Har en takskjutport som jag nyligen installerat själv. Gick rätt bra. Men mellan lamellerna och gummilisterna längs sidorna blir det glipor. Porten får ju en liten "grop" mellan varje lamell och där är ju inte listen tillräckligt smidig nog för att täta perfekt. Ska det vara så eller har jag missat något? 4 lameller x 2 sidor blir ju rätt mycket drag.. lägger in en bild från utsidan i mörker när det är ljust i garaget. Ljuset från garaget syns mellan sektionerna på en svart takskjutport, vilket skapar glipor längs sidorna där gummilisterna inte tätar perfekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behövs nog en bild utifrån..
Men spontant så är väl kanske porten för smal för hålet om det inte tätar?
 
Det borde du kunna justera med hjulen i rullskenan, dvs anspänningen på hjulen.
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Behövs nog en bild utifrån..
Men spontant så är väl kanske porten för smal för hålet om det inte tätar?
Det är en bild utifrån, nej den är inte för smal. Det har ingenting mdd portens bredd att göra, du missförstår
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Det borde du kunna justera med hjulen i rullskenan, dvs anspänningen på hjulen.
Nope, hjälper ej. Här är porten lite mindre "tryckt" mot listen för att jag lossade för att få ner den ordentligt mot golvet. Men även om man spänner den hårt mot listen så är ju listen en rak gummilist som inte är mjuk nog att följa portens hålighet mellan två lameller, gummiöisten löper rätt över glipan istället, den går inte ner i glipan och tätar.
 
Hade du 2-3mm, eller medföljande mellanlägg, mellan vid montering?
 
Din modell verkar ha en dålig list helt enkelt, jag har träffat på sådana.
En bra list har dubbel tätning, är mjuk och väldigt följsam.
Om du fick lossa för att få porten ner till golvet är den inte rätt justerad.
Justerar gör man vid montering av bladen, innan man lyfter på nästa blad, då funkar porten direkt.
Kolla justeringen: Känn på ett hjul, det ska inte snurra, tryck in portbladet (det som listen fjädrar) då ska hjulet snurra löst.
Kolla det på alla hjul, utom de nedersta som är fasta.
Och...du har väl smort allt rörligt ??
 
Isakare Isakare skrev:
Din modell verkar ha en dålig list helt enkelt, jag har träffat på sådana.
En bra list har dubbel tätning, är mjuk och väldigt följsam.
Om du fick lossa för att få porten ner till golvet är den inte rätt justerad.
Justerar gör man vid montering av bladen, innan man lyfter på nästa blad, då funkar porten direkt.
Kolla justeringen: Känn på ett hjul, det ska inte snurra, tryck in portbladet (det som listen fjädrar) då ska hjulet snurra löst.
Kolla det på alla hjul, utom de nedersta som är fasta.
Och...du har väl smort allt rörligt ??
Jag har fått till det bra hur porten löper, så det är inget problem. Problemet är mellan lamellerna där sidolisten inte tätar väl
 
S Srixon skrev:
Hade du 2-3mm, eller medföljande mellanlägg, mellan vid montering?
2-3mm av vad? Nej det följde ej med några "mellanlägg". Porten är en finsk "Turner"
 
K kurlakarl skrev:
2-3mm av vad? Nej det följde ej med några "mellanlägg". Porten är en finsk "Turner"
Jag har aldrig använt några mellanlägg eller mätt, kör ögonmått.
Men tänk avståndet från portbladet till tätningslistens fasta del, detta går dock bara o kolla när man monterar, sen får man använda det med hjulen som jag skrev tidigare.
 
Snabb dålig ritning, men hoppas du förstår.
Handritad skiss av en portbladstätning med uppmätt utrymme på 2-3 mm, etiketterat med "Tätnig" och "Portblad".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är då min fula skiss. Problemet är inte hur hårt jag spänner upp porten mot listerna, glipan mellan portbladen/portsektionerna är ju likadan för det, och listen kommer aldrig gå att få in i glipan för glipan är plötslig och djup så listen kommer ändå löpa som en bro över den.
Handritad skiss som visar en glipa mellan två portblad och en list som löper längs sidan. Texten indikerar problem med att passa listen i glipan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.