt längre.

Men du ska egentligen ringa Electrolux och klaga över att de inte beskriver inkopplingsalternativen på hemsidan och/eller bruksanvisningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi har hittills inte sett en 230 V-spis som inte kan kopplas in på enfas. Det är vad Europa använder så jag tror inte Electrolux har missat det, speciellt som det inte är Svenskt längre.

Men du ska egentligen ringa Electrolux och klaga över att de inte beskriver inkopplingsalternativen på hemsidan och/eller bruksanvisningen.
Tack för svar, jag har ringt och fick svaret att dom inte får uttala sig om elanslutningnen, blev hänvisad att kolla med behörig elinstallatör. Och såklart skall arbetet utföras av behörig person, men jag vill ju gärna veta om det går innan jag köper spisen...
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Lanzzelot Lanzzelot skrev:
Tack för svar, jag har ringt och fick svaret att dom inte får uttala sig om elanslutningnen, blev hänvisad att kolla med behörig elinstallatör. Och såklart skall arbetet utföras av behörig person, men jag vill ju gärna veta om det går innan jag köper spisen...
Så de tycker att elinstallatörerna skall ha koll på alla spisars möjliga anslutningar när man håller på och letar lämplig spis efter sina förutsättningar? Idiotiskt.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
På s47 i bruksen står det att vid enfas inkoppling skall 10mm2 ledare användas.
Så Elux räknar med att det ska gå att ansluta enfasigt.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
På s47 i bruksen står det att vid enfas inkoppling skall 10mm2 ledare användas.
Så Elux räknar med att det ska gå att ansluta enfasigt.

/Höghus
Bra koll där Höghus, det missade jag, tack! Men kan aldrig tänka mig att det är framdraget 10mm2 kabel. Det måste ju avses för att få ut full effekt. med 20A och sannolikt 4 eller 6 mm2 får jag nog nöja mig med 4,6 KW...
 
Lanzzelot Lanzzelot skrev:
Tack för svar, jag har ringt och fick svaret att dom inte får uttala sig om elanslutningnen, blev hänvisad att kolla med behörig elinstallatör. Och såklart skall arbetet utföras av behörig person, men jag vill ju gärna veta om det går innan jag köper spisen...
Ring dem igen och skäll på dem för dessa dumheter. Det är inte förbjudet på något sätt att informera om vilka inkopplingsalternativ spisen stöder. Försök få dem att förstå att detta är en uppgift som behövs innan man köper en spis, dvs innan man eventuellt kontaktar en elfirma för inkoppling.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Lanzzelot Lanzzelot skrev:
Bra koll där Höghus, det missade jag, tack! Men kan aldrig tänka mig att det är framdraget 10mm2 kabel. Det måste ju avses för att få ut full effekt. med 20A och sannolikt 4 eller 6 mm2 får jag nog nöja mig med 4,6 KW...
Ja, det är säkert om man skall plocka ut full effekt man behöver 10mm2.
Vad jag kan se har inte spisen någon programmeringsmöjlighet för att begränsa effektuttaget. Du behöver alltså själv hålla koll för att inte skjuta säkringen.

/Höghus
 
  • Gilla
Lanzzelot
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
På s47 i bruksen står det att vid enfas inkoppling skall 10mm2 ledare användas.
Så Elux räknar med att det ska gå att ansluta enfasigt.

/Höghus
Men inget om behov av A.
 
K Kane skrev:
Men inget om behov av A.
Indirekt ser man det, effektbehovet anges till 9,9kW.
TS fråga var om spisen öht fungerar enfasigt, vilket den ser ut att göra.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Ja, det är säkert om man skall plocka ut full effekt man behöver 10mm2.
Vad jag kan se har inte spisen någon programmeringsmöjlighet för att begränsa effektuttaget. Du behöver alltså själv hålla koll för att inte skjuta säkringen.

/Höghus
Hmm, det är ju sämre. Himla drygt att behöva hålla koll på det själv, känns som man kommer missa det ofta, nu är det förvisso snabbsäkringar i elcentralen, men den blir ju också utsliten om den går flera gånger. Finns det separata effektbegränsare man kan koppla in?
 
Höghus Höghus skrev:
Indirekt ser man det, effektbehovet anges till 9,9kW.
TS fråga var om spisen öht fungerar enfasigt, vilket den ser ut att göra.
Absolut. Men om man anger A för trefasanslutning skulle det vara snyggt att göra det för enfas också så kunden förstår om den är lämplig efter sina förutsättningar.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Lanzzelot Lanzzelot skrev:
Hmm, det är ju sämre. Himla drygt att behöva hålla koll på det själv, känns som man kommer missa det ofta, nu är det förvisso snabbsäkringar i elcentralen, men den blir ju också utsliten om den går flera gånger. Finns det separata effektbegränsare man kan koppla in?
Ingen koll på effektbegränsare.
Jag hade nog undersökt att i stället köpa separat häll och ugn och dra fram en 10A matning till ugnen från ett befintligt uttag i köket. Leta ugn på <= 2,3kW, koppla hällen på 20A spismatningen och en ugn på 10A-uttaget med Schuko alltså.

/Höghus
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Ingen koll på effektbegränsare.
Jag hade nog undersökt att i stället köpa separat häll och ugn och dra fram en 10A matning till ugnen från ett befintligt uttag i köket. Leta ugn på <= 2,3kW, koppla hällen på 20A spismatningen och en ugn på 10A-uttaget med Schuko alltså.

/Höghus
Har absolut övervägt det också. Men vill helst endast ha 50cm bredd (litet kök) och det finns typ inte. Häll finns ju smalare, men inte ugn. Plus att det är en fin gammal diskbänk som jag vill behålla som slutar kant i kant med spisen, tror inte det blir bra med bänkskiva med häll som slutar bara nån centimeter från kanten på bänkskivan.
Men det har löst sig på annat sätt nu. 😀 Chattade igen med supporten på Electrolux och nu fick jag svar att det går att koppla in spisen på enfas. 25A dock, men det får lösa sig. Fick också veta att spisen har avkänning för effekten och begränsar själv effektuttaget när den är inkopplad på 1-fas.
 
Har fått svar från ÅF nu att det går att köra på 1-fas. Tack för all input. Ni är Guld!
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.