Jag köpte för några år sedan en näringsfastighet som innehöll butik i botten och lägenhet på ovanvåningen.
Butiken var nedlagd sedan flera år tillbaka och jag flyttar in där och började renovera övervåningen för att sedan hyra ut.
Nu har jag blivit anmäld, av en elak grannen, att fastigheter inte används som butik utan jag skulle bo där och då börjar Byggnadsnämnden rota i om jag ska få sanktionsavgifter för att jag bor där nere.
Om jag på nytt skulle starta butik då skulle det i värsta fall kunna bli så att jag först får sanktionsavgifter för att flyttat in i butiken och sen får nytt krav på mig att söka bygglov för att starta butik igen.
Vad gör jag för att ta mig ur den situationen snälla!
 
  • Älska
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
P Pelleswedberg skrev:
Jag köpte för några år sedan en näringsfastighet som innehöll butik i botten och lägenhet på ovanvåningen.
Butiken var nedlagd sedan flera år tillbaka och jag flyttar in där och började renovera övervåningen för att sedan hyra ut.
Nu har jag blivit anmäld, av en elak grannen, att fastigheter inte används som butik utan jag skulle bo där och då börjar Byggnadsnämnden rota i om jag ska få sanktionsavgifter för att jag bor där nere.
Om jag på nytt skulle starta butik då skulle det i värsta fall kunna bli så att jag först får sanktionsavgifter för att flyttat in i butiken och sen får nytt krav på mig att söka bygglov för att starta butik igen.
Vad gör jag för att ta mig ur den situationen snälla!
Du flyttar ut först, så att du inte får någon sanktionsavgift. Detta ska du göra så snabbt som möjligt innan kommunen hinner fatta beslut om sanktionen.

Sedan får du söka bygglov för ändrad användning från butik till bostad, om det går enligt Detaljplanen.
 
  • Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
Som sagt om du vidtar rättelse innan det fattas beslut om sanktion så skall du inte behöva betala. Och det är väl bra om du tydligt meddelar att du har vidtagit rättelse, så att frågan aldrig behöver komma upp till beslut. Sedan kan du som sagt söka bygglov för att använda lokalen som bostad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Om lägenheten du renoverar är godkänd för boende så är det naturligtvis där du bor och butiken används just nu som lagerlokal
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Är det verkligen ett problem i praktiken.


Finns hur många skalföretag och sen en lapp på dörren

Endast bokade möte.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Tänk på att om du skickar in bygglov för ändrad användning till bostad. Så behöver du bland annat ta fram brandskyddsbeskrivning av en konsult. Dagens krav mot brand och ventilation ska uppfyllas.
Så det är oftast ett större projekt än vad man kunde tro från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du har ju bevisligen flyttat in i en butikslokal och inte en bostad.
Flytta ut direkt så slipper du förhoppningsvis sanktionsavgift.
Det kan vara svårt att känna till alla regler men äger man en näringsfastighet förväntas man kunna regelsystemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med ovanstånde skribenter. Flytta ut redan denna vecka från butikslokalen och emaila byggnadsnämnden att du inte använder butikslokalen som bostad. Frågan är sen löst.

Om du efter detta söker bygglov för att ändra användningen från butikslokal till bostad så kommer det krävas teknisk anpassning av byggnaden till dagens standard för bostäder. Levererar du inte där får du inte bygglov för den ändrade användningen. Så beroende på de tekniska förutsättningarna så kan detta vara mer eller mindre omfattande arbeten. Och i grunden måste ju som redan har skrivits detaljplanen tillåta att ytan tas i bruk som bostad.

Om mer än fem år har passerat sen du tog butiken i bruk så kan du inte påföras en byggsanktionsavgift. D v s du kan inte få "böter" för överträdelsen. Men kommunens byggnadsnämnd kan förelägga dig att flytta ut (rätta), alltså sluta använda butikslokalen som bostad. Om mer än tio år har passerat så kan inte byggnadsnämndens förelägga dig det, din överträdelse avseende ändrad användning tolereras då av samhället. Dock kan byggnadsnämnden förelägga dig att vidta tekniska åtgärder inom ramen för sin tillsyn i PBL precis som de kan med vilket hus som helst. Om tillsynen vill sätta lampan på just dig nu när du har blivit föremål för tillsyn så har de alltså det valet även om själva ändrade användningen av byggnaden skulle vara preskriberad efter tio år.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 17 till
  • Laddar…
Får en inte bo var som helst i sin egen ägda fastighet? Att själv välja en lägre standard i sin egen fastighet (bo i garaget var det många tonåringar som gjorde på 1980-talet) att bo i… vem blir störd av detta? Och vad är det för dryg granne som anmäler? Sånt trams!
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Får en inte bo var som helst i sin egen ägda fastighet?
I Sverige? Nej det vore för enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
rosell och 12 till
  • Laddar…
Möblera butiken som Ikea, dvs du har boendemiljö i butiken. Sätt prislappar på dina möbler och säg at de är till salu.
 
  • Haha
  • Gilla
Geef och 11 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Får en inte bo var som helst i sin egen ägda fastighet? Att själv välja en lägre standard i sin egen fastighet (bo i garaget var det många tonåringar som gjorde på 1980-talet) att bo i… vem blir störd av detta? Och vad är det för dryg granne som anmäler? Sånt trams!
Ett garage som hör till ett enbostadshus används för bostadsändamål, till skillnad från en butik, så det går inte att jämföra på det sättet.
Allt handlar inte heller om vad som stör andra. I samhällsplaneringen planerar man för att olika typer av service och verksamheter behövs och är lämpliga på olika platser. Exempelvis behöver det finnas utrymme för butiker på vissa platser, och de kanske inte heller lämpar sig för boende. Olika verksamheter, inklusive boende, har olika krav för att de ska vara användbara och lämpliga med hänsyn till exempelvis brand, ventilation, möjlighet till parkering, tillgång till samhällsservice, osv. Därav är man inte fri att utan vidare ändra hur man använder sina byggnader.
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.