hej !
då har man blivit tvungen att snart byta värme källa i huset, ett ädre hus byggt 1938 ca 110 kvm.

min svärmor har bytt till en luft/vatten källa CTC, som verkade intressant ett tag, men nu läste jag här på forumet om jordvärme att man kan få ner kostnader rejält om man gör vissa grejer själv, som tex gräver ner röret/slängen själv , o.s.v.
finns det någon där ute som gjort detta ?? och i så fall kan ge mig lite tips....
 
jag har inte gjort deta, men vist kan du göra det slälv. slangen slanen ska läggas så vågrätt du kan, eller så att luften kan följa med flödet upp imot huset/värmepumpen
 
Grävde jordvärme i samband med vårt bygge för två år sedan. Anlitade en grävmaskin och gick och rullade ut slangen i diket samtidigt som han fyllde igen successivt. Gick otroligt bra och här finns det definitivt pengar att spara.

Dock hade vi ingen befintlig gräsmatta att ta hänsyn till. Det är svårt att anlägga jordvärme i efterhand utan att sabba gräsmattan. Allt beror på hur marken är. Om det är mest matjord räcker det med ett smalt dike att lägga slangen i. Om du som oss har mycket sten är den strategin hopplös. Vi fick gräva en meter brett dike och lägga tur-och-retur i samma. Det kräver i princip en nyanläggning av gräsmattan. Är det stenigt måste du dessutom skyddsfylla slangen så att inte någon sten trycker hål på den. Slangen bör ligga på ca 1 meters djup och slangarna inte närmare än 1 meter från varann. Hur lång slang som krävs varierar från pump till pump, men oftast 400-500 meter.
 
jo här är det matjord som är det mesta av trädgården...

om man ska se till utrusning som man ska köpa, så är det slang, samt en pump exempelvis NIBE, CTC, IVT o.s.v. ca pris för pumpen 50 000:- är det detta i stort som behövs ? detta kanske inte är något bra exempel, visst behövs det kopplingar, köld medium m.m.
men om man jämnför med luft/vatten system så kan det ju bli samma peng, för till denna behövs ju "fläkten" utanför, som kostar endel att innhandla...
så om man kan tex gräva ner slangen själv och lite små saker så borde det väll nästan vara billigare med jord värme än med luft/vatten... eller har jag fel ????
 
En jordvärmepump är dyrare än en vanlig frånluftsvärmepump, även om du inte räknar med slingorna. Så billigare kommer det inte att bli, utan jag gissar att det blir minst 30 000 kr dyrare. Vinsten ligger i den högre effekten, dvs den lägre energiförbrukningen. Den extra kostnaden ska då ställas mot denna besparing.
 
Frånluftsvärmepump ska inte blandas ihopp med luft/vattenvärmepump. Något som helatiden görs

frånluftsvärmepumpen koster 20-35 000:- + ventilations anläggning 30- 50 000:-
årscop 1,5 cop
 
ja delarna får en jordvärme anläggning är värmepump 40-50 000:- & slang 3-4000:- Samt lite rör o kopplingar för några tusen
delar för luft vatten värmepmp är 40-50 000:- för pumpen & 20-40 000:- för elpannan Samt lite rör o kopplingar för några tusen (mer rör o kopplingar än på markvärme!)

gör man arbetet själv, så är jordvärme billigare.
årscop för markvärme 3,5 cop
årscop för luftvatten 2,8-3 cop
 
tackar CarMan, det var just detta jag ville se, eller tänkte mig, att det kan bli billigare, man slipper ju köpa elpannan,

men jag förstår inte varför rör firmor tar ca 120 000:- för jordvärme mot ca 85000:- för luft vatten, är det grävningen som gör att priserna trissas upp ?? personligen tycker jag ju att det borde hamna på samma peng om man nu köper allt från firman, då elpannan kanske kan jämnföras mot grävjobbet....???
 
rörfirman gräver inte själv. & dom lägger säkert på lite på priset dom hyr in grävkillen för (då dom som antrepenör står för alla garantier) sen så kostar grävaren framörning samt grävningen/ återställning. (men vist okras det en del, folk betalar ju, oavsett hr dyrt det är. vanlga rör firmor har heller inte lika bra rabatt på värmepumpar om dom inte är så stor firma. du kan enkelt själv köpa värmepumpe hoss energikompaniet eller liknande för billigare penning, än vad dom ger, tillomed billigare än rinkabyrör!

jag instalerade bergv ärme, som normalt är dyrare än jordvärme. detta instalerade jag 2004. jag lät en borrfirma borra 180m & lägga /fylla slangen, samt grävning til huset & håltagning i huset. sen köpte jag värmepumpen själv & instalera allt själv. kalaset kosta ca:100 000:-
(svårt att hålla isär ecakt hur mycke alla rör o sånt till inkopplingen igentlgen kosta, då jag samtidigt konverterade till vattenburet i hala huset) (hela kalaset har jag förmig landa på 130 000:- (använde då 25 begagnade raditorer))
 
De priser jag landade på 2002 när jag installerade jordvärme och gjorde jobbet själv. Det
ger en fingervisning om vart pengarna tar vägen.

NIBE fighter 1110-7 34395:-
VV-beredare 3000:- (Hittade en gammal men oanvänd hos en pensionerad rörmockare)
Grävning 8000:-
slang 3575:-
sprit 2363:-
Rör och rördelar 4906:-
Plock 1032:-
Servitut för mark 5000:-
Anmälan till kommun 575:-
Summa 62846:-

Sen tillkom det ju fika samt mat till slangrullarna och grävmaskinisten.
Jag lade ner ca 100 timmar eget arbete. I det ingår nedmontering av oljetank,
bortbilning av betongklack som den stod på, igengjutning av golvet, VVS-arbete.

/m
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.