E elmont skrev:
äldre jordkablar från slutet av 40talet början av 50talet
Antagligen var det dock papper/oljekablar som är omskriven odödliga. Men extruderade kablar (PVC och XLPE) har andra åldringsmekanismer.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Mitt inlägg handlar enbart om plastisolerade kablar och då PVC, PEX började väl att komma ca 30 år senare.
I mitten av förra seklet var användningen olje/papperskablar i lågspänningsnäten stadd på stark tillbakagång men det är en annan historia.
Ps
Det som kan hända är att mjukgörarna dunstar och med tiden göra kabeln styvare, men ligger den fast förlagd spelar det ju ingen roll.
 
  • Gilla
mattie_river och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett modigt påstående!
Inom högspänningsvärlden anser man väl att en plastkabels livslängd är begränsad, tillverkare anger 25-40 år, allt efter kundens spec.
de tidigare XLPE-plastisolerade markkablar small till höre och vänster för man hade ingen kontroll på fuktpåverkan.
En faktor som Mikael_L s lista glömmer är drift- eller överspänning. Vi brukar säga att 10% mer spänning halverar livslängden, allt annat lika. Så övergången från 220 V till 230 V borde redan ha ätit upp en del av den ursprungliga livslängden.
Men mitt räd är också: låt den ligga tills den smäller, eller ring elektrikern dagen innan, så slipper du oplanerat avbrott. Det är så kraftbolagen gör.
Både vad Mikael och elmont skriver är inte direkt modigt när det gäller plastjordkablar 1 kV och från tiden de introducerades (ca: 60 år) och framåt. Utan felaktiga yttre faktorer i miljö, överlast bortom rim och reson eller mekaniska skador är de i praktiken "odödliga".

Dina tidiga PEX-isolerade mellanspännimgskablar med tex typisk water treeing osv är en annan sak.
 
  • Gilla
mattie_river och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Både vad Mikael och elmont skriver är inte direkt modigt när det gäller plastjordkablar 1 kV och från tiden de introducerades (ca: 60 år) och framåt. Utan felaktiga yttre faktorer i miljö, överlast bortom rim och reson eller mekaniska skador är de i praktiken "odödliga".

Dina tidiga PEX-isolerade mellanspännimgskablar med tex typisk water treeing osv är en annan sak.
Kan vara. Jag har aldrig sysslat med sånt vi kallar för batterispänning ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
mattie_river och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, det är nog steget upp till högspänning som ändrar förutsättningarna en hel del. ;)

Men jag har ju även kunnat se hur "våra" kablar som vi kattskinnselektriker håller på med, kan snabbt degraderas.
Ett bra exempel i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabel-i-mark-fel-och-felsoekning.521557/

Där en kabel som inte alls var lastgammal hade enorma skador av ärg och korrosion, och på flera ställen.
Och det skulle verkligen vara intressant att veta vad orsaken var.
Själv gissar jag mest på att kabelhöljet skadades vid utläggningen.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, det är nog steget upp till högspänning som ändrar förutsättningarna en hel del. ;)

Men jag har ju även kunnat se hur "våra" kablar som vi kattskinnselektriker håller på med, kan snabbt degraderas.
Ett bra exempel i denna tråd
[länk]

Där en kabel som inte alls var lastgammal hade enorma skador av ärg och korrosion, och på flera ställen.
Och det skulle verkligen vara intressant att veta vad orsaken var.
Själv gissar jag mest på att kabelhöljet skadades vid utläggningen.
Och eller vassa stenar i marken som med hjälp av tjäle punkterade ytterhöljet. En stor orsak till att man bör använda kabelrör i marken. Speciellt då den g:a metoden med en skyddsfyllning av sand numer är sällsynt.
 
  • Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, det är nog steget upp till högspänning som ändrar förutsättningarna en hel del. ;)

Men jag har ju även kunnat se hur "våra" kablar som vi kattskinnselektriker håller på med, kan snabbt degraderas.
Ett bra exempel i denna tråd
[länk]

Där en kabel som inte alls var lastgammal hade enorma skador av ärg och korrosion, och på flera ställen.
Och det skulle verkligen vara intressant att veta vad orsaken var.
Själv gissar jag mest på att kabelhöljet skadades vid utläggningen.
Ja, när manteln och isoleringen har sprickor/skador och vatten kan tränga in så kan det orsaka omfattande skador. Därför lägger man in längsvattentätning i MS och HS-kablar för att förhindra att vatten kryper längre sträckor längs ledaren som måste bytas.
Det händer troligtvis på alla spänningsnivåer, t o m min klipparkabel frättes sönder. Men den var felkonstruerad.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, det är nog steget upp till högspänning som ändrar förutsättningarna en hel del. ;)

Men jag har ju även kunnat se hur "våra" kablar som vi kattskinnselektriker håller på med, kan snabbt degraderas.
Ett bra exempel i denna tråd
[länk]

Där en kabel som inte alls var lastgammal hade enorma skador av ärg och korrosion, och på flera ställen.
Och det skulle verkligen vara intressant att veta vad orsaken var.
Själv gissar jag mest på att kabelhöljet skadades vid utläggningen.
Orsak 1A där är som sagt yttre påverkan skador från sten osv. Men olika typer PVC spelar också in och tex ASEA-kabel hade vsrianter 70-80 talet där vattengenomsläppligheten var högre. Skador kom då utefter längre sträckor om den låg blött till i marken även utan mantelfel. Utan motspiral är det lätt hänt att man nästan får helt avbrott i skärmen.

Sorten är lätt att känna igen redan på mantelns färg lite mer åt det svart-gråa hållet och inte blank. Går man vidate och kollar snittytorna vid skalning syns också att den är lite åt det porösa hållet och inte så förtätad som vanligt i sammanhanget.

Dessa kablar är ungefär samtida med då utfyllnad i typ EKK, EKLK flöt med tiden pga blandningen klorparaffiner och polyolefiner. Så kemisterna labbade kanske lite extra som så vanligt på 60-70-talen.
 
  • Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.