Hej

Jag skulle vilja varna er som funderar på att bygga hus med xn villan. Det är tyvärr ett oseriöst företag som inte har en aning om vilka deras skyldigheter är när det uppstår problem. Detta speglar väl vad andra sagt i detta forum. Så länge entreprenaden flyter på fungerar allt väl. När det uppstår problem är företaget fullkomligt likgiltiga inför dig som konsument.

Vi är nu inne på efterbesiktning 5 och företaget ignorerar bara vad besiktningsmannen säger. Huset skulle stå färdigt i september 2021……

Xn villan och kyhletorps bygg (XXXXXX) har konsekvent skyllt på varandra genom hela processen. Eftersom xn villan rekommenderade ovan nämnda företag, men underlätta att informera om att han nyligen gått i konkurs, förväntade vi oss att dessa parter skulle kunna samarbeta väl. Undvik till varje pris XXXXXX, det är ett gott råd.

Xn villan saluför sig som lågenergi hus, vi kallar dem ironiskt för högenergi hus.

Vet ej om besiktningsprotokoll är offentliga i så fall är det enkelt för envar att verifiera ovanstående.

Som konsument är du väldigt oskyddad och det som återstår för oss är en dyr process om vi vill få det vi betalt för.

Så om ni överväger att bygga med xn villan, fundera ett varv till. Det finns andra företag därute.
 
Redigerat av moderator:
Det vore bra med lite mer detaljer om vad som är fel. En besiktningsanmärkning kan ju vara vad som helst från ett synligt penseldrag, till att huset rasar ihop.
 
Detta kan också vara en konkurrent som skriver, vi behöver kött på benen TS!
Kan du posta t.ex. ett besiktningsprotokoll, du kan ju maska adress och sånt?
Det är viktigt och bra att du delar med dig TS men det blir bättre med mer detaljer ☺️
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Härligt att ni är skeptiska. Är ingen konkurrent utan en verklig privatperson i en helt annan bransch. Eftersom det är mitt riktiga namn räcker det med en Googling för att verifiera det.

Eftersom vi fortfarande jobbar på att få dessa fel lösta kommer jag inte att lägga upp detaljer just nu. Behöver vi ta detta till domstol kan det vara obetänksamt.

Om ni överväger xn villan eller kyhlestorp bygg, hör er för. Tänk efter. Beslutet är var och ens. Utifrån våra erfarenheter finner vi det dock oansvarigt att inte varna andra konsumenter.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
P
L Linda Wiik1 skrev:
Härligt att ni är skeptiska. Är ingen konkurrent utan en verklig privatperson i en helt annan bransch. Eftersom det är mitt riktiga namn räcker det med en Googling för att verifiera det.

Eftersom vi fortfarande jobbar på att få dessa fel lösta kommer jag inte att lägga upp detaljer just nu. Behöver vi ta detta till domstol kan det vara obetänksamt.

Om ni överväger xn villan eller kyhlestorp bygg, hör er för. Tänk efter. Beslutet är var och ens. Utifrån våra erfarenheter finner vi det dock oansvarigt att inte varna andra konsumenter.
Det är nog inget ovanligt att husföretag fullkomligt struntar hur många besiktningar eller vad det kan tänkas stå i besiktningsutlåtandet. Jag har byggt med ett annat husföretag och har gjort besiktningar efter själva slutbesiktning för närmare 20 000 kr. Tyvärr lämnas de stora felen utan åtgärd och det är först i domstol som besiktningsutlåtandet kommer till nytta. Processen till domstolen är lång, det ska göras besiktningar, husleverantör ska ha rätt till att åtgärda fel inom rimlig tid efter att man fått ta del av besiktningsutlåtandet osv. Åtgärdas inte fel inom skälig tid måste du som konsument dra det vidare, samla in offerter, eventuellt skaffa ett eget ombud, ligga ute med pengar från tidigare besiktningar, juristkostnader, förlorad arbetsinkomst osv.

Allt detta vet såklart husleverantören om och det är förmodligen därför det lönar sig för ett husföretag att ljuga för kunden och vägra(eller hitta på orimliga förutsättningar) att åtgärda fel. Dessutom är det dyrt som det är att bygga hus och det är inte alla som har kapital, tiden eller kunskapen till att driva en sådan process till domstol.

Att höra av sig till ARN är nog helt bortkastat när det blir för omfattade och stora fel, tyvärr. Testa att söka upp ditt husföretag där. I början på vår husresa hade väldigt höga tankar om det husföretag jag valde. Nu när det blivit som det blivit tittade jag upp företaget hos ARN och då förstår jag att inte varit ensam om att blivit behandlad som jag blivit. Något jag blev lite förvånad över var att jag faktiskt behövde ta kontakt med ARN för att få allt material. Trodde att det var till att söka upp på hemsidan, men icke.

Hoppas det löser sig för dig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.